Motorsåg och handhållet

Stihl 23 RMC?

107 inlägg 43497 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6088 Alla Oregon bör filas innan de monteras.

Jag tror nog kanske du har en krona eller två o tjäna på detta med a klippa kedjor, men inte mycket.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
eriksberg  
#6091 100Fot 36RSC (3621 000 1640) ligger på 4150+moms listpris -eventuell rabatt..
33RSC är inte med i den svenska prislistan.. men om dom tar hem borde det inte skilja så mycket..

/klas

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6105
eriksberg skrev:100Fot 36RSC (3621 000 1640) ligger på 4150+moms listpris -eventuell rabatt..
33RSC är inte med i den svenska prislistan.. men om dom tar hem borde det inte skilja så mycket..

/klas


141:-+moms för 56DL. Låter minst lika dyrt som färdignitad.
Kul med lite tester, Huggarn! Underlättar förstås om man har två lika sågar. Subjektiva åsikter finns det alltid gott om, men inget slår ju empiri! Har du möjlighet att klocka ngra kap så får man litet hum om kaphastighet.

Vad skiljer RS mot RSK? Ska höra om det finns en 16" 35RSC, vilket borde betyda 3/8 1,5mm chisel low vib på stihl-språk. Borde bli en bra "vedkedja" till 262xp.

Köpte en skum stihl filmall á 65kr. Bockad mässingsplåt med två rullar. Någon som provat?

/Nisse

   TS
Avatar Fallback
eriksberg  
#6110
Ska höra om det finns en 16" 35RSC, vilket borde betyda 3/8 1,5mm chisel low vib på stihl-språk.


Den finns och heter 3622 000 0060 och kostar 177 +moms listpris.. :D
RSK har en annan "äldre" typ av ryttare.. kanske annat på skärtanden som skiljer, vet ej..

/klas

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#6116 Nån som vet vad en 16" Stihl rs kedjda kostar ??
3/8 1,5 !!

Testade 3/8 på min 357:a idag fint snus var det :)

Avatar Fallback
eriksberg  
#6121 RS har utgått och ersätts av RSC i 3/8

/klas

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6131
eriksberg skrev:Nisse, du kan väl fråga om:
3641 000 0072 (RSLK)
3898 000 0072 (RSK)

Jag använder HVA's rullguide, men med 5,2mm fil.. :D
Antar att "3" funkar ganska bra, den liknar ju 72/73/75LP..

/klas


Har frågat, han skulle kolla. Provade rullguiden+4,8mm fil till RMC. Gick inget vidare, filen går för lågt. Var det .325 eller 3/8 du filat med 5,2mm?

Testade RMC(346) o hva pixel(262) idag.Kunde faktiskt inte märka ngn skillnad i sälg. Däremot i vikt:
Hva 15" pixel svärd/kedja: 604g/223g
Carlton 13"/RMC : 608g/227g
15" pixel är alltså lättare än 13" 1,5mm.
Avslutade dagen med en rejäl stensågning av de nya stihlkedjan :cry:

/Nisse

   TS
Avatar Fallback
eriksberg  
#6136 Filar 3/8 med 5,2 eller 5,5, Oregon/HVA rekomenderar 5,5 och Stihl 5,2.. :D

/klas

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6146 OK! Vilken mall o fil använder du till .325? Får det inte att likna fabriksslipningen med hva-mallen. Dessutom får jag, trots lätta fildrag, rätt mycket skör råegg. Verkar krävas lite x-tra träning för att lyckas med stihlkedjan.

/Nisse

   TS
Avatar Fallback
eriksberg  
#6148 Använder inte så mycket 0,325, men när jag gör det har jag en "vanlig" platt filhållare..

/klas

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6200
eriksberg skrev:Nisse, du kan väl fråga om:
3641 000 0072 (RSLK)
3898 000 0072 (RSK)

Jag använder HVA's rullguide, men med 5,2mm fil.. :D
Antar att "3" funkar ganska bra, den liknar ju 72/73/75LP..

/klas

De gick inte att ta hem. Tydligen skulle det svenska sortimentet utökas, men han visste inte när och med vad. Bl a klyvkedjor var aktuellt.
Beställde iaf en 35 RSC(inte billig), så får man jmföra med H42.

Stihls rullguide gick faktiskt att använda,men jag förstår att man funderar på maskinslip om man kör mycket med stihlkedjor.
56:- + moms tar handlarn för att slipa en kedja.

/Nisse

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#6201 Om ni vill ha riktigt bra filar testa vallorbe blir inte lika jobbigt med dessa filar :)

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#6203 RSLK är det squareground kedjan ???
Om så kan jag berätta Atop samarbetar med Stihl för att göra en mall för den typen av kedja, den testas nu i bla USA.
Den skall funka lika bra på alla 3/8 chisel kedjor !!

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6204 Låter mkt intressant!
L är stihls kod för square.
Har faktiskt, utan framgång, letat en mall för square-filning.
Fattar inte att det inte finns en bra mall då detta tydligen är den absolut bästa varianten av kedja. Inte ens en rundfilad kedja är ju speciellt lätt att fila utan mall.

Hur står sig nuvarande A-top mot "vanlig" square? Har du hunnit märka ngra för-och nackdelar med A-top mallen? Vilka kedjor är enklast att fila om till A-top?

Den var tyvärr lite dyr att köpa bara för skojs skull.Hade annars varit kul att se lite höjda ögonbryn hos vissa överkonservativa skogsgubbar...

/Nisse

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#6209 Jo den är kanske lite dyr för skojs skull men det var för skojs skull jag köpte min och att jag inte tyckte att det blev vasst nog när jag rundfilade :)
Jag gillar Stihl rm och Oregon 21bp när jag filar Atop men även Stihl rs blir fin som tusan med det, kan bara rekomendera det, du kan ju alltid köpa en färdig filad kedja från Göran och prova www.atop.se

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).