Motorsåg och handhållet

Jonsered 2171

21 inlägg 9880 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Jonsered 2171

peter399  
#5090 Hej!

Har länge varit i köpartankar på en HVA 372 men senast jag var hos
min handlare fanns den inte mer, endast 575. Någon som har kört Jonsered 2171 och har samma goda erfarenheter av den som 372:an? Ska ju vara samma såg men annan hantagsvinkel bara eller?
372:an är ju en av världens mest lovordade sågar så jag tänkte bara om 2171 håller samma klass? Finns ju med värme och allt också..

/Peter



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5093 Detta låter MYCKET konstigt, den finns jag kollade NU. Det är nog din handlare som inte vill sälja en 372:a Utan en 575 istället....Men det finns fler Hva säljare :D . Jonsereden är samma såg i stort sett Förutom bågen...

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#5095 Köpte min 372 den 27/12 direkt från HVA via återförsäljare, och då fanns den iaf på lager.
Tror precis som "Sågmek" att det är din handlare som vill "pracka på dig" en 575á istället, och det är tydligen ingen "höjdarsåg" om man ska tro på experterna.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#5097 372 marknadsförs inte i sverige i år men så länge den tillverkas borde det ju gå att handla den !!
min handlare kunde ju ta hem en 359:a åt mig om jag ville och den marknadsförs ju inte heller i sverige ?!?!

dom som har 2171 verkar precis lika nöjda, det är ju samma såg, bara andra färger och vinklar :)

Stå på dig bara !!

Avatar Fallback
peter399  
#5112
sågmek skrev:Detta låter MYCKET konstigt, den finns jag kollade NU. Det är nog din handlare som inte vill sälja en 372:a Utan en 575 istället....Men det finns fler Hva säljare :D . Jonsereden är samma såg i stort sett Förutom bågen...


OK. Får nog kolla vidare hos andra handlare eller kolla om han skulle kunna ta hem en. Egentligen behöver jag den inte, min 262:a räcker gott till, men det vore ju så himla gött med en 372:a ;)
Förstår inte riktigt vitsen med att HVA och J-red är samma sågar bara annat märke.
Tror de skulle tjäna mer på att distansera sig lite och ha andra modeller.
Nu köper ju alla en 372:a istället för en 2171 eller? Om man citerar dig sågmek: "Jonsereden är samma såg i stort sett..." Det där "i stort sett" tror jag skrämmer en del. Jag menar är det exakt samma eller inte? Annars tar man ju kvarnan i 9 fall av 10 kan man tycka.

/Peter

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5115 Det är väl just det med det böjda handtaget som skiljer.

Lite konstigt är att Jonsered 2159(som säljs i Sverige) har 4.1hk och HVA 359 "bara" har 3.9hk..
I det fallet hade jag nog köpt Jonsered..

Allmänt sett så har ju HVA fler sågar och dom har ingen riktig hobbysåg.

Jonsered säljer ju vissa "röda Partner" tex..

Användarvisningsbild
sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5116 En del kör bara jonsered en del bara Husqvarna....... :D

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5119
Ferguson skrev:
Jonsered säljer ju vissa "röda Partner" tex..


De finns i orange med.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5120 De flesta av Hobby/farmarsågarna i Elux görs utomlands.
Sist jag hörde nåt från HVA så var 55r den sista som monterades här.
Oavsett märhe används samma motorer i olika modeller.

Det har varit så sedan HVA köpte Partner.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#5126 Ferguson du kan välja 359 utan att göra avkall på hk antalet, enligt tester är det lika i både 2159/359 ett försäljningstrick bara :)

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5128 Ok, tyckte det verkade konstigt!

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5129
Mange skrev:De flesta av Hobby/farmarsågarna i Elux görs utomlands.
Sist jag hörde nåt från HVA så var 55r den sista som monterades här.
Oavsett märhe används samma motorer i olika modeller.

Det har varit så sedan HVA köpte Partner.


Hade verkligen Partner 540 någon HVA eller Jonsered motsvarighet? När jag funderade på ett köp för många år sedan tyckte jag den var betydligt trängre under kåpan och mer svårservad än motsvarande HVA/Jonsered-sågar.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5130 540 är en kanon såg. Den är trängre än 50/51/55, men samma motor.
I mitt tycke bra mycket smidigare.

Kåpor o sånt brukar skilja, särskilt start och topp kåpor.
I stället används samma i flera modeller innom samma märke.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5131 Jag vet det hörs konstigt, men har man de framför sig syns det tydligt.

Användarvisningsbild
jonsabonnen  
#5133 är det ungefär samma pris på hva359 o jonsered 2159 .hittade inga pris uppgifter på 359

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).