Motorsåg och handhållet

Röjningskurs o Motosågskort

15 inlägg 8429 visningar 1 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna
Användarvisningsbild

Röjningskurs o Motosågskort

henrik_1  
#78353Tjena alla skogstokiga..! :wink:

Jag kunde inte sova inatt o började allvarligt fundera på att ta motorsågskörkort och gå en 2 dagars röjningskurs och starta upp ett litet företag vid sidan av mitt vanliga jobb. Har kollat runt på nätet efter olika utbildningar men inte någonstans finns det mest intressanta, nämnligen priset..
Är det någon här som har gått utbildningen/utbildningarna och vet hur mycket pengar det handlar om, och om utbildningen ger någonting så den är värd att gå. Tog nyligen truckkort betalade företaget tyvärr annars hade jag inte gjort de själv, för flytta två tompallar med en truck från punkt A till punkt B kunde jag redan.

Ni som gått kurserna berätta gärna lite mer om de, behöver man några förkunskaper? Egna motorsåg/röjsåg?

Har lite planer på att då åta mig lite mindre röjningsuppdrag och planteringsuppdrag som extraknäck på helger och min lediga dag eftersom jag kör fyra dagars vecka..
Det kan ju inte vara farligt att prova, här kommer bli väldigt gott om röjning här i "gudrun land" och det är ju inga jättedyra investeringar i att köpet såg o skyddskläder, om man jämför med att köpa en maskin för flera miljoner, röjsåg mm kan ju vara betalt på några månader.
Marknadsföring kan ju göras i dagspress och på blocket till rätt vettiga priser..

Det finns kanske någon här som är egenföretagare inom detta och kan ge lite råd om att starta företag och hur det är att driva ett litet företag, om pappersarbetet verkligen är så avancerat som det sägs..

Skulle som sagt vara trevligt med mer information och gärna en diskution om detta.. Ser framemot svar..

//Henrik (arbetsglad ungdom)

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Röjningskurs o Motosågskort

johan eriksson  
#78354Här finns lite att läsa om körkortet
http://www.sakerskog.se/
viewtopic.php?f=12&t=2974&st=0&sk=t&sd=a&hilit=
viewtopic.php?f=20&t=3913&hilit=
viewtopic.php?f=12&t=771&hilit=
Har inte det själv så jag har inga egna erfarenheter att referera till, stod lite om det i fredagens smålandspost dock

Användarvisningsbild

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78356Beror lite på om du ska jobba via bolagen eller om du tar kontakt direkt med markägaren, om man tar på sig jobb via bolagen behöver man inte spendera speciellt många kronor i marknadsföring, har inte lagt ut en krona på marknadsföring och jag har drivit ett skogsvårdsföretag i drygt 5 år nu.
Däremot vill oftast bolagen att man är PEFC certifierade, samt att man har olika kunder, har anställda med mera.

Lättast att få tag på kunder är ju att du ringer runt till skogsägare i trakten. Tror att du ganska snabbt kan få diversejobb med röjning och plantering, så länge du har tidigare erfarenhet!

Själv lejjer jag bort bokföringen, fakturor,lön osv fixar jag själv. Så för mig behöver man inte spendera allt för många timmar med pappersjobb.

Tycker du bör ta kontakt med något företag som sysslar med bokföring osv innan du drar igång. Om du nu inte har egna kunskaper inom ämnet!

Annars är det bara att köra igång! kan ju vara smart och kolla upp vad bolagen i trakten tycker angående om du skall starta upp som enskild firma eller kb/hb...

Om det går åt fanders så är det ju inte hela världen eftersom en röjsåg kostar kring 9 000 kr.

Lycka till!

Användarvisningsbild

henrik_1  
#78361Tackar för era svar..
Jo jag läste lite om det i smålandsposten jag me, det lät lite lockande..

Tanken är att jag isf ska vara "egen" o hjälpa folk i mindre skala, enskilda skogsägare utan några bolag. Min farsa gör så men att få ur några svar ur honom om att driva företag är lönlöst, har man en ide om nåt så är det hela tiden "det finns de redan så många som gör" mm så de är inget positivt o lyssna på..Men han har aldrig några problem att hitta jobb så de finns säkert underlag.

Planterat har man ju gjort sedan man kunde gå känns de som så det är ingen nyhet, röjning har jag ju ett visst hum om, förhoppningsvis ger en kurs ännu mer kunskap.

Jo lön och fakturer kan nog vara rätt roligt o fixa med själv, själva bokföringen är kanske bäst att leja bort..

Har du ditt företag som heltidssysselsättning?

//Henrik

TS
Användarvisningsbild

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78364Jo jag har haft det de senaste 2 åren... Positivt för dig är ju möjligheterna att jobba med röjning i princip året runt.... Det kommer ju även finnas jobb så det räcker och blir över de kommande 10 åren! Så det är bara att köra på! Men tänk på att lönsamheten inom skogen inte är den bästa...

Användarvisningsbild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
henrik_1 skrev: Har kollat runt på nätet efter olika utbildningar men inte någonstans finns det mest intressanta, nämnligen priset..

