Motorsåg och handhållet

Stihl RS .325 kejda !? + filmall ??

8 inlägg 4173 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stihl RS .325 kejda !? + filmall ??

swe#kipp  
#5394 Stihl RS .325 nån som använt husqvarna filguide på en sån kedja ??



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#5397 Hmm,,, här brukar man ju få svar på det mesta om sågar/kedjor ,,,
kom igen nu sitt inte inne på informationen :D

   TS
Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5399 Jag vet inte vad det var för modell på Stihlkedjan jag köpte senast, bara att det var en .325 1,3 56dl. På den fungerade inte Hva's fillmall som passar bra för motsvarande Elux kedja, Stihlkedjan var lite för bred så mallen gick inte ner ordentligt på kedjan.

Mvh,
Björken

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#5417 Björken det beror på att kedjan du köpte inte är en pixel/nk kedja utan en vanlig kedja fast med smalare (1,3) drivlänkar , prova en filmall till en valig .325 kedja det kanske funkar ,,,,

   TS
Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5419 OK, jag trodde att alla 1,3mm var sk. pixelkedjor, men så är det alltså inte?
Kan man köra med samma svärd ändå (vilket jag gjort)?
Vad är skillnaden mellan 1,3 "standard" och 1,3 pixel kedja?
Vad heter Stihls motsvarighet till pixel?

/Björken

Avatar Fallback
eriksberg  
#5420 Jag har inte sett att Stihl har någon motsvarighet till pixel-kedja, jag hittar bara "vanlig" 0,325 1,3mm i min Stihlkatalog, men det kanske finns.. :?:

/klas

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5451
björken skrev:OK, jag trodde att alla 1,3mm var sk. pixelkedjor, men så är det alltså inte?
Kan man köra med samma svärd ändå (vilket jag gjort)?
Vad är skillnaden mellan 1,3 "standard" och 1,3 pixel kedja?
Vad heter Stihls motsvarighet till pixel?

/Björken


Trodde också det tills jag lånade en filmall 1,3mm 0,325 till min pixelkedja...
De ser lika ut, men skiljer sig en aning. Om jag fattat rätt så passar en 0,325-mall till 1,3 och 1,5mm, men inte till pixel.

/Nisse

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#5455 en pixel/nk kedja är smalare uppbyggd och kräver ett smalare svärd för att komma till sin rätt, stihl's 1,3 kedja som du har nu är en vanlig .325 kedja fast med 1,3 mm drivlänk och det funkar att köra med på pixel svärd men den är lite för bred för det svärdet.

kolla lite på det så ser du vad jag menar :)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).