Motorsåg och handhållet

trycklufts kompressor

39 inlägg 22221 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9138 just här är väl ett problem med den lilla tanken. att maskinen måste arbeta hela tiden eller att du får vänta tills den laddar upp rätt tryck.
Du kan ju lösa detta genom att få tag på en gammal vatten tank. och ha denna som mellan tank, ger lite frågan är dock om det är värt det...

du syftar nog på en manometer med pistol handtag och tryckklocka när du säger att du skall ha den till att pumpa däcken. kan säga dig att det är en grymt skön investering akta dig bara för varenda kärring o snorunge i hela grannskapet kommer vilja ha sina däck pumpade o fixade.

Något som jag även kan rekommendera med tryckluften öär att om du monterar bort plåtbrickan för kjedjesmörjningen som sitter på din maskin så finns det ett hål där oljan kommer ut. det kan ibland vara bra att blåsa lite bakvägen tänk bara på att först ha tömt olje tanken..

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9139 tackar för tipsen, jag hade förut en "pytte" liten kompressor vägde halvt kilo kanske som hade munstycke för att pumpa däck cykel/bil köptes på biltema för typ 5 år sen lr nått, den är försvunnen nu

den vore mer lätt att ta fram för å pumpa däcken än denna stora eftersom att denna står på balkongen

biltema verkar ha slutat sälja dom, vet nån vart man kan få tag i en för max 200 ny?

alltså en sånn liten utan tank lr nått, ingen olja heller

en sånnhär fast för 230v

Bild


clas ohlsons var det där 79kr för 12volt, man kan ju köpa den annars och koppla in i bilen bara när man ska pumpa cykeldäcken eller?

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9141 www.importhuset.se
de har en del sådan saker.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9155 kanske jag som är "blind" men jag hittar ingen sånn liten där??

   TS
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9255 Rekommenderar kompressorn för 499 på Jula, har använt den 3 gånger redan och det funkar finfint att blåsa rent med

Väldigt bekvämt att kunna blåsa rent maskinerna här hemma

   TS
Avatar Fallback
krippe lingon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9349 Rekommenderar också Julas 499:- variant, går relativt tyst för att vara en liten kompressor. Hade en tidigare som fick gå hårt pga rostlagning, tryckluftsdriven metalsåg och högvarvig slipmaskin funkade med lite väntan ibland. Men som sagt den levde ett hårt liv med ond bråd död som följd...

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9358 okej ^^ bytte du olja i den?
eller dog den pga ålder/slitage?

på julas står det i manualen att oljan först ska bytas efter 100timmar, jag tror jag kommer byta i höst bara för jag kommer nog inte köra några 100timmar i sommar, men det är endå skönt å veta att oljan är bytt

Hur länge kunde du köra med dom grejjerna du snacka om?

Edit: tog ner kompressorn och pumpa cykeln nu, funka prima, gick lite fort nästan så man fick vara med och känna på däcket

   TS
Avatar Fallback
krippe lingon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9414 bytte olja någon gång men inte stadiga intervaller, den fick i princip gå hela tiden när jag körde med de maskinerna = död av slitage.
Inte att rekommendera m.a.o.
Jaså, det stod 100 timmar innan första oljebytet (läser aldrig manualen om det inte är nått dyrt). Tycker det verkar lång tid.

Har en större i garaget 5km hemifrån (560L fri avgiven luftmängd) och den får kämpa på relativt hårt när det ska kapas/filas/muttras mycket, så den lilla har jag bara för att kunna pumpa skottkärran och blåsa lite rent här å där.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9433 okej^^

nja, vi har elmutterknackare så..
men den funkar prima te o pumpa cykel/blåsa rent med

jo det står 100timmar

har ju använt den även å blåsa rent grästrimmern

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).