Ni som gått kurserna berätta gärna lite mer om de, behöver man några förkunskaper? Egna motorsåg/röjsåg?

Tog motorsågskortet (A och B) förra vinern, gick den i form av studiecirkel, arrangerad av LRF / Vuxenskolan, kostade runt 2 - 2500:-
Kursen jag gick skulle vi ha eget såg samt skyddsutrustning.
Behöver egentligen inte ha förkunskaper, men det skadar nog inte.
Personligen tycker jag att det är bra att det finns en del erfarna med i kursen, alltid roligt att diskutera erfarenheter misstag mm.

Användarvisningsbild

henrik_1  
SkogsGotte skrev:Jo jag har haft det de senaste 2 åren... Positivt för dig är ju möjligheterna att jobba med röjning i princip året runt.... Det kommer ju även finnas jobb så det räcker och blir över de kommande 10 åren! Så det är bara att köra på! Men tänk på att lönsamheten inom skogen inte är den bästa...

Okej vad trevligt o göra det man trivs med...

Jo det är ju trevligt med lite skogsarbete vid sidan om mitt "riktiga" jobb eftersom det inte alltid finns göromål i vår egen skog, sen är det ju en liten kul utmaning o ha ett litet företag.

Precis, Gott om röjning kommer det att bli, o någon direkt konkurrens lär det nog inte bli av några svenskar iaf, det går ju inte att göra med en maskin idagens läge. Gör man ett bra jobb så kommer det nog funka!
Hur mycket kan en rimlig timlön hamna på?

TS
Användarvisningsbild

henrik_1  
Zixten skrev:
henrik_1 skrev: Har kollat runt på nätet efter olika utbildningar men inte någonstans finns det mest intressanta, nämnligen priset..

Tog motorsågskortet (A och B) förra vinern, gick den i form av studiecirkel, arrangerad av LRF / Vuxenskolan, kostade runt 2 - 2500:-
Kursen jag gick skulle vi ha eget såg samt skyddsutrustning.
Behöver egentligen inte ha förkunskaper, men det skadar nog inte.
Personligen tycker jag att det är bra att det finns en del erfarna med i kursen, alltid roligt att diskutera erfarenheter misstag mm.

Okej, det va väl ungefär den prisklassen jag trodde. Tyvärr har jag inga vidare förkunskaper, visst starta ett såg o såga ved är väl inga problem men fälla ett träd skulle jag inte ge mig på. Tyvärr så är inte farsan den typen som visar o vill lära något vidare. Han tycker det är kul att man är intresserad av gården o det här, men han vill samtidigt inte att man ska lära sig nåt..konstigt men sant..

Nä det är väl inget fel i att man är på lite olika nivåer, det kan va trevligt o få tips o ideer från verkligheten..

TS
Användarvisningsbild

johan eriksson  
#78406Vi får väll försöka få någon att arrangera en studiecirkel här i trakten :smile:

Användarvisningsbild

henrik_1  
johan eriksson skrev:Vi får väll försöka få någon att arrangera en studiecirkel här i trakten :smile:

Javisst, det är ju smidigt o kunna ta det i närheten osså.. kanske finns fler smålänningar här som är intresserade..?

TS

Robertberg  
#78410Jag körde upp för mitt kort 19/12, gick kurs genom Vuxenskolan. Kursavgiften var 2750:-, men iom att man kan söka EU-bidrag (om man går kursen som privatperson) på 2000:- var det ganska billigt..
Är man intresserad och vill klara det klarar man det, vi hade Karin som var mellan 60-65 i vår grupp, hon hade i princip inga förkunskaper alls, vågade inte hiva omkull träd innan kursen men nu efter vågar hon utan att tveka.
Som nybörjare är kursen kanonbra!

De som ledde kursen hade mångårig kunskap inom skogsarbete, så även vi/de som hade lite mer vana fick många användbara tips och knep!

Användarvisningsbild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78417Efter en snabbsökning på Google hittade jag detta... http://www.sv.se/templates/SvSearchGust ... arrid=1709
Kanske kan vara något för trådskaparen...

Filip_björndahl  
#78432Apropå röjnings lön. vad är ackordet på röjning och hur mäter man det? jag kommer antagligen att börja röja i vår/sommar och vill veta på ett ungefär.

MVH Filip.B

Användarvisningsbild

henrik_1  
Zixten skrev:Efter en snabbsökning på Google hittade jag detta... http://www.sv.se/templates/SvSearchGust ... arrid=1709
Kanske kan vara något för trådskaparen...

Ja de låter intressant, nära och bra.. Fick det tipset av en annan här också..

TS
Användarvisningsbild

maccall  
henrik_1 skrev:Tjena alla skogstokiga..! :wink:

Jag kunde inte sova inatt o började allvarligt fundera på att ta motorsågskörkort och gå en 2 dagars röjningskurs och starta upp ett litet företag vid sidan av mitt vanliga jobb.

Är det bara jag som kan föreställa mig hur knaggen spräcker en blodåder i tinningen när han läser detta..?

:lol:

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar