Motorsåg och handhållet

Stihl Intelligent Engine Management

15 inlägg 5037 visningar 1 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna

Stihl Intelligent Engine Management

strulputten  
#64596Någon som har erfarenhet av detta?

http://www.stihlusa.com/chainsaws/IEM.html

Det verkar som det introducerades 2007 men jag har bara sett att det används på MS 280. Om det vore bra kan man tycka att det borde införas även på andra sågar i programmet.

Beskrivningen säger inte mycket om hur det egentligen fungerar. Systemet verkar, till skillnad från insprut för bilar, varken innehålla någon luftmängdmätare eller lambdasond så det är svårt att förstå hur det kan ha koll på bränsleluftblandningen. Möjligen ingår det en tryckgivare (som på D-Jetronic för länge sedan) och en temperaturgivare.

Mina största farhågor är dock risk för dyra reparationer i framtiden och att detta system bara var ett försök på en enda modell och inte kommer att användas på fler sågar.

Jag funderar på att köpa just en 280 så det är därför jag undrar.

TS
Husqvarna motorsågar

Re: Stihl Intelligent Engine Management

Nonkan  
#64605280 är ju senaste sågen i den klassen. Den är väl lite halvinofficiell ersättare till 260 FB, alltså basmodellen.

Vi har sålt några stycken och de har gått skitbra hittills, de som kör dem säger att man har bättre bottenvrid än på 260 så med längre svärd är de bra. Dock har jag inte provkört så mycket själv så att jag har någon uppfattning. Vet inte exakt hur det fungerar rent tekniskt, men en microprocessor känner av varvet och justerar tändningen. Det man kan anmärka på är att det är längre mellan handtagen på 260 och 280 så det är lite ovant i början.

Kvalitetsmässigt behöver man inte vara orolig när det gäller Stihl. Tändsystemen görs av Bosch och förgasare görs av Zama (som ägs av Stihl). Att det är en nyhet är inte heller något att vara orolig för, Stihl har inte alls samma problem med barnsjukdomar som vissa andra märken. Jag skulle inte bli förvånad om Stihl har testat 280 sen början av 2000-talet.

Med nya miljökrav hela tiden så kommer det gå mer och mer mot motorer som man inte kan ställa förgasaren själv lika mycket på, det största problemet är ju att en tvåtaktare släpper ut så mycket oförbränt bränsle och största anledningen till det är folk pillar på grejer dom ska låta bli.

Förgasaren på 280 är iofs ganska lätt att ställa in, tomgång 10 s, fullgas 10 s, tomgång 10 s och fullgas 10 s till, sen är det klart.

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64610Kul med insprutning på motorsågen!
Tydligen så är det rätt väg att gå för vissa Polaris snöskotrar 2t går snålare än 4t och har 2ts alla fördelar
och det är genom att de börjat med insprutning, Clean Fire Injection.

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64618Direkt insprutad tvåtakt tror jag mer på än dessa friskuftsmaskiner o data förgasare.

Men vem vill betala för detta?

Användarvisningsbild

Elias  
#64629Det enda jag är lite emot detta med insprutning osv på motorsågar är vikten. Hur mycket vikt kommer det inte bli extra med direktinsprutning?
Då måste man in med box+insprutare, en pump som ger nog högt tryck för att ge någon bra effekt till spridarna med renare förbränning som följd. Mest troligt lamdasond för att justera O2 överskott osv.
Detta är väl lite överkurs på en maskin som kör igenom några lite bränsle per år som ett fåtal entusiaster använder?
Tycker det är viktigare att forska och lägga ner pengar inom optimering av flygindustrin men även inom andra stora förbrukare för att inte säga båtar. Där det inte finns en skatt på miljonbåtar som det finns gått om i skärgårdar och sånt som den rika skaran i sverige äger med stora v8or på 350 hk tex.

Användarvisningsbild

#64640Nu var du så där tråkig och bakåtsträvande, klart det ska bli kul med insprutade sågar.
Det ena ger det andra och utvecklingen går framåt, inte ska man väl sitta och vara missunnsam.

Nonkan  
#64641Klart man ska vara lite framåt.

Stihl har ju börjat med batteridrivna häcksaxar nu som använder 36V LiJo-batterier. En liten försmak om vad som kommer på sågsidan på sikt kanske?

Användarvisningsbild

Elias  
Slurfi skrev:Nu var du så där tråkig och bakåtsträvande, klart det ska bli kul med insprutade sågar.
Det ena ger det andra och utvecklingen går framåt, inte ska man väl sitta och vara missunnsam.

