mån 25 jan 2010, 11:49#79343Naders skrev:Jag vet inte om det är praxis hos HVA-handlare men jag köpte ett 346:a år 2002.
Försäljaren frågade då om sågen skulle användas för proffesionellt bruk eller bara för hobbybruk.
Jaha, varför undrar du det, frågade jag.....
Vid proffesionellt bruk: garanti 1 år.
Vid hobbybruk: garanti 2 år.
Något som någon annan känner igen?
Det är förmodligen lite olika hur man som ÅF hanterar det här.
Grundregeln är: Konsument 2 år, näringsidkare 1 år.
Det borde vara glasklart, en som drar in några kronor på att använda motorsågen är näringsidkare. Gränsen är om man betalar moms eller inte.
Dock, kommer det in en såg som är 1,5 år, reggad till näringsidkare, knappt använd (det syns faktiskt...) där tändpolen har gett up, givetvis tar man det som en reklamation,
åtminstone om kunden inte beter sig som en idiot. Lantbrukare är en kundgrupp som kommer lite mittemellan, de har en såg att använda på gården, men jobbar kanske 20 dagar om året i skogen. Användandet motsvarar ju konsumentbruk, men kunden drar momsen. Sådana brukar i alla fall vi hantera som konsumentkunder om grejerna ser normalt använda ut.
Det handlar ju lite om ifall man vill att kunden ska komma tillbaka eller inte. Och till skillnad från vad många tror så är vi som ÅF faktiskt intresserade av vårt jobb, annars hade vi inte valt det, och ser gärna att kunden blir nöjd. Det handlar inte bara om att tjäna pengar i alla lägen, då hade investment banker varit ett bättre karriärval.
Fidde: Nu är det aldrig särskilt smart att slänga kvitton på grejer som kostar en del, men det kan löser sig nog ändå. Betalade du med kort så har du kanske kontoutdrag kvar? Det räcker med det. Annars har du ett serienummer på sågen (bredvid cylindern, innanför handtaget på en svart skylt) och är serienumret högre än 200804xxxxx så är ju sågen definitivt yngre än två år. Och sedan 2008 finns möjlighet för ÅF att registrera garantierna själva via nätet och då är serienr och inköpsdatum lagrat hos dem och går att söka fram.
Hör med din ÅF helt enkelt, det är ju inte direkt en 18-årig extrajobbande kassörska på Coop Bygg du har att göra med utan fackhandel. Där börjar ju affärsrelationen med att du köper en produkt, inte slutar.
(kanske skulle tillägga att ovanstående är hur det funkar hos oss i alla fall, det är ju inte säkert att alla ÅF är lika trevliga

)
Fixar med lite allt möjligt.