Motorsåg och handhållet

346 XP NE går dåligt och läcker olja

8 inlägg 4529 visningar 1 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna
Användarvisningsbild

346 XP NE går dåligt och läcker olja

LiddeLidman  
#79303Jag har en 346 XP New Edition som jag inte har kört speciellt mycket med, endast ca 10 l Aspen har gått genom den, så den är i stort sett oanvänd. Jag köpte den helt ny sommaren -08. Då jag använde den i höstas gick den jättebra, men när jag startade den efter ett svärdbyte förra veckan gick den dåligt. Den svarade dåligt på gasen, "BÖÖÖ-ade" och ville nästan stanna. Speciellt om man höll svärdet neråt. Testade att prima och då gick den perfekt ett tiotal sekunder, sen dåligt igen. Vad kan det vara för fel? Har ju gått hur bra som helst tidigare och är som sagt knappt använd.

Ett annat problem med den är att det läcker kedjeolja från den. Blir en pöl under den när den får stå ett tag. Trodde att det skulle vara så, men min kompis som har en exakt likadan såg har snustorrt under sin såg. Jag tyckte också att det kom väldigt lite olja när jag startade den och höll svärdet nära snön och gasade. Brukar ju synas tydligt att det kommer olja, men det såg mest svart och kladdigt ut, plus att det kom några gnistor från det nya svärdet och kedjan = dålig smörjning??? Jag ställde upp oljepumpen till det tredje snäppet, men det blev inte bättre. Vad ska jag göra? Är ingen sågexpert precis, men kan skruva, bara jag får veta var och hur jag ska göra :)

Tacksam för tips // Lidde

TS
Husqvarna motorsågar

Re: 346 XP NE går dåligt och läcker olja

Robertberg  
#79310Ett tips om oljespillet är att ta bort svärdet och rengöra anläggningsytorna mellan svärd och sågkropp, är det skit emellan så att det inte är riktigt tätt läcker det givetvis.
Rengör även oljehålen i svärdet samt kedjans "glidspår" (kommer inte på det riktiga namnet :roll: )

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79314Lidde!
Det låter som den har en bacill i bränslesystemet o behöver ett besök hos fabror doktorn.
Kanske inte för att du inte har kunskap eller förmåga, utan för att du har garanti.

Användarvisningsbild

LiddeLidman  
Mange skrev:Lidde!
Det låter som den har en bacill i bränslesystemet o behöver ett besök hos fabror doktorn.
Kanske inte för att du inte har kunskap eller förmåga, utan för att du har garanti.

Är det inte bara ett års garanti? Det har jag trott hela tiden. Men vad kan det vara för fel då tro?

Edit: Jag har inget kvitto kvar heller, kan det funka att reklamera ändå?

TS

Naders  
#79333Jag vet inte om det är praxis hos HVA-handlare men jag köpte ett 346:a år 2002.
Försäljaren frågade då om sågen skulle användas för proffesionellt bruk eller bara för hobbybruk.
Jaha, varför undrar du det, frågade jag.....
Vid proffesionellt bruk: garanti 1 år.
Vid hobbybruk: garanti 2 år.

Något som någon annan känner igen?

Användarvisningsbild

#79338Jag hade ändå uppsökt en verkstad eftersom sågen har bränslestrul.
Prova justera först, ut med skruvarna L och H lite o se om det blir skillnad.

Kall tvekar de flesta tills de gått nån sek, efter det ska de inte tveka vid acc.

Nonkan  
Naders skrev:Jag vet inte om det är praxis hos HVA-handlare men jag köpte ett 346:a år 2002.
Försäljaren frågade då om sågen skulle användas för proffesionellt bruk eller bara för hobbybruk.
Jaha, varför undrar du det, frågade jag.....
Vid proffesionellt bruk: garanti 1 år.
Vid hobbybruk: garanti 2 år.

Något som någon annan känner igen?

Det är förmodligen lite olika hur man som ÅF hanterar det här.

Grundregeln är: Konsument 2 år, näringsidkare 1 år.

Det borde vara glasklart, en som drar in några kronor på att använda motorsågen är näringsidkare. Gränsen är om man betalar moms eller inte.

Dock, kommer det in en såg som är 1,5 år, reggad till näringsidkare, knappt använd (det syns faktiskt...) där tändpolen har gett up, givetvis tar man det som en reklamation, åtminstone om kunden inte beter sig som en idiot.
Lantbrukare är en kundgrupp som kommer lite mittemellan, de har en såg att använda på gården, men jobbar kanske 20 dagar om året i skogen. Användandet motsvarar ju konsumentbruk, men kunden drar momsen. Sådana brukar i alla fall vi hantera som konsumentkunder om grejerna ser normalt använda ut.

Det handlar ju lite om ifall man vill att kunden ska komma tillbaka eller inte. Och till skillnad från vad många tror så är vi som ÅF faktiskt intresserade av vårt jobb, annars hade vi inte valt det, och ser gärna att kunden blir nöjd. Det handlar inte bara om att tjäna pengar i alla lägen, då hade investment banker varit ett bättre karriärval.

Fidde: Nu är det aldrig särskilt smart att slänga kvitton på grejer som kostar en del, men det kan löser sig nog ändå. Betalade du med kort så har du kanske kontoutdrag kvar? Det räcker med det. Annars har du ett serienummer på sågen (bredvid cylindern, innanför handtaget på en svart skylt) och är serienumret högre än 200804xxxxx så är ju sågen definitivt yngre än två år. Och sedan 2008 finns möjlighet för ÅF att registrera garantierna själva via nätet och då är serienr och inköpsdatum lagrat hos dem och går att söka fram.

Hör med din ÅF helt enkelt, det är ju inte direkt en 18-årig extrajobbande kassörska på Coop Bygg du har att göra med utan fackhandel. Där börjar ju affärsrelationen med att du köper en produkt, inte slutar.

(kanske skulle tillägga att ovanstående är hur det funkar hos oss i alla fall, det är ju inte säkert att alla ÅF är lika trevliga ;) )

Användarvisningsbild

#79348Merparten av alla Åtf's (Återförsäljare) och service verkstäder är kanon o ha med att göra!

Det är bara en väldigt liten del som utgör försäljning, det mesta är mer att visa/förklara, rätta till om det hänt nåt o hjälpa till så gott det går.
Det är inte bara sågen du köper utan en kontakt med ofta väldigt kunnig personal.

Jag tror de flesta resonerar så.

Oavsett köpdatum så gå dit o snacka lite. Har han sålt sågen, vill han nog det ska funka..

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).