Motorsåg och handhållet

Har jag räknat rätt? (Kedjehastighet)

17 inlägg 10990 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Har jag räknat rätt? (Kedjehastighet)

strulputten  
#64824 Med ny såg (en MS 280) kändes det angeläget att kolla om skyddsbyxorna (klass 1) och stövlarna (klass 2) fortfarande räcker till.

Dock verkar Stihl inte ange kedjehastigheten någonstans så jag gjorde ett försök att räkna själv:

0.325 (kedjedelning i tum) x 0,0254 (m/tum) x 7 (antal tänder på drevet) x 13500 (max rpm) / 60 = 13 m/s

Det låter betryggande men samtidigt har ju Skogstomten berättat att klass 2-stövlar inte står emot en 260:

viewtopic.php?f=12&t=5547&p=63899&hilit=+stihl+260#p63899



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Har jag räknat rätt? (Kedjehastighet)

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64829 Utan att kunna detts så tycker jag att 13 m/ s låter lite... Har för mig att det brukar liga på runt 20 m/s???

Borde det inte vara som så att du ska räkna på diametern på drevet (möjligen + kedjan) x varv per minut / 60= m/s

Användarvisningsbild

Re: Har jag räknat rätt? (Kedjehastighet)

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64847 Du har glömt en faktor 2. Kedjedelningen är halva avståndet mellan två drivlänkar, se t.ex. http://www.oregonchain.se/selguide/AppGuideMoreInfo.htm.

Användarvisningsbild

Re: Har jag räknat rätt? (Kedjehastighet)

buster67  
#64850 Jag tycker ochså det låter lite .Det brukar stå kjedjehastigheten i manualen :!: Både 346an och 357an min ligger på runt 20m/s

Avatar Fallback

Re: Har jag räknat rätt? (Kedjehastighet)

strulputten  
#64856 Tack th, en faktor 2 verkar ju ge en rimligare hastighet.

Fast då återstår frågan, vilken hastighet dimensionerar vilket skydd man ska ha?

"Tillåtet maxvarvtal med svärd och sågkedja 13 500 1/min" ger 26 m/s

Varvtal vid max effekt 9500 1/min ger 18,3 m/s

   TS
Användarvisningsbild

Re: Har jag räknat rätt? (Kedjehastighet)

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64857 Vad jag vet finns inget bättre än klass 3 att köpa, dvs, 28 m/s, så om man skaffar det har man gjort det bästa möjliga. Min fällsåg gör ca 33 m/s med 3/8-kedja och 8T drivhjul vid kvistning. Går undan av bara den men formellt finns det ju inga skydd som klarar detta så man får ju ta det lite varsamt :smile:

Användarvisningsbild

Re: Har jag räknat rätt? (Kedjehastighet)

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64858
th skrev:Vad jag vet finns inget bättre än klass 3 att köpa, dvs, 28 m/s, så om man skaffar det har man gjort det bästa möjliga. Min fällsåg gör ca 33 m/s med 3/8-kedja och 8T drivhjul vid kvistning. Går undan av bara den men formellt finns det ju inga skydd som klarar detta så man får ju ta det lite varsamt :smile:


Om olyckan är framme är det troligt att du inte har fullt varvtal heller....

Sen om du hr skydd för 20 m/s och sågar med 22 m/ s så bromsar det säkert upp så att du räddar benet i alla fall....
Till sist, Det bästa skyddet är det du använder! Ett skydd som ligger på hyllan när du jobbar gör ingen nytta!!
Något att tänka på den som "Jag ska bara såga detta lilla..."

Användarvisningsbild

Re: Har jag räknat rätt? (Kedjehastighet)

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64859
Zixten skrev:Till sist, Det bästa skyddet är det du använder! Ett skydd som ligger på hyllan när du jobbar gör ingen nytta!!
Något att tänka på den som "Jag ska bara såga detta lilla..."


Helt rätt :!: :!: Man måste bara se till att det man använder inte är av för dålig kvalité eller alltför slitet, annars vaggas man lätt in falsk säkerhet.

Användarvisningsbild

Re: Har jag räknat rätt? (Kedjehastighet)

Skogstomte  
#64865
th skrev:Vad jag vet finns inget bättre än klass 3 att köpa, dvs, 28 m/s, så om man skaffar det har man gjort det bästa möjliga. Min fällsåg gör ca 33 m/s med 3/8-kedja och 8T drivhjul vid kvistning. Går undan av bara den men formellt finns det ju inga skydd som klarar detta så man får ju ta det lite varsamt :smile:


Helt rätt, man gör vad man kan så slipper man "Ågren". Och dra inte på gas förrän man står stadigt och tryck i kedjebromsen vid förflyttning.

strulputten skrev:Med ny såg (en MS 280) kändes det angeläget att kolla om skyddsbyxorna (klass 1) och stövlarna (klass 2) fortfarande räcker till.