Ibland känns det lite befogat att vara bakåtsträvande men det är som du säger också att det blir en övergångsperiod och det leder till mycket annat gott. Förhoppningsvis så när det börjar komma sådana här insprutade sågar osv så behåller de även någon modell som inte har det i några år. Så alla in blir påtvingade det nya, mycket pga att det inte är ett förfinat koncept från första modell + alla barnsjukdomar. Bara att kolla på alla 2t insprutningar till skotrar, cleanfire på polaris hade stora problem med att de drog mer soppa än de med förgasare. Ski-doo SDI gick billigt men då krånglade de för jämnan och gick inte som de skulle och behövde in på uppgraderingar flera gånger första året. Arctic-cat som haft EFI hur länge som helst drog otroligt mycket soppa under de första 10-12 åren med det.

I sinom tid tror jag att den stora massan är mottaglig för sådana här förändringar men just motorsågar är vikten en sån stor viktig del av maskinen. Sånt gör mindre skillnad på bilar/skotrar/motorcyklar men självklart skulle det vara intressant om det kunde uppfinnas antingen en 4t motorsåg med samma vikt/effekt som en 2t maskin eller en 2t insprutningssåg med samma utsläppsvärden som en 4t i stort sett.

Är förvånad att inte motorsågar har kommit med den tredje behållaren än, den för 2t oljan så man inte blandar i bensinen längre och alltid har perfekt blandning.

Användarvisningsbild

#64660Jo det hade varit trevligt med separat 2t oljetank. När man vant sig med det känns det konstigt att blanda och slaska.

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64691De som kör färdigblandat slipper det ju ändå.
Här kör nästan ingen på hemkok...

Användarvisningsbild

totte  
#64694Så kan man ju fråga sig hur många sågar som skulle skära för att ägaren glömmer att kolla och fylla 2-T-olja.

Användarvisningsbild

Elias  
#64701Ja det är inte otroligt, vet ett antal som glömt att fylla på olja i sina skotrar så de skurit. Dock är det otroligt klantigt och jag tror de flesta lär sig efter att den skurit en gång. Om de skulle göra separatsmörjning så tycker jag att man ska göra ungefär som med kedjeoljan att man fyller den varje tank annars räcker den inte till nästa. Då får man det som en rutin/kontrollgrej som att man alltid fyller kedjeolja när man tankar.
Tar däremot lite vikt om man har separatsmörjning eftersom man behöver en tank och utrymme

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Nonkan skrev:
Med nya miljökrav hela tiden så kommer det gå mer och mer mot motorer som man inte kan ställa förgasaren själv lika mycket på, det största problemet är ju att en tvåtaktare släpper ut så mycket oförbränt bränsle och största anledningen till det är folk pillar på grejer dom ska låta bli.

Kör med en såg som är inställd i orginal så släpper den ut mera skit än en som är rätt inställd det är bara att se på dom röjsågar vi har på jobbet hur det riner oförbrännd olja runt ljuddämparen och den som jag andvänder finns det inget av oförbränd olja runt ljudämparen och den föder jag med mera soppa än vad det går att ställa på ställskruvarna.

Användarvisningsbild

Elias  
Knaggen skrev:Kör med en såg som är inställd i orginal så släpper den ut mera skit än en som är rätt inställd det är bara att se på dom röjsågar vi har på jobbet hur det riner oförbrännd olja runt ljuddämparen och den som jag andvänder finns det inget av oförbränd olja runt ljudämparen och den föder jag med mera soppa än vad det går att ställa på ställskruvarna.

Jag tror nonkan menade att de som inte kan ställa in en 2t motor ska låta bli att göra det och jag tror inte att en motorsåg eller röjsåg är optimerad för alla väder och fuktighetsförhålladen utan mer en generell inställning som bara ska fungera.

Det är en väldig skillnad om man är nere på havsnivå eller uppe på 500 möh , samma sak om det är varmt ute så får maskinen mindre mängd luft men samma bensin eller vice versa när det är kallt ute får den mycket luft och samma bränsle. Klart det blir skillnad och förbränningen förändras då. Så ska man alltid ha en 2t som går optimalt så ska man ju justera för väderlek och andra faktorer om man förflyttar sig mycket.

strulputten  
#64790Stort tack Nonkan m fl för all info!

Nu har ju tråden kommit att handla om andra saker än min 280 men det blev i alla fall affär till slut. Dock har jag inte ens hunnit starta den ännu.

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).