Motorsåg och handhållet

Kombidunk

160 inlägg 57301 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79964 Det är bara att fylla halva dunken så är den inte så tung att bära om man tar hem den varje dag,
ska man lämna den i skogen så fyller man den smockad.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80020
obantteg skrev:Om jag räknat rätt räcker en kombidunk ca 12 timmar om man kör 346a, så det räcker ju gott o väl till :)


Tänkte just på något liknande. Jag blir mycket imponerad av en huggare som gör slut på en kombidunk på en dag med en 346:a (och då räknar jag inte in kapning av ved på vedbacken). När jag hög mer professionellt då räckte en dunk till två dagar. Det var visserligen en 242:a som var lite snålt ställt men ändå.

Men man gasar kanske lite dåligt eller håller korta dagar... :grin:

Martin

Avatar Fallback

Re: Kombidunk

Robertberg  
#80027 Jag och brorsan kör ungefär slut på en dunk när vi är ute 8.30 - 15, alltså är en dunk helt lagom, dels är det ungefär den tiden som det är ljust om vintern, och så har man ju lite hemlängtan efter sex timmar i skogen :D

Avatar Fallback

Re: Kombidunk

Filip_björndahl  
#80028 joo jag kom just på att vi brukar vara två på en dunk. men ni förstår mitt resonemang tror jag, jag tror det går ca 11tankar i min kombidunk. så det är inga problem att köra upp den på en dag det är ju bara 5 tankar i var. och så räknar man bor några cl i spill så blir det bra. men sen har jag ju en lite moddad stihl 260 så den drar nog lite mer. än en original 346a men det vet jag inget om.

Filip.B

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80032
Filip_björndahl skrev: men sen har jag ju en lite moddad stihl 260 så den drar nog lite mer. än en original 346a men det vet jag inget om.

Filip.B


Jag upplever att Stihl behöver tankas oftare än Hq. Beror det på att de har mindre tankar eller att de drar mer soppa? Humm kom just på att jag kan kolla tankstorleken själv på nätet men orkar inte det just nu...

Martin

Avatar Fallback

Re: Kombidunk

Filip_björndahl  
#80033 jag kolla upp det. det var 460cc. Jag kolla upp det innan jag skrev inlägget. men jag kan säga att den drar mer bensin nu när den varar lite mer. men det är roligare och det går fortare att arbeta nu.

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80106 Har varit bortrest några dagar och missat den intressanta diskussionen om århundraden. Faktiskt är det så att det debatterats om när det 21:a århundradet egentligen började. Det är faktisk så att Niking nog har rätt och mmart har fel. Orsaken är att det inte finns något år noll i vår kalender eftersom romarna inte kände till nollan. Detta tal introducerades av araberna på 900-talet. Det borde finnas en hel del att googla på i detta ämne eftersom de "renläriga" hävdar att vi borde firat millenieskiftet den 1 jan 2001 i.s.f. 1 jan 2000 som ju i stort sett hela världen gjorde :smile: .

Eftersom romarna klantade sig så är det nog enklast att se det som att det första århundradet bara bestod av 99 år, dvs. år 1-99, det andra av år 100-199 osv.

Just nu lever vi i:
År 2010
Det 21:a århundradet
Det 3:e årtusendet

Någon som tycker något annat?

Avatar Fallback

Re: Kombidunk

axwell  
#80109 Vi är offer för det amerikanska språkbruket. Den engelskman som skrev under stor maskiner skulle troligen kunna beskriva en massa dråpliga barnspråksvurpor som amerikanerna sysslar med. Allting skall antingen vara eller låta som "Biggest in the Word+World"

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80110
th skrev:
Eftersom romarna klantade sig så är det nog enklast att se det som att det första århundradet bara bestod av 99 år, dvs. år 1-99, det andra av år 100-199 osv.

Just nu lever vi i:
År 2010
Det 21:a århundradet
Det 3:e årtusendet

Någon som tycker något annat?


Exakt så är det! Utvikning avslutad! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80114 Det här är skitkul tycker jag!


Men hur kand det då vara så att man i årtal räknar framåt i detta exempel, men inte då det gäller hur många år du är?

Om du är ett tjugotal år är du 20-29, inte 10-19.

Vi borde lärt oss vid det här laget att 2999 inte är 3000, men i när det räknas århundrade är det inte så noga.

Jag tycker det är konstigt detta är så vitt accepterat. Det är inte rätt o räkna framåt, rent mattematiskt.
Siffror ska vara faktiska inte drömmande!

1900 är nitton hundratal eller ett tusental och 9 hundratal o inget annat.
Man kan drämma om att lönen (19 000) är 20 000, men när den dimper ner är det lik förbannat inte 20 000.

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80116 Det kan ju vara lite svårt att förklara. Men tänk på en miljonär.. Antingen håller han/hon på att jobba ihop till sin första miljon (dvs han har tjänat nånting mellan 1 kr och 999999 kr) eller så har han/hon tjänat ihop till sin första miljon (dvs han/hon har tjänat mer än 1000000 kr). Det finns inget som heter den nollte miljonen. Just nu håller vi på att få ihop det till vårt tredje årtusende, dvs vi är mellan år 2000 och 2999, men vi har ännu inte kommit dit.

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80120 http://www.ne.se/%C3%A5rhundrade

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80171 Jo, visst är det så, Jag vet att det kallas 21 århundradet men det är känns inte rätt!

Det är inte möjligt o räkna framåt i något annat hänseende än årtal.
Det är ett accepterat misstag.

Så om du får 250 kronor är det ett tre hundratal kronor? Nepp!
Det är 2vå hundratal och 5 tiotal... Inget annat om det inte ståt ca framför.

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80172
th skrev:Det kan ju vara lite svårt att förklara. Men tänk på en miljonär.. Antingen håller han/hon på att jobba ihop till sin första miljon (dvs han har tjänat nånting mellan 1 kr och 999999 kr) eller så har han/hon tjänat ihop till sin första miljon (dvs han/hon har tjänat mer än 1000000 kr). Det finns inget som heter den nollte miljonen. Just nu håller vi på att få ihop det till vårt tredje årtusende, dvs vi är mellan år 2000 och 2999, men vi har ännu inte kommit dit.

Om man räknar blir det inte fler än det faktiska talet.

I 2999 Har vi 2 tusental, 9hunratal, 9tiotal, 9 ental. Inte tre tusen.

Det här med att räkna framåt fungerar inte.
Så länge du inte har en miljon är det inget miljontal.
Så länge du inte har 3 tusental är det inte tre tusental.

Att räkna framåt är inte korrekt!

Faktiska tal är vad som är relevant.
Att få svaret ett hundratal vid frågan om ålder eller pengar har olika betydelse.

Avatar Fallback

Re: Kombidunk

Robertberg  
#80184
obantteg skrev:1 är början av 100, lika så är 2010 början på 2100 . Vi är således inne på (och lever i) det 21a århundrandet.


Vad säger du om detta då Mange?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).