Dock verkar Stihl inte ange kedjehastigheten någonstans så jag gjorde ett försök att räkna själv:

0.325 (kedjedelning i tum) x 0,0254 (m/tum) x 7 (antal tänder på drevet) x 13500 (max rpm) / 60 = 13 m/s

Det låter betryggande men samtidigt har ju Skogstomten berättat att klass 2-stövlar inte står emot en 260:

viewtopic.php?f=12&t=5547&p=63899&hilit=+stihl+260#p63899


Nej, de står inte emot. Jag hade bra gas, nära nog maxvarv. Utan skyddsstövlar hade jag nog varit två-tåig som en kamel :wink: (det tog rakt i sidan, vid stortån´s första led)

Avatar Fallback

Re: Har jag räknat rätt? (Kedjehastighet)

strulputten  
#65193 Tack för info och kloka råd! Det verkar onekligen som om skyddsutrustningen bör uppgraderas.

Fast då uppstår nästa fråga: Jag är kanske dålig på att leta men när jag kollar hos Husqvarna, Jonsered och Stihl hittar jag inga klass 3 skyddsbyxor (Stihl verkar inte ens ha klass 2-byxor).

Men det finns kanske andra tillverkare som gör klass 3-byxor?

Däremot verkar det inte vara några problem att få tag på klass 3-stövlar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Har jag räknat rätt? (Kedjehastighet)

Filip_björndahl  
#65220 ja du får helt enkelt snickra i hop ett par plåt byxor då kan du ha på dig när du sågar, jag tror inte det är så lätt att göra byxor som ska stanna en kedja som går i 100km/t på några sekunder och vara sköna på samma gång. men man får väll hoppas att det kommer några säkra sköna byxor.

Avatar Fallback

Re: Har jag räknat rätt? (Kedjehastighet)

Husby småmaskiner  
#65607 När de som vet klassar saker vet de nog inte riktigt vad de håller på med???
Men klass hit o dit är inte roligt... räkna minst med 22m/sec när det är motordrivet av bränsle o lite mindre om det är el... Har inte alla fakta på bordet men tänker man så är det som man kör själv . ( skogen är vår djungel )

Avatar Fallback

Re: Har jag räknat rätt? (Kedjehastighet)

axwell  
#74154 Borde man inte kunna ställa krav på tillverkarna/distributörerna att de skall ange max kedjehastighet. Jag är lite besviken på SMP där jag nog hade hoppats på lite info i frågan, men där kryllar det av publikationer om allt annat. Hittade en tysk testanstalt som provat en Stihl (ms200??) och den gjorde ca. 26 m/sek. Bondsågen Husq.55 gör 17,4 vid maxeffekt-varvtal (9000) även om den varvar 12500 r/m dvs kedjan går då drygt 24 m/sek. Jonsered och Partner vill inte heller skryta med den verkliga maxfarten på skärtänderna. Finns det någon som vet något om ev tester av kedjehastigheter?

Användarvisningsbild

Re: Har jag räknat rätt? (Kedjehastighet)

swe#kipp  
#74161 Verkar som det är lite olika om dom vill visa fart i stock eller fritt i luften ?
Fart i stock är det som jag gillar :D

Avatar Fallback

Re: Har jag räknat rätt? (Kedjehastighet)

axwell  
#74179 Om nu någon av en eller annan anledning skulle råka hålla "full throttle" på sin såg och samtidigt klanta sig så att kedjan i näst bästa fall träffar skyddsbyxan så hoppas jag att du av medlidande tycker att det var väl för att kedjan bara gick 23,9 m/s mot klass2 byxorna. Jag utgår ifrån att det främst är rörelseenergin i kedjan som under några tiondelssekunder har den största betydelsen men inser även att effekten i närheten av maxvarvtalet inte är lika högt som som vid maxeffektvarven. Det verkar som om du menar att effekten från motorn vid fullt varv är när noll, men jag har väl missförstått den grabbiga humorn.
PS. Det bästa är att träffa stocken och ha en motorsåg med bra vrid över hela registret. DS

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).