tor 03 dec 2009, 07:48#73596Hej
Ska nu beställa min första såg och undrar vad ska jag ska köpa för kedja och svärd? Är det 1.3 mm (0.050") som är standard för 13" svärdlängd med kedjedelning 0.325"?
Ser att det även finns 1.5 mm (0.058") kedjor/svärd. Är valet bara efter tycke och smak eller används dessa vid olika tillfällen, t.ex. fällning av grov tall eller om jobbar med klen björk.
MVH Sorken
Motorsåg och handhållet
Standard kedja och svärd?
TS

tor 03 dec 2009, 10:15#73606I gallring, klent och färskt tror jag inte det har betydelse.
Men i hårt, torrt, grovt funkar det bättre med 1,5.
Men i hårt, torrt, grovt funkar det bättre med 1,5.
Såg samlare av grövre kaliber....
www.chainsawcollectors.se
www.chainsawcollectors.se
tor 03 dec 2009, 23:44#73681HVA/Jons kör 1,3 upp till ~55 cc.
Stihl använder lite allt möjligt jox, men vanligast är .325 1,5.
Är det din första såg märker du ändå ingen skillnad
Kör med det som sitter på, det finns oftast en anledning till att tillverkaren valt just den kedjan till den sågen.
Är det din första såg märker du ändå ingen skillnad
Kör med det som sitter på, det finns oftast en anledning till att tillverkaren valt just den kedjan till den sågen. Fixar med lite allt möjligt.
fre 04 dec 2009, 08:50#73701
Håller med dig Nonkan, det är en trvlig kedja att jobba med och är snabbare än en standard .325 (1,5) det är som jag ser det bara ett plus med den kraftigare .325 kedjan vid kapning av grovt timmer och vindfällen är det mest klent och mycket kvistning är pixel (1,3) snabbare och ger mindre vibrationer så ta den du
Nonkan skrev:HVA/Jons kör 1,3 upp till ~55 cc.
Är det din första såg märker du ändå ingen skillnadKör med det som sitter på, det finns oftast en anledning till att tillverkaren valt just den kedjan till den sågen.
Håller med dig Nonkan, det är en trvlig kedja att jobba med och är snabbare än en standard .325 (1,5) det är som jag ser det bara ett plus med den kraftigare .325 kedjan vid kapning av grovt timmer och vindfällen är det mest klent och mycket kvistning är pixel (1,3) snabbare och ger mindre vibrationer så ta den du
346xpg "woods ported" 372xpg "woods ported"
394xpg "lätt-trimmad"
394xpg "lätt-trimmad"

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).