#74907Är det komplicerat / dyra delar? Hur ser tätningarna ut? Är det separata pakboxar eller integrerat med lagren? går de att byta med motorn någorlunda intakt, eller måste vevhuset delas?
Mvh Per
Motorsåg och handhållet
Byta vevaxeltätningar på Hqv 242
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

#74911Högersidans vevlager har integrerad tätning. Så vitt jag vet går det inte att byta utan o byta hela lagret.
Jag har bara bytt lager hittils i de fall de inte varit täta. Vänstersidan har vanlig tätning.
För att byta lager behöver sågen delas.
Jag har bara bytt lager hittils i de fall de inte varit täta. Vänstersidan har vanlig tätning.
För att byta lager behöver sågen delas.
Såg samlare av grövre kaliber....
www.chainsawcollectors.se
#74925Vänstersidan vet jag, men höger har jag inte räknat ut hur det ska gå o byta i lagret.
Hur går det till?
Berätta gärna lite mer, det sparar rätt mycket jobb för många.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Hur går det till?
Berätta gärna lite mer, det sparar rätt mycket jobb för många.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
#74971Demontera den gamla ( 5035043-01 ) med lämpligt verktyg.. den sitter inte hårt - bara att lyfta bort .
Det är ju en vanlig packbox - bara att den sitter i lagret i stället för vevhuset . Tänk bara på att smörja in anläggningsytan med fett och vara försiktig vid montering så att fjädern i packboxen inte hoppar ur sitt läge .
Det är ju en vanlig packbox - bara att den sitter i lagret i stället för vevhuset . Tänk bara på att smörja in anläggningsytan med fett och vara försiktig vid montering så att fjädern i packboxen inte hoppar ur sitt läge .
Skulle man kunna beställa några såna av dig? En 5-6 stycken?
Får inte tag i dem lösa, bara i lager o de går inte o byta.
Mange.
ryd skrev:Demontera den gamla ( 5035043-01 ) med lämpligt verktyg.. den sitter inte hårt - bara att lyfta bort .
Skulle man kunna beställa några såna av dig? En 5-6 stycken?
Får inte tag i dem lösa, bara i lager o de går inte o byta.
Mange.
#75038De jag har haft isär har inte haft utbytbar tätning...
#75040Nu flög fan i mig igen o jag har nu kollat 4-5 stycken o såg i en 238 vad det menas med detta.
De 242 jag bytt lager på har inte haft detta lager med denna lilla tätning.
Samma med de 444 jag rivit hittills. De har haft lager med fast inte utbytbar tätning, vilket monterades dit igen.
Den som var i en 42 jag lyfte pumpen på nu var utbytbar, svart och stenhård!
De 242 jag bytt lager på har inte haft detta lager med denna lilla tätning.
Samma med de 444 jag rivit hittills. De har haft lager med fast inte utbytbar tätning, vilket monterades dit igen.
Den som var i en 42 jag lyfte pumpen på nu var utbytbar, svart och stenhård!
Gjör ju inget, han har ju beställning på 5-6 stycken från "ryd"
sågmek skrev:He he nu har mange snart inte en enda såg med packbox i![]()
Gjör ju inget, han har ju beställning på 5-6 stycken från "ryd"
Valmet 665s/skogshytt, valtra-valmet 6400, XCG 230LC, Hanix H55DR/Naarva stegmaster, Kesla 102HD/kran 304T, Dalen 2054 vedmaskin+kisa stegmater, Igland wp2000, TR110 vedkutter, Jonsered 2054,-dolmar ps5000. Hva 42, Suzuki king quad 280cc
#75103HA!
Jag vet det låter lite trivialt o konstigt, men har aldrig sett detta innan utan varit tvungen o riva för o få dem täta igen!
Detta gör att jag får kolla de anda 30-40 som ligger i högen med, de som har utbyttbar tätning har ju betydligt mindre tid på sig o få ihop igen. Det spar mig många timmar förutsatt att det inte är många till som har fast tätning.
Har inte hört nåt från Ryd så om det är nån annan som har några liggande tar jag gärna en några!
Jag vet det låter lite trivialt o konstigt, men har aldrig sett detta innan utan varit tvungen o riva för o få dem täta igen!
Detta gör att jag får kolla de anda 30-40 som ligger i högen med, de som har utbyttbar tätning har ju betydligt mindre tid på sig o få ihop igen. Det spar mig många timmar förutsatt att det inte är många till som har fast tätning.
Har inte hört nåt från Ryd så om det är nån annan som har några liggande tar jag gärna en några!
#75110Det brukar ju vara att kulhållarna i lagret har gett sig då brukar tätningen ge sig samtidigt men ilband kan man ha tur så det bara är tätningen
Annars finns det ju en lageravdragare så man kan byta lager utan att plocka sönder sågen ......på en del modeller !
sågdåre !!
#75144Finns de o beställa fortfarande? Kan de vara så att de var slut o jag fick integrerat av den anledningen eller är det ersatt helt o hållet?
Tycker det är knepigt att de inte gick o få fram här...
Tycker det är knepigt att de inte gick o få fram här...
Annons:

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).