Motorsåg och handhållet

242 håller inte förgasarinställning

22 inlägg 18376 visningar Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna

242 håller inte förgasarinställning

Per.F  
#74662Hej
Jag har en 242 som inte går som jag önskar. Den startar, men inte särskilt lätt med grundinställd förgasare. Efter justering av L,H och T går den hyfsat en liten stund, men den håller inte inställningen. Ibland går den för fett på rusvarv och ibland för magert, men den går hela tiden på rusvarv. På tomgång går den skapligt om den ligger på sidan, men i upprätt läge sjunker tomgången och ganska snart och sågen tvär dör om man inte ger gas i tid. Luftfiltret är rengjort och tändstiftet är nytt. Var tror ni att felet sitter.
Mvh Per

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: 242 håller inte förgasarinställning

softarn  
#74681Några saker att kontrollera är membran i förgasaren, bränsleslang, bränslefilter, avluftning av tank.

Användarvisningsbild

totte  
#74683Läckande vevaxeltätningar är det mest troliga med dom symptomen du beskriver. Just det att den ändrar varv beroende på läge är ett typiskt kännetecken. Kör inte sågen innan du undersökt och åtgärdat, du löper stor risk att få skador på cylinder/kolv/kolvring, eftersom den drar tjuvluft och då mestadels går för magert.

Kan också vara otätheter vid förgasarhalsen men det brukar inte göra att den ändrar gången om man lägger den ner.

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74687Jag instämmer med föregående talare. Båda två faktiskt!
Att den höjer varvet brukar vara för att blandningen ändras antingen med mindre bränsle eller mer luft.

Kolla över den o se så allt är riktigt först! Jag misstänker nog som Totte vevlager tätning efter vad du beskriver.

Robertberg  
#74705Vår jonsered 2147 (motsvarande 346) är det likadant, den dör på tomgång om den står upp, lägger man den på sidan dör den inte, är det fara på färde då? :surp: :shock:

Den har varit inlämnad för översyn, jag har inte kört den själv men den ska tydligen inte vara helt hundra ändå..

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74706Det är defenitivt värt o kolla upp innan nåt händer.

I ditt fall tror jag nog du kan prova justera först.

Robertberg  
#74707Vi har själva provat att justera, samt lämnat in den för översyn.
Det är nog läge att be dem kolla vevlagertätningen då va?

Användarvisningsbild

totte  
#74710Ja, klart läge för det, när man uttömt alla justeringsmöjligheter och den bara fortsätter att jäklas. Ofta är det så att om en tätning är kass så går sågen om man lägger den på ena sidan men inte på den andra. När sågen läggs ner så åker vevaxeln lite grann åt sidan, där är alltid ett litet spel, och då kommer vevskivan dikt mot lagret så det blir mindre läckage av luft. Emellertid om en tätning är kass så skall båda bytas, den andra kommer snart efter annars.

Per.F  
#74748Tack för alla svar!
Hur ser tätningarna ut? Är det separata pakboxar eller integrerat med lagren? går de att byta med motorn någorlunda intakt, eller måste vevhuset delas?
Mvh Per

TS

mrlynx  
#89662Jag har varit och köpt nya vevaxeltätningar till min 242a idag och hade tänkt ha den i stridbart skick till imorgon.
Någon som har en kort enkel beskrivning hur man går tillväga för att byta dom?
Ska man dela sågen eller kan jag byta dom genom att bara ta av svänghjul och kedjedrivningen?
Tips mottages tacksamt.

Phantom  
#89664Du kan byta utan att riva sågen. Ta bort svänghjul och kopplingstrumma och oljepumpen så kommer det att gå fint.

Användarvisningsbild

totte  
#89665Och närdu väl kommit dit, så får du försöka bända ut dom gamla, går oftast åt att slå in en vass skruvmejsel i ytterkanten på den. När du skall dit med dom nya använd ett lagom stort rör att driva med, rakt avkapat. Lyckas man knacka i en tätning snett kan det vara ett helsicke att rätta till utan att skada den

mrlynx  
#89668Tackar för tipsen.
Skiter det sig kommer jag till dig totte med en motorsåg i byggsats.

Användarvisningsbild

totte  
mrlynx skrev:Tackar för tipsen.
Skiter det sig kommer jag till dig totte med en motorsåg i byggsats.

Välkommen!

mrlynx  
#89683När jag plockade isär sågen upptäckte jag att insugspackningen inte riktigt var i nyskick längre utan hängde mest utanför.
Någon ny hade jag inte på lager så det blev lite mjölkkartong så länge.
Efter det skruvade jag ihop den och varmkörde men oberoende vilken inställning så ville den inte riktigt vilja gå riktigt hundra.
Tillbaka in och försöka byta tätningarna. Hur får man lämpligast lös svänghjulet efter man lossat muttern?
jag provade lite försiktigt med en 2-armad avdragare och gummiklubba men den ville inte släppa.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).