Motorsåg och handhållet

Kombidunk

160 inlägg 57098 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kombidunk

massa-ved  
#80185 Kombidunk :ugeek: :?:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

johan eriksson  
#80186
massa-ved skrev:Kombidunk :ugeek: :?:


Glöm inte den nya ordningen på forumet :D
johan eriksson skrev:
obantteg skrev:Jag tycker det är bra att man kan byta ämne i trådar, när man tröttnat på ett ämne börjar man prata om ett annat,

Och så blir det ju så enkelt att hitta i forumet :wink: , Kan tänka mig en framtida sökning, hmm var var det jag läste om kedjefilning nu igen??? var det under fåravel eller recept på raggmunk :roll: :D :grin:


Men visst är det bra med kombidunk, hade jag inte redan haft en hade jag köpt en :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80187
Mange skrev:
th skrev:Det kan ju vara lite svårt att förklara. Men tänk på en miljonär.. Antingen håller han/hon på att jobba ihop till sin första miljon (dvs han har tjänat nånting mellan 1 kr och 999999 kr) eller så har han/hon tjänat ihop till sin första miljon (dvs han/hon har tjänat mer än 1000000 kr). Det finns inget som heter den nollte miljonen. Just nu håller vi på att få ihop det till vårt tredje årtusende, dvs vi är mellan år 2000 och 2999, men vi har ännu inte kommit dit.

Om man räknar blir det inte fler än det faktiska talet.

I 2999 Har vi 2 tusental, 9hunratal, 9tiotal, 9 ental. Inte tre tusen.

Det här med att räkna framåt fungerar inte.
Så länge du inte har en miljon är det inget miljontal.
Så länge du inte har 3 tusental är det inte tre tusental.

Att räkna framåt är inte korrekt!

Faktiska tal är vad som är relevant.
Att få svaret ett hundratal vid frågan om ålder eller pengar har olika betydelse.

Vad händer om vi prövar att räkna meter då? Vilket är den första metern på ett måttband? Jo det är de första 100 centimetrarna upp till 99,99999999999... cm, dvs cm nummer 50 är en del av den första metern precis som år 50 är en del av det första århundradet. Cm nummer 150 är en del av den andra metern och år 150 är en del av det andra århundradet och en del av det första årtusendet osv. På samma sätt kan man säga att krona nummer 500000 är en del av den första miljonen och krona nummer 1000001 är en del av den andra miljonen.

Kul diskussion det här :smile: :smile: Lite annorlunda än fub och kedjedelning.

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

johan eriksson  
#80188 Och angående miljoner har jag börjat spara på min andra, den första gick åt h-e 😡 :D

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80190 Samma här 😡

Avatar Fallback

Re: Kombidunk

Robertberg  
#80194
johan eriksson skrev:Glöm inte den nya ordningen på forumet :D


Folk verkar ju uppskatta det nya och lite förbjudna :-*

Avatar Fallback

Re: Kombidunk

senmathal  
#80223 En pojke fick fyra chokoladkakor varav alla hade 10 bitar. Han har ätit upp tre och börjat på nästa, vilken chokladkaka har han började äta på då? Jag antar att det är självklart att det är den fjärde han börjat äta på och inte tre och fem bitar typ. På samma sätt har vi avverkat 20 århundranden och är nu inne på det 21. Det handlar inte om att ha avverkat 21 århundraden eller ätit upp den fjärde chokoladkakan utan att ha påbörjat. Om man ätit upp tre chokoladkakor och börjat på en fjärde så kan man ju inte fortsätta att säga att man äter på den tredje tills den fjärde är helt uppäten. Och om vi avverkat 20 århundraden är det väl rimligt att säga att vi påbörjat det 21.

Då det gäller pengar finns det sällan något behov att begränsa sig till hela 100 lappar eller 1000 lappar. När vi däremot talar om tiden finns ofta behov av att dela in i större enheter som när vi skriver historia. Det 20:e århundradet var den stora teknikutvecklingens århundrade. Något liknadne sätt att uttrycka sig finns sällan då det gäller pengar så det är en haltande jämförelse.


