Motorsåg och handhållet

Köpa ny motorsåg, tips

17 inlägg 10098 visningar 1 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna
Användarvisningsbild

Köpa ny motorsåg, tips

Robin  
#5532Köpa ny motorsåg och behöver tips.
Jag är ny på forumet och ser att det finns en hel del erfarna skogshuggare här.

Nu till frågan. Jag är ganska ny i branchen, är bara 19 år men har börja intresserat mig för huggning då vi har lite skog. Mest björk och alskog, 15-20 cm tjocklek och det handlar mest om lättare gallring. Tar cirka 50 kubik per år.

Just nu lånar jag två motorsågar, den ena är den hva 42, verkar vara en hobbymaskin men tycker den är rapp och bra för det jag håller på med. Sen har jag även en Partner 500 motorsåg, den tycker jag känns lite klumpigare men samtdigt kraftigare.

Men nu tänkte jag skaffa en egen motorsåg som jag kan ha ett tag framöver. Vilken motorsåg ska jag välja?
Min budget är max 5000:-

Som sagt mest klenare dimensioner jag arbetar med motorsågen.

TS
Husqvarna motorsågar
woody  
#5533HEJ!
Kanske en Stihl ms200 eller en hva 346xp.

mvh woody

Användarvisningsbild
Robin  
woody skrev:HEJ!
Kanske en Stihl ms200 eller en hva 346xp.

mvh woody

346an kostar ju närmare 8000:-.....

kan hva 339 vara något för mina ändamål?

TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#5535hva 42 är inte en hobby såg :)
kolla efter en beg 346xpg på blocket där kan du hitta fina sågar för dom pengarna du pratar om !!
lycka till :)
du kan kolla på www.sibro.se där säljer dom sågar till bra priser, dom har lite olika märken, Dolmar, HVA, JRED mfl ,,,,

Användarvisningsbild
Robin  
swe#kipp skrev:hva 42 är inte en hobby såg :)
kolla efter en beg 346xpg på blocket där kan du hitta fina sågar för dom pengarna du pratar om !!
lycka till :)
du kan kolla på www.sibro.se där säljer dom sågar till bra priser, dom har lite olika märken, Dolmar, HVA, JRED mfl ,,,,

Jaså 42an är proffsgrejer?

Men 339an då?

TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5538HVA 42 är ju farmarversionen av proffset 242XP.

Jag tror du klarar dig med en HVA 350 eller 353, om du vill ha en röd heter dom Jonsered 2150 och 2152.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5539242 är proffs såg, 42 är semipro/farmarsåg.
Helt Ok såg i mitt tycke.

Kolla över lite vad du har för säljare runt om, samla på dig lite fakta om modeller som verkar intressant.

Jag tycker nog du ska fundera på nytt eftersom skogen inte lär springa iväg de närmaste åren.

Användarvisningsbild
Robin  
#5540Tack för infon!

Som sagt, man kanske ska köra vidare med 42an ett tag till, tycker den är bra och smidig för min skog.

Men ska höra runt med handlarna här i Sundsvall vad dom kan göra för priser på grejerna.

TS
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5553Köpa såg på blocket är en grov chansning om man inte har möjlighet att kolla upp den noggrant innan köp.(Jag vet...) En MS200 skulle jag gärna ha, men inte som enda såg.
Har sett att Tanaka säljs ny för under 4000. Den är drygt kilot lättare och mkt smidigare än min 346(som inte är ngn klump precis).Snällare motor och ung. samma effekt som en 42. Perfekt när man ska trixa runt i björkbuketter o dyl. Den jag kört har gått bra i 10år, så de verkar vara av hyfsad kvalitet.

Annars har jag sett att Stihl260 reas ut för under 5'. Tror det är mkt såg för pengarna.

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny motorsåg, tips

Fredrik Reuter  
#94080Hej Robin,
Hittade din tråd av en slump och gör en bump på en sisådär 3 år.
Hur har det gått, har det blivit något nytt?

Robertberg  
#94093Läser man i signaturen så står det att läsa att han har en 357a, man kan misstänka att det är den han har köpt ;)

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#94094Ja, det hade man ju faktiskt kunnat räkna ut. :lol:

Användarvisningsbild

masterchief  
#94101Du slår nästan mig i trådlyftning :-bd

Användarvisningsbild

totte  
#94107När går SM i trådlyftning? :lol:

Borde väl finnas en gren som heter "Trådkapning" också? :D Jag ställer upp där! 8)

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#94110Ha, ja det kan bli intressant!
Jag har några ess i rockärmen här, ska se om det kan bli ett lyft från våren 2005!

Trådkapning ja, kanske skapa en grupp på skogsforum: "kaparna", vem blir ledare?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).