sön 01 nov 2009, 22:32#70490Hej!
Håller på och hjälper svärfar med att hitta reservdelar till en husqvarna 165 röjsåg. han fick höra av åf. att dom inte längre hade reservdelar till så gamla sågar, så jag tänkte att jag kunde kolla här om det ev är någon som har några hyllvärmare till 165an. Troligtvis är det kopplingen som är slut och behöver bytas. felet visade sig när han körde grästrimmer och han behövde högre och högre varv för att få trimmern att snurra. eller kan det vara något annat som ger dom symtomen? så vad tror ni är det något som går att laga / hitta delar till ? eller är det köpa nytt som gäller.
mixter1...
Motorsåg och handhållet
Reservdelar röjsåg Hva 165
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

mån 02 nov 2009, 09:46#70508Kopplings trumma, koppling har kanske blivit varmt då det har smygkörts up o ner i varv, körning på låga varv så den greppasr-släpper, greppar-släpper om vartannat.
Dessa borde gå o beställa om det är samma på 265...
Hyllvärmare borde oxå finnas.
I annat fall finns det begagnade grejer lite varstans.
Såg samlare av grövre kaliber....
www.chainsawcollectors.se
mån 02 nov 2009, 10:51#70512
Hej!
smygkört sågen tror jag ju inte att han har gjort i någon större utsräckning om jag känner honom rätt
Han använder den i huvudsak i röjning samt trimmar lite gräs på sommaren. det jag själv tänkte på var om något lager skurit i växeln eller liknande, men då borde väl det gå tungt i stället ungefär som när gräset tovar sig i bland när man trimmar? ska tilläggas att sågen är rätt så flitigt använd och med många år på nacken kanske kopplingen med tiden blivit utsliten? Har själv aldrig bytt koppling på någon röjsåg/motorsåg så när man beställer delar får man med allt man behöver om man köper en komplett koppling eller är det olika delar som beställs sepparat? tänkte på om jag måste kunna precisera mer än koppling till sågen om jag ska få tag på dom delar jag kan tänkas behöva?
Mange skrev:Kopplings trumma, koppling har kanske blivit varmt då det har smygkörts up o ner i varv, körning på låga varv så den greppasr-släpper, greppar-släpper om vartannat.
Hej!
smygkört sågen tror jag ju inte att han har gjort i någon större utsräckning om jag känner honom rätt
TS
mån 02 nov 2009, 11:27#70513Jo, det får nog kollas upp lite mer från beställaren.
Skulle tro att han slängde ett getöga o sen tänkte detta är inte lönt...
Han har nog rätt i sin bedömning i de flesta fall..
Visst kan det vara lager som gått vilket gör att det går tungt. Kan vara nåt i rigg o motor med, men om man förutsätter att den gick som den skulle o inget skaka o blev varmt som man ser o känner är nog koppling det man skulle tro närmast.
Internet diagnostik är inget kul eftersom det lämnar många parametrar gömda i mörker.
Lättast är när man kan klämma o känna då det är felsökning.
Att gissa fram o tebax brukar vara svårt.
Mycket delar finns till dessa, tändning är väl det ingen har nånstans.
Vinklar, rigg, motordelar etc finns både nytt o beg.
Skulle tro att han slängde ett getöga o sen tänkte detta är inte lönt...
Han har nog rätt i sin bedömning i de flesta fall..
Visst kan det vara lager som gått vilket gör att det går tungt. Kan vara nåt i rigg o motor med, men om man förutsätter att den gick som den skulle o inget skaka o blev varmt som man ser o känner är nog koppling det man skulle tro närmast.
Internet diagnostik är inget kul eftersom det lämnar många parametrar gömda i mörker.
Lättast är när man kan klämma o känna då det är felsökning.
Att gissa fram o tebax brukar vara svårt.
Mycket delar finns till dessa, tändning är väl det ingen har nånstans.
Vinklar, rigg, motordelar etc finns både nytt o beg.
Såg samlare av grövre kaliber....
mån 02 nov 2009, 11:52#70515Ja, jag får väl hjälpa honom och riva sågen någon helg och se hur det hela ser ut, internet diagnostik är inte det lättaste, och inte blir det bättre av att det är andrahandsuppgifter dvs. har inte kört sågen själv, men jag får väl ta mig en kväll i garaget och kika på sågen så får jag se. men om sågen startar och går bra samt svarar rappt på gasen fast det inte ger någon fart på klingan kanske man i alla fall till en början kan utesluta andra fel och sedan ev. riva kopplingen och syna den. Själv hadde jag nog inte missat ett så fint tillfälle att få köpa en ny fin såg
men som sagt är det någon som har en koppling till 165an så är det intressant eftersom det i nuläget är det troligaste felet, även en deffekt såg att ta delar från är av intresse.
TS
tis 03 nov 2009, 19:11#70598Kollade idag och vi hade en koppling kvar i alla fall, art. nr. 5013104-01. Kostar 711 ink moms, men det går säkert att diskutera lite. Den har ju utgått så nu är den nästan unik 
Kopplingstrumma hade vi ingen kvar iaf.
En ny såg är ju ett bra alternativ annars...

Fixar med lite allt möjligt.
tis 03 nov 2009, 20:55#70610
Hej!
det låter alla tiders ska som sagt bara ta en titt på sågen för att utesluta lagerhaveri eller liknande. finns det möjlighet att skicka reservdel mot postförskott eller liknande om/när det skulle bli aktuellt? eller är det hämtning på plats som gäller? själv bor jag i sundsvall. men ska som sagt ta en titt på sågen så jag vet säkert vad som är felet. har det varit jag, så skulle jag absolut köpt en ny såg
men han vill se om den går att laga först så jag ska se vad som går att göra.
Nonkan skrev:Kollade idag och vi hade en koppling kvar i alla fall, art. nr. 5013104-01. Kostar 711 ink moms, men det går säkert att diskutera lite. Den har ju utgått så nu är den nästan unik
Hej!
det låter alla tiders ska som sagt bara ta en titt på sågen för att utesluta lagerhaveri eller liknande. finns det möjlighet att skicka reservdel mot postförskott eller liknande om/när det skulle bli aktuellt? eller är det hämtning på plats som gäller? själv bor jag i sundsvall. men ska som sagt ta en titt på sågen så jag vet säkert vad som är felet. har det varit jag, så skulle jag absolut köpt en ny såg
men han vill se om den går att laga först så jag ska se vad som går att göra. TS
mån 09 nov 2009, 20:49#71159Om du vill ha delen så går det att skicka. Helst mot faktura faktiskt, jag tycker postförskott är rätt jobbigt att hålla på med. PM:a personnummer så skickar jag i vadderat kuvert till folkbokföringsadressen (om du inte har betalningsanmärkningar). Du betalar portot. Betalningsvillkor 15 dagar.
Hämta känns lite mastigt, det blir ju en dag i bilen isf, men vill du så visst. Jag bjuder på kaffe
Hämta känns lite mastigt, det blir ju en dag i bilen isf, men vill du så visst. Jag bjuder på kaffe
Fixar med lite allt möjligt.
Annons:

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).