Många sågar börjar det bli...
Motorsåg och handhållet
Sågfamiljen växer
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in ons 27 jan 2010, 19:22#79662Idag har det blivit tillökning i sågfamiljen, blev en Jonsered 625, Lättstartad och svarade fint på gasen så jag slog till. Någon som har några erfarenheter av en sådan? Ska ta några bilder på den imorgon, får följa med till jobbet på lite rengöring först bara.
TS

tor 28 jan 2010, 19:40#79819Hann inte med så mycket idag, var tvungen att jobba över
, men jag började med att ta bort toppkåpor och kastskyddet, det var ingen vacker syn där inne. luftfiltret totalt igensatt, ska ta en bild på det innan jag gör rent det, allt innanför var täckt med trädamm så förre ägaren verkar inte ha varit så duktig på att fila. Kedja och svärd är så gott som skrot, dels pga missfilad kedja samt att den inte pumpar fram någon olja. Axiellt glapp i kopplingstrumman på en eller ett par mm, drevet verkade ganska slitet också, verkade vara ganska stort spel i kopplingen också, ska mäta upp det men det verkade vara 2-3 mm, samt att klackarna i kopplingen var lite blånerade, om det är härdning eller det har gått varmt vet jag inte. så det får bli lite service samt översyn på koppling och oljepump, finns det några måttangivelse så man kan mäta upp hur sliten kopplingen är, eller får man gå på känsla och hur det ser ut? Någon som har en digital kopia på en verkstadshandbok till en dylik?
Bilder och mer funderingar kommer nog under helgen.
Bilder och mer funderingar kommer nog under helgen.
TS
lör 30 jan 2010, 18:39#80112Du har fått tag på en rätt hygglig såg
IPL finns på
http://www.jonsered.ws/625.pdf
Användarmanual (kanske inte så intressant) finns på:
http://tv.manualsonline.com/ex/thread/v ... ead/729367
Nonkan: Har du en verkstadshandbok till 670 också? Min går visserligen som en dröm just nu men man vet aldrig när man kan behöva en 😡
http://www.jonsered.ws/625.pdf
Användarmanual (kanske inte så intressant) finns på:
http://tv.manualsonline.com/ex/thread/v ... ead/729367
Nonkan: Har du en verkstadshandbok till 670 också? Min går visserligen som en dröm just nu men man vet aldrig när man kan behöva en 😡
lör 30 jan 2010, 19:26#80125IPL har jag redan laddat hem där ifrån, användarmanual på svenska fanns på jonsereds hemsida.
Skruvat isär sågen idag.
Lite bilder:
Välanvänt luftfilter
Inte konstigt att det inte kom någon olja, Borde det inte vara ett lock över pumpen???
Grovrengöring
Det jag har hittat som behöver åtgärdas:
Nytt luftfilter, finns i ett par olika utförande, filt, nylonnät, har det någon betydelse vilket man väljer?
Ringdrev, nållager, kopplingstrumma ska bytas, såg ut som om någon hade fått kedjan direkt på trumman.
Startsnöret är lite slitet, får bli ett nytt när man ändå är igång.
Nya vibrationsdämpare.
Lockpackningarna läcker lite.
Drevet till oljepumpen hade fått en ny form när pumpen fastnade, så det behövs ett nytt.
Allting rengörs och kollas, Nytt svärd och kedja finns redan, blir 16"shugihara svärd(stavning), 73LPX kedja
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Skruvat isär sågen idag.
Lite bilder:
Välanvänt luftfilter
Inte konstigt att det inte kom någon olja, Borde det inte vara ett lock över pumpen???
Grovrengöring
Det jag har hittat som behöver åtgärdas:
Nytt luftfilter, finns i ett par olika utförande, filt, nylonnät, har det någon betydelse vilket man väljer?
Ringdrev, nållager, kopplingstrumma ska bytas, såg ut som om någon hade fått kedjan direkt på trumman.
Startsnöret är lite slitet, får bli ett nytt när man ändå är igång.
Nya vibrationsdämpare.
Lockpackningarna läcker lite.
Drevet till oljepumpen hade fått en ny form när pumpen fastnade, så det behövs ett nytt.
Allting rengörs och kollas, Nytt svärd och kedja finns redan, blir 16"shugihara svärd(stavning), 73LPX kedja
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
TS
lör 30 jan 2010, 19:49#80132
Min 670 har separat bricka som täcker pumpen. Enligt IPL verkar denna vara integrerad med kopplingskåpan/drevet för 625. För andra större Jonsered-modeller så är snäckdrevet lite större och fixar till hela tätningen. Någon form av täckning är absolut nödvändig för att inte få in spån mellan kugghjulet till pumpen och snäckdrevet som drivs av kopplingstrumman. Principen är i stort sett densamma för alla HVA/Jonsered som har så kallad eko-pump, snäckdrevet drivs av kopplingstrumman och pumpen pumpar inte om sågen går går på tomgång.
johan eriksson skrev:Inte konstigt att det inte kom någon olja, Borde det inte vara ett lock över pumpen???
Min 670 har separat bricka som täcker pumpen. Enligt IPL verkar denna vara integrerad med kopplingskåpan/drevet för 625. För andra större Jonsered-modeller så är snäckdrevet lite större och fixar till hela tätningen. Någon form av täckning är absolut nödvändig för att inte få in spån mellan kugghjulet till pumpen och snäckdrevet som drivs av kopplingstrumman. Principen är i stort sett densamma för alla HVA/Jonsered som har så kallad eko-pump, snäckdrevet drivs av kopplingstrumman och pumpen pumpar inte om sågen går går på tomgång.
lör 30 jan 2010, 19:55#80136Hmm. 501 83 17-01 och 501 53 59-01 fanns inte på min. Får lägga till det på listan.
TS
lör 30 jan 2010, 20:10#80139Kolla vevaxeltätningarna också när du ändå har den nerplockad, skulle nästan rekommendera att byta dom rakt av.
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)
lör 30 jan 2010, 20:34#80151
Rund med ett hål i mitten
Ingen dum idé, högersidan sitter i pumpen så den är ju lätt att byta, vä sida vet jag inte, men behöver man inte dela sågen så är det en god idé
th skrev:Hur ser din kopplingstrumma ut?
Rund med ett hål i mitten

totte skrev:Kolla vevaxeltätningarna också när du ändå har den nerplockad, skulle nästan rekommendera att byta dom rakt av.
Ingen dum idé, högersidan sitter i pumpen så den är ju lätt att byta, vä sida vet jag inte, men behöver man inte dela sågen så är det en god idé
TS
lör 30 jan 2010, 20:43#80158Innermåttet på kopplingstrumman var ok, men det var ett konstigt märke runtom den, precis som om någon hade lagt kedjan direkt på trumman istället för på ringdrevet, löst ring drev, annars vet jag inte vad du menar
, men rågkakor vore nog ett billigare alternativ
, men rågkakor vore nog ett billigare alternativ Många sågar börjar det bli...
TS
sön 31 jan 2010, 10:56#80235Just dessa känner jag inte till så väl, men som de andra i 162 familjen är de säkert en kanon såg!
Ska inte kopplingstrumman ligga till på pumpsidan? Den har en innre täckbricka, vilket inte finns på så många andra.
Skapa konto
Ska inte kopplingstrumman ligga till på pumpsidan? Den har en innre täckbricka, vilket inte finns på så många andra.
Skapa konto
Såg samlare av grövre kaliber....
www.chainsawcollectors.se
www.chainsawcollectors.se
sön 31 jan 2010, 11:07#80237Ser mer ut som detta
Fast de två brickorna saknas, kopplingstrumman har löst ringdrev, kanske missats vid byte av kopplingstrumman någon gång i historien, om det har varit den andra modellen tidigare.
Skapa konto
Fast de två brickorna saknas, kopplingstrumman har löst ringdrev, kanske missats vid byte av kopplingstrumman någon gång i historien, om det har varit den andra modellen tidigare.
Skapa konto
TS

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).