Motorsåg och handhållet

stihl röjsåg

6 inlägg 4226 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

stihl röjsåg

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4608 är det någon som har koll på hur sthil mäter sin effekt på röjsågarna
mäter dom på veven eller på kling axeln.
har en 055 som är fruktansvärdt slö den orkar inte att såga av en liten ek på ca 10cm den orkar in i halva typ sen står den bara och brölar.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4615 Tjena knaggen! Go jul!! Jag tycker helt klart att det låter som att klingan "nyper"! pga att den är oskränkt! eller nån form av spänningar i trädet! annars så är ju sågen nåt fruktansvärt felinställd!! för även om stihl skulle mäta effekten på bensindunken som står bredvid sågen så ska den ju utan problem fixa en 10cm ek!! 550n är en jäkla stark såg! är det lika med alla träd? hur går den utan belastning? stihl motorsågar/röjsågar brukar gå bra med orginalinställningarna! men jag brukar alltid göra egna inställningar, framför allt på lågvarvsskruven för att få bättre gasrespons! min första fs480 gick lite halvdåligt när jag fick den(ny)! men jag justerade ytterst lite! sen gick den som ett spjut!! så man kan som du säkert redan vet göra underverk med en liten skruvmejsel,bara man vet hur man ska skruva! Jag tror felet sitter i klingan! har du provat samma klinga på en annan såg? eller provat med en ny klinga? nyper klingan så spelar det ingen roll om du så har 150hk i sågen!! :D lövträd har ju förvisso lite speciella egenskaper jämfört med barrträd!! bla vill det "nypa" mer i lövträ tycker jag! det gäller även med motorsåg!tror det beror på att det brukar vara mer vätska i lövträ! men 10cm :!: :?: Tja....är det som du säger en 055!!? så har den ju några år på nacken! den kan ju vara slut helt enkelt!! :( !! ta ett skränkjärn eller en tång å skränk tänderna lite,så kanke det blir bättre!! en tång är för gemene man inget jag rekomenderar!kan lätt bli lite för mycket! 😈 men med ett skränkjärn är det svårt att misslyckas!! :roll: för är inte klingan skränkt så spelar det ingen roll hur vass/välslipad klingan är!! det är hopplöst att köra oskränkt!! :? detta är mina teorier! men allt detta visste du säkert redan! :wink: rapportera hur det går efter skränkning,klingbyte mm! detta var onekligen intressant!! en sak vet jag med 173.5% säkerhet! å det är att det har ingenting med var stihl mäter sina hk att göra!! :D

Än en gång GOD JUL!!

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4616 huggarn vad har du för röjsåg??

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4618 Jag kör med stihl fs480! och är mycket nöjd med dom!! :D

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4623 den är rätt bra skränkt ca 8mm och har original inställningar på förgasaren men ger den lite mera på låg varvet.
men har en annan teori ochså det är att tändmodulen inte ställer om från låg tändning till hög tändning då den misständer (bludrar ordentligt vid original inställningar på förgasaren).
GOD JUL / KNAGGEN

   TS
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4624 har du msn huggarn??

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).