Motorsåg och handhållet

Kedjeolja

12 inlägg 6095 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4745 Ja det verkar ju vara en fin olja! bra pris verkar det vara också! för att vara en sk "miljöolja"!! jag är inte något stort fan av miljöoljor!! jag hjälpte en polare att göra ren en skogsjan en gång som hade gått på miljöolja,för att den skulle målas om! å jäklar vad vi fick hålla på innan vi fick ren den!! :? den hade förvisso stått ett tag! sen har jag även sett motorsågar som sett ut som som rena rama "tjärklumparna"!! sen är det väl omtvistat hurvida miljövänliga "miljöoljorna" är! jag hade nog tänkt mig att prova tri-paken med nån jäkligt "vattnig" mineralolja!! appropå skördare,så hörde jag att en kille i rättvik hade provat att slå i tri-pak i den vanliga sågkedjeoljan! han trodde visst att det var trolleri! men efter det så har han inte haft nåt problem med friktion & blånade svärd!! :D så det borde ju funka bra även på motorsåg!!?? :roll: jag har inte några problem med friktion på mina sågar! snarare att dom pumpar ut för mycket olja,vilket ju egentligen är bra! men ska jag ha en vattning olja för vinterbruk så måste man ju tillsätta nåt som fixar friktionen! eller rättare sagt vidhäftningsförmåga!! mmm...ska bli kul å prova lite!! :D

Skogsjanen som jag nämde ovan,var för övrigt en av dom allra första engreppare skogsjan byggde har jag hört! en 8hjuling med hytten på vagnen!! så dom var tidigt ute med den varianten! :D den var byggd på mycket ösa 250 komponenter! det satt ett valmet 948agg på den och en ösakran! den ser nästan exakt ut som en gremo skördare! nästan på pricken lik!!med boggielyftar mm! vi målade om den i CAT färger å bytte motor! sen tror jag att det var två bröder i smålandstrakten som köpte den som "gårdsmaskin"! det hade varit kul att se den idag! :D jag är ganska säker på att jag såg den i en annons på blocket en gång! den var inte till salu,men dom annonserade att dom tog åt sig gallringsuppdrag mm! å maskinen var med på bilden! :D för jag tror det är den enda av den modellen som används än!! allra helst med CAT färger!! :lol: om nån av er vet nåt om den maskinen eller sett den, så kan ni väl säga till!! :D ska kolla om jag har några bilder på den nånstanns!! :D
Senast redigerad av Huggarn tis 26 dec 2006, 14:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#4757 Vänta ska du få se när det blir dax att slipa kedjor som gått på miljöolja i din nya slipmaskin
En del är så styva och kletiga att det går inte ens att mata runt dem i maskinen :?

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4758
Skogshuggarn skrev:Vänta ska du få se när det blir dax att slipa kedjor som gått på miljöolja i din nya slipmaskin
En del är så styva och kletiga att det går inte ens att mata runt dem i maskinen :?


Ja, det kan jag tänka mig!! 😡 dom är nog mer bekymmer än nytta dom oljorna!! jag såg att jag skrivit att killen i rättvik hade slagit i tri-paken i hydrauloljan!! :? jag menade naturligtvis "sågkedjeoljan"!! :oops: men nu är det ändrat!! :)

Användarvisningsbild
pendomaster  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4759 Jag har använt oljan i 6-7 år och tycker att dom håller vad dom lovar, har även kört den i E5000 till solosågen & sågat bla torra ekstockar med 60cm svärd utan problem (OK det är ett stihlsvärd :D ) .

Men du kanske kan få till något ännu snitsigare med tripaken :D ! TESTA!

   TS
Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4760 Vilken är den "vattnigaste" oljan ni vet,som man dessutom kan köpa till ett vettigt pris? sk skärolja till svarvning och borrning är väl svindyr!!? annars tror jag viskositeten på den kunde vara intressant att prova!! skulle den vara för vattnig så kan man ju kanske slå i vanlig kedjeolja tills man får en lagom konsistens!!? :roll:

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#4761 Provkör en liter av OK/Q8ás Bizet AW 46 mineralolja.

Populär bland skördarförarna häruppe i minusgrader (enl säljaren), och den funkar perfekt i motorsågen ända ner till 15-20 minus.
Köper den på 20 L dunk får några hundra (3-400:-).

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4762
pendomaster skrev:Jag har använt oljan i 6-7 år och tycker att dom håller vad dom lovar, har även kört den i E5000 till solosågen & sågat bla torra ekstockar med 60cm svärd utan problem (OK det är ett stihlsvärd :D ) .

Men du kanske kan få till något ännu snitsigare med tripaken :D ! TESTA!


Att ekooljan funkar bra tvivlar jag inte på! men det jag är ute efter är att få till en olja som är lätt att hälla mellan dunken och sågen när det är kallt! helst rinnande! men eftersom en sådan olja förmodligen har sämre smörj/vidhäftningsförmåga,så tänkte jag fixa den biten med tri-pak! vidhäftningen behöver ju inte egentligen vara så bra! bara man får bort friktionen mellan kedja och svärd! för det är ju det som är hela grejen! tri-paken ska visst vara suverän att ta bort friktion! men det återstår att se! mineral hydraulolja verkar närmast till hands! tror dom flesta tillverkare har en sk "artic" variant,som viss ska vara flytande ner till ca -50! den borde ju nästan rinna vid 10-25 minus!! :roll: tja vi får se! jag har beställt några flaskor tri-pak!

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4794 Min erfarenhet av mineralolja är att den blev tämligen tjock då det var kallt. Använder nu bioolja jag köper i 20 liters dunk på Granngården. Kan vara Agrol, men jag har inte så noga koll på det. Hur som helst så håller den konsistensen bra, men vi har inte haft några ordentliga vintrar på länge här nere på västkusten. Kanske har jag använt den oljan i temperaturer ner mot -10° och det har fungerat bra.

Däremot tog jag fram min gamla 254, som stått i kanske 10 - 12 månader, härom dagen. Det blev att knacka loss kedjan innan motorn orkade dra runt den. Smörjningen fungerade dock klanderfritt, så där var det inget som torkat till.

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4803 ekooljan den funkar jäkligt bra körde med den en säsong
kedjan rullade lättare med den än vad den gjorde med lantmännens

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4814 Körde med Husqvarnas bio-olja i ett mini-sågverk för ca 10 år sedan och råkade ut för att det blev ett vitt ludd på flera reglar efter några månaders torkning . Jag tror inte att det berodde på klimatet eller placeringen av brädstaplarna det året för jag har inte råkat ut för något liknande vare sig före eller efter då jag använt dino-olja. Troligen gör bio-oljan att det lättare växer på virket när det torkar.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5110 Vad bör man använda för att rengöra oljetanken? Funderar på om diesel kanske skulle gå bra.

/Nisse

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).