Motorsåg och handhållet

Nyförvärvet!!

24 inlägg 10424 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nyförvärvet!!

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4355 Här är en bild på min nya dolmar ps5000!! ganska dålig bild,men den får duga så länge!! kommer att ta lite flera bilder, ev i morrgon ibland frötallar!! :D



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4356 Hehe!! det kanske syns bättre om jag lägger in bilden också :!: :!: :!: :oops: :?


Bild

   TS
Användarvisningsbild
Skogsluffarn  
#4360 Den ser ju fin ut, Men hur va hon att hugga med? Va det denna sågen som hade ett sådant bra vikt/effekt förhållande eller? hänger inte riktigt med bland texter här ibland.

Jag kan ju erkänna att ett lite mindre använt märke inte klingar så högt i mina öron men om det vissar sig att det är lite klös i grejorna så kanske de blir mer eftertraktade! så de inte bara é Hva och Stihl på marknaden

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4362 Då jag nyligt skulle köpa ny såg så hade jag, efter en hel del "nätforskning" bestämt mig för att handla en dylik från USA. De enda felen jag hittade var att den är rätt ful...
Mahle(cylinder) var åtminstone tidigare synonymt med hög kvalité och de gör väl även de flesta av stihls cylindrar.

Snubblade över en ny 346 så det blev en sådan istället. Tror Dolmar får det besvärligt när de lagt sig på en prisnivå i höjd med stihl o hvas dyraste.

/Nisse

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4363 den va väldigt fin!

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4364
nisse skrev:Då jag nyligt skulle köpa ny såg så hade jag, efter en hel del "nätforskning" bestämt mig för att handla en dylik från USA.


Varför?
Det blir inte billigare än här, o köper du en 5100 har du svårt att förklara garanti grejer etc,,,

Att inte märket är HVA betyder bara positiva grejer....

Strunta i Märket, kolla på sågen i stället.

Måste i mitt tycke vara bättre att köpa en bra såg oavsett märke än en dålig(are) i favorit märket.
Att begränsa sig till en säljares utbud är ett försäljnings trick som funkade i börgan av 1970.
Nu är de flesta såg väldigt lika o har bra o sämre modeller, även Dolmar...
5000 ger mycket för pengarna i mitt tycke.

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4369
Skogsluffarn skrev:Den ser ju fin ut, Men hur va hon att hugga med? Va det denna sågen som hade ett sådant bra vikt/effekt förhållande eller? hänger inte riktigt med bland texter här ibland.

Jag kan ju erkänna att ett lite mindre använt märke inte klingar så högt i mina öron men om det vissar sig att det är lite klös i grejorna så kanske de blir mer eftertraktade! så de inte bara é Hva och Stihl på marknaden


Jo,jag tror det är rätt ok vikt/effekt på 5000!! hur som helst så verkar den gå som tusan!! :D den verkar ha ungefär samma härliga karaktär som ms361an: rapp som en "liten" såg men stark som en "stor" såg! jag har dock bara låtit den gå ca 2 tankar på tomgång & lite lätt gasning! men det känns som att det finns stor potential i denna såg,och hög kvalitet! men det återstår att se! och vilket härligt ljud den har! den "knattrar" så fiiint!! :D ljudet påminner faktiskt om en jonsered 520 som jag hade för många år sedan!! :) appropå vikt/effekt,så tror jag i vissa fall att man kan ta tillverkarnas uppgifter med en nypa salt! tex så är det enligt stihl samma vikt & hk i "gamla" ms360 som i ms361! men i verkligheten så tycker jag att 361an går bra mycket "värre" än 360n!! dessutom med markant mindre bränsleförbrukning! någon nämde i en annan tråd att det var bra vikt/effekt på hva 262! och det betvivlar jag inte en sekund,inte heller att det är en jäkligt bra såg!! jag läste ett test mellan ms360 & hva262 i en tidning för några år sedan! jag tror det var "skogen" eller "vi skogsägare"! där jämförde dom styrka,bränsleförbrukning, mm mm, dom fick + & - poäng för olika saker! tror dom fick samma "verklighetspoäng" för vikt/effekt! även slutpoängen blev lika! men "på papper" har ju 262an bättre! och är det så att det är "jämnt skägg mellan 360 & 262 så kommer nog jackys 262a få det kämpigt mot 361an kan jag lova!! men å andra sidan så måste man ju förlita sig på uppgifterna också! för man kan ju inte köpa alla sågar för att testa!!......eller? :lol: det var nån kille på arboristsite som hade en ms361 & hva 357 och 262! han tyckte att 361an spöade 262an men att det var jämnt mellan 361an & 357an :!: :!: :?: :roll: så man vet inte vad man ska tro!! men jag vet vad jag vet om 361an!! nu är det dolmar som ska upp till bevis!! :D rapporter kommer så småningom!!

Ha de gött!!

   TS
Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4370 Det här med att vara skeptisk mot "andra" fabrikat känner jag igen! jag har själv fram till 2001 bara kört hva & jonsered! mest kanske för att: "det är klart man ska köra svenskt"! & jag kastade glåpord efter stihl mfl utan att ens ha testat dom!! :)sen hade man ju blivit "hjärntvättad! på skogsskolan med hva!! dessutom såg ju stihl så fyrkantiga och gammalmodiga ut!! usch då! :D hösten 2001 kom en liten storm här,och bara på "släktskogen" låg det ca 2500 träd! men alla bolagens skördare var upptