Motorsåg och handhållet

Vikt på svärd?

6 inlägg 3952 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vikt på svärd?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5832 Går det att hitta viktangivelser på olika svärd?

Tänkte köpa ett 16" 3/8 fr skogma, men då de säger helstålsvärd kanske det är ordentligt tungt?
Har bara kört laminerat tidigare.
Ngn som vill rekommendera ngt annat 16" 3/8?

/Nisse



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vikt på svärd?

Huggis  
#6552
nisse skrev:Går det att hitta viktangivelser på olika svärd?

Tänkte köpa ett 16" 3/8 fr skogma, men då de säger helstålsvärd kanske det är ordentligt tungt?
Har bara kört laminerat tidigare.
Ngn som vill rekommendera ngt annat 16" 3/8?

/Nisse


Oregon Oregon Oregon. Köp allt som har namnet Oregon på så har du köpt något bra. Deras nya svärd med 6 nitar i toptrissan håller för evigt. Extra bra för oss som behöver extremt hållbara svärd. Jag ser ingen anledning till att kompromissa med sin utrustning när man arbetar i skogen.

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6558 Håller med, Oregon håller mkt bättre än vad Hva:s svärd gör... men däremot brukar vi använda Hva lätta kjedjor... bra kombination

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#6560 jag har beställt ett 16" svärd och en kedja var av 3/8 från skogma, får väl se vad det är för nått, men det är ju GB svärd och kedjorna kommer från fabriken som gör Oregons kedjor så jag tror att sakerna kommer att funka bra !!
lägger ut bild på grejjset när det dyker upp ,,, dock var det restat och skulle skickas från tyskland ,,,

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6564 Behöver nog inget extremt hållbart egentligen. Men jag är rent allmänt allergisk mot skrot om det ska va till något.

Vägde lite prylar och hva's pixelkit i 15" var lättare än carlton 13". Borde märkas i slutet av dagen.

Också sugen på GB 16" 3/8 men väntar på att ngn annan ska prova :wink:

/Nisse

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6565 Grabbar...
Ni jagar gram.

Jag tror inte vikten spelar så stor roll jämfört med erfarenhet, Kunskap o balans.

13 / 15 tum Laminerat eller solit det kan nog inte skilja särskilt mycket om de har samma storlek.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).