Motorsåg och handhållet

Angående drev till Jonsered

16 inlägg 5304 visningar 2 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna

Angående drev till Jonsered

senmathal  
#79439Hej!

Är än så länge lite novis på det här med sågar. Min undran gäller om dreven är märkesspecifika eller om de passar olika märken. Märkningen på sågen är bortnött men jag skulle kunna tänka mig att det är en Jonsered 45 eller något som ser väldigt lika ut. Jag har köpt nytt svärd och ny kedja men insåg att det inte stämde med delningen. Tänkte attt det är lika bra att forsätta och montera nytt drev också.

/Mats

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Angående drev till Jonsered

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79450Upp med lite bilder ska vi reda ut vad det är.
Ofta är det lättare med jonsered än andra..

Jo, många har samma drev, men inte alla.
Har du drev så är det ju enklare o ta det till säljaren så får du rätt.
Det finns lite olika drev, så det är oftast enklast så.

senmathal  
#79451Jo jag ska försöka slänga ut en bild på skönheten. Men den är axakt liadan som den här http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3/viewtopic.php?f=19&t=2360 Kanske någon såg du känner till :?:

/Mats

TS
Användarvisningsbild

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79499Vad har du köpt för svärd/kedja 3,25 delning?

senmathal  
#79507Kedja och svärd med 3/8 delning har jag köpt. Drevet som sitter på sågen har annan delning men minns nu inte vad det var. Kanske 3,25.

/Mats

TS
Användarvisningsbild

totte  
#79531Troligast .325 ja, knappast aktuellt med andra delningar än .325 eller 3/8 på den sågen.

senmathal  
#79552Då blir det till att leta reda på ett 3/8 drev med 7 kugg.

/Mats

TS
Användarvisningsbild

#79557Det är en av mina 45'or.
Är den exakt som den har du förgasar hus o bakre handtag i ett.
De andra liknande modeller har inte det.
Den trivs nog bättre med .325 än 3/8, men drev är inte svårt att hitta.
Det är inget speciellt drev utan de de flesta har det nog hemma.

senmathal  
#79648Jo visst sitter förgasarhuset i handtaget på den.

Grejen är att jag har köpt ett svärd och en klvykedja på hos Logosol och dessa finns vad jag förstår bara i 3/8. Tanken är att jag tänkte testa lite med en timmerjigg jag köpte för ett tag sedan. Jag vet att sågen egentligen är för liten men min tanke var att testa lite för att kanske köpa en större såg sedan. Hela projektet är väl mer för skoj skull.

Jag var runt och kolla idag men endera var det fel delning eller så passade inte drevet på sågen. Nu var jag inte till någon Jonseredshandlare då snöovädret stoppade mig från en vänstetsväng på E4. De jag besökte var Sthil och Husqvarnahandlare. Stället som sålde Husqvarna var dessutom ett nyöppnat ställe som inte hade några gamla grejor på lager.

/Mats

TS

Nonkan  
#79656Det finns klyvkedjor .325 också, men det är inte säkert att alla har det hemma. Vi sålde en hel del sådana grejer till HVA 55, egentligen lite för klen såg men vet man vad man håller på med så funkar det.

Klyvkedjorna beställde vi från Oregon har jag för mig.

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79665Har man en kedjeslip, så går det ju faktiskt att slipa om vanliga kedjor till klyvkedjor. Ska omslipningen göras manuellt tar det dock sin lilla tid...
/Niklas

senmathal  
#79703Jag ska leta lite till och se om jag hittar ett drev som passar nu när jag ändå inhandlat svärd och kedja. Grejen med en för liten såg är väl att ta det lugnt och det går ju bra om man inte har brottom :grin:

Kanske någon här som har tips på en välsorterad handlare som kan ha grejor till lite äldre sågar. Finns det några olika storlekar och beteckningar på den del som ska passa splinesen på sågen?

En sak jag upptäckte var att 8 kuggars .325 hade samma ytterdiameter som ett 7 kuggars 3/8. Frågan är om man skulle gå ner en kugg om man byter till 3/8 för att behålla diametern. Jag antar att sågen har svårare för att orka om diametern på drevet ökar.

/Mats

TS
Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
senmathal skrev:En sak jag upptäckte var att 8 kuggars .325 hade samma ytterdiameter som ett 7 kuggars 3/8. Frågan är om man skulle gå ner en kugg om man byter till 3/8 för att behålla diametern. Jag antar att sågen har svårare för att orka om diametern på drevet ökar.

Om diametern är samma borde ju sågen ge samma kedjehastighet och effekt oavsett vilken delning det är på kedjan. 7-kuggars .325 är ju det vanligaste för 45 cc-sågar men om du nu råkat skaffa 7-kuggars 3/8 med tillhörande svärd klarar nog sågen av att leva med det också, man får bara vara lite försiktigare och inte trycka onödigt mycket vid kapning för att inte riskera att varvtalet sjunker.

senmathal  
#80193Jag har inte lyckats hitta något 3/8 drev än som passar. Tyvärr hände också en liten malör idag då jag inte tänkte mig för. Jag skulle provstarta sågen och glömde att de nedre skruvarna på hantaget var bort. Detta fick till följd att hantaget gick i två delar vid den del som utgör förgsarkåpan.

Möjligen något som har hantagsdelen med förgsarkåpan till en Jonsered 45 över?

/Mats

TS
Användarvisningsbild

#80229Kemisk metall.

Jag har nog drev om du vill kan jag skicka ett..

Handtag har jag inget helt över.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).