Men som någon tidigare nämnt görs det ju när någon säger att jag är nu inne på min 2:a miljon. Anledning till att det uttryckssättet finns beror helt enkelt på att talessättet miljonär finns. Däremot finns inte hunraiär eller tusenieär som begrepp. Men man skulle ju kunna säga att man är inne på sinn andra 100-lapp. Lite handlar det väl också om att det
är något som ökar i antal. Min Famror sa alltid när man fyllt år att nu är du inne på ditt sjunde år t. ex. om man fyllt sex.

/Mats

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80224
senmathal skrev:Min Farmor sa alltid när man fyllt år att nu är du inne på ditt sjunde år t. ex. om man fyllt sex.

Jepp, så är det.

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80225 Samma som innan, om talet är 2100 är det 21 hundratal eller två tusental och ett hundratal. Då blir det 2100.
Inte 2200.

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80227
Slurfi skrev:
senmathal skrev:Min Farmor sa alltid när man fyllt år att nu är du inne på ditt sjunde år t. ex. om man fyllt sex.

Jepp, så är det.

Vi har alltid sagt att man är månader upp till 18 månader, sen hur många år o månader man är.
Till exempel 2 år o 7 månader, eller snart tre.
Jag har födelsedag i september, då blir jag 27 igen.

Man får inte köra bil innan man fyllt 18, efterasom man ska vara 18 år gammal, inte på ett ungefär eller "under året man fyller 18"....

Avatar Fallback

Re: Kombidunk

Fredde73  
#80232 Nä. Men du får börja att köra bil först när du går in på ditt 19:e år...

Samma dag som du fyller 18 börjar du nämligen på ditt 19:e levnadsår...

Exemplet med chokladkakorna var rätt tydligt. Om du äter 18 chokladkakor. Och börjar på ytterligare en. Då mumsar du på din 19:e chokladkaka. Samma sak med åren. Du har fyllt 18 år men du mumsar på ditt 19:e...

Men man får ont i magen av 19 chokladkakor så don´t try this at home...

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80244 Man är inte 19 för det, man är nyss 18 fyllda, liksom vi är i år 2010, nyss passerat 2000, inte 2100.
Man ska väl vara 18 år gammal för körkort, det kan väl inte diskuteras!
Är man 18 år fyllda for man ta körkort!
Är man på sitt artonde år får man ta körkort.
Är man på sitt 17:e får man inte.

Att du fått i dig arton kakor o mumsar på 19:e betyder inte att du ätit 19 kakor, rent faktiskt är det arton och en halv eller nåt.
Det kan ju kvitta egentligen med antalet kakor efter 10, men den som skriver i rekord boklen vill ju veta om det var 18 eller nitton, inte att det var ett 20 tal kakor, det är ju missvisande.

Om nån frågar hur gammal en 42:åring är säger han inte ett femtital eller ett hundratal år.
Han säger att han är 40 eller exactare 42...

Avatar Fallback

Re: Kombidunk

Fredde73  
#80251 Om man är på sitt 18:e år får man inte ta körkort.

Det 18:e året är nämligen tiden mellan din 17 årsdag och din 18 årsdag.
Däremot får man ta körkort när man är 18 år...alltså har fyllt 18 år. Men då är man också inne på sitt 19:e år...

Samma dag som man fyller 18 år. Alltså har levt i 18 år. Då går man ju vidare mot sin 19:e födelsedag. Man är alltså 18 år och ett visst antal dagar och veckor men inne på det 19:e året..

Och kombidunkar dom är bra att ha...hmm.

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80254
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Satte med en såg så inte tråden blir så trist.

Avatar Fallback

Re: Kombidunk

Robertberg  
#80256
Mange skrev:Man är inte 19 för det, man är nyss 18 fyllda, liksom vi är i år 2010, nyss passerat 2000, inte 2100.


Det är ju inte heller det vi säger, vi säger inte att man är 19 bara för att man har fyllt 18, men man är inne på sitt 19e år. Vi lever 2010, vi har passerat det 20e århundrandet och är nu inne på det 21a.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).