lör 31 okt 2009, 10:28#70361Jag undrar mellan vilka år motorsåg HVA 254 tillverkades?
Jag har en 254G som andrasåg som jag nämnt i tidigare tråd som går utomordentligt bra och jag undrar även om 254:an såldes som proffssåg när den var ny, eller vad den räknades som?
Motorsåg och handhållet
Funderingar kring HVA 254
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

lör 31 okt 2009, 10:46#70362Alla 254 versioner är proffs såg.
De sista lämnade fabrik 00-01 tror jag, ersattes med 357.
De första kom -86 och ersatte då 154 som såg dagens ljus -83.
De första hette 254 och 254G.
Senare kom XP och XPG, samma såg, snyggare dekaler!
De sista lämnade fabrik 00-01 tror jag, ersattes med 357.
De första kom -86 och ersatte då 154 som såg dagens ljus -83.
De första hette 254 och 254G.
Senare kom XP och XPG, samma såg, snyggare dekaler!
Såg samlare av grövre kaliber....
www.chainsawcollectors.se
lör 31 okt 2009, 21:57#70395Jo, 257 var lite mer cc än 254, i övrigt ingen större skillnad.
I mitt tycke den bättre av de två.
I mitt tycke den bättre av de två.
mån 02 nov 2009, 22:00#70554Det går att få tag i. Inte billigt, men det går..
mån 02 nov 2009, 22:30#70557Ny komplett kolv kostar under 700kr, men sen vet inte jag om det är billigt eller inte. Men letar man så finns ju delar lite var stans beroende på hur man kan tänka sig att handla, i butik eller via nätet, i Sverige eller uyomlands(tänker främst på ebay där det finns en hel del delar till sågarna).
TS
Re: Funderingar kring HVA 254
ons 04 nov 2009, 23:00#70691Jag har en 254 som jag vill sälja... Går inte 100%-igt men sist den var i gång helt ok. Jag tror det är något med tändingen som kanske ev behöver bytas.
Humm kom just på att man kanske inte får "annonsera" ut grejer här på forumet?? I så fall ber jag om ursäkt.
Martin
Humm kom just på att man kanske inte får "annonsera" ut grejer här på forumet?? I så fall ber jag om ursäkt.
Martin
- alla träd är möjliga -
ons 04 nov 2009, 23:03#70692Hittade föresten reservdelar till Hq 254 på länken
http://www.blocket.se/kronoberg/Motorsa ... ?ca=16&w=3
Martin
http://www.blocket.se/kronoberg/Motorsa ... ?ca=16&w=3
Martin
- alla träd är möjliga -
tis 10 nov 2009, 20:36#71278Kom på en till liten fundering kring min såg.
Startkåpan som sitter på min såg ser precis ut som den nyare 254:an med den stora dekalen XPG och airinjection, men på den svarta produktskylten heter min såg 254 G, samt på den gula skylten ovanpå sågen så heter den 254/254G. På den äldre 254:an satt väl bara den lilla rektangulära klisterlappen, eller har jag fel?(Kanske är kåpan utbytt under tidens gång)
Kan min såg vara en XPG även fast den heter 254G på produktskylten? (De första siffrorna i serienumret är 10700xx, men de sista siffrorna minns jag inte)
Bakom startkåpan så finns det lilla svarta plaströret(från fläkten upp till förgasarutrymmet) som jag får för mig är airinjection. Någon dekomp-ventil finns inte på sågen.
Startkåpan som sitter på min såg ser precis ut som den nyare 254:an med den stora dekalen XPG och airinjection, men på den svarta produktskylten heter min såg 254 G, samt på den gula skylten ovanpå sågen så heter den 254/254G. På den äldre 254:an satt väl bara den lilla rektangulära klisterlappen, eller har jag fel?(Kanske är kåpan utbytt under tidens gång)
Kan min såg vara en XPG även fast den heter 254G på produktskylten? (De första siffrorna i serienumret är 10700xx, men de sista siffrorna minns jag inte)
Bakom startkåpan så finns det lilla svarta plaströret(från fläkten upp till förgasarutrymmet) som jag får för mig är airinjection. Någon dekomp-ventil finns inte på sågen.
TS
ons 11 nov 2009, 00:00#71312
Serienumret tyder ju på att den är tillverkad vecka 7 1991, så startapparaten är nog bytt, alt. så är den dekaltrimmad
Japp, röret är Air Injection, eller Turbo som det heter på Jonsered. Stihl kallar det förfiltrering, men det kommer nog ett coolt namn där med när det blir vanligare (finns på 441 idag).
Phantom skrev:Kom på en till liten fundering kring min såg.
Serienumret tyder ju på att den är tillverkad vecka 7 1991, så startapparaten är nog bytt, alt. så är den dekaltrimmad

Japp, röret är Air Injection, eller Turbo som det heter på Jonsered. Stihl kallar det förfiltrering, men det kommer nog ett coolt namn där med när det blir vanligare (finns på 441 idag).
Fixar med lite allt möjligt.
ons 11 nov 2009, 11:22#71327Grå plast detaljer är XP, svart är inte.
Och eftersom många hävdar att xp går mycket bättre så är det nog så att det är mindre luftmotstånd i den grå plasten.
Start apparaten på xp versionen har större dekal, ser lite annorlunda ut.
http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... =22&t=1270
Och eftersom många hävdar att xp går mycket bättre så är det nog så att det är mindre luftmotstånd i den grå plasten.
tor 12 nov 2009, 17:51#71471
Måste man vara inloggad för att kunna se bilderna i det forumet?
Mange skrev:Grå plast detaljer är XP, svart är inte.
Måste man vara inloggad för att kunna se bilderna i det forumet?
Den siste på Jorden som svälter ihjäl är skogsägaren
Stolt ägare till en Belarus 920 Syncro, Patu 9T med 203T, Niab 5-15B,Hsqv 550XPG TrioBrake, Hsqv 346XPG New Edition TrioBrake, Hsqv 339XPx2, Stihl FS460C-MK, Hsqv 250RX, Husq 242XP och en Dolmar;)
Stolt ägare till en Belarus 920 Syncro, Patu 9T med 203T, Niab 5-15B,Hsqv 550XPG TrioBrake, Hsqv 346XPG New Edition TrioBrake, Hsqv 339XPx2, Stihl FS460C-MK, Hsqv 250RX, Husq 242XP och en Dolmar;)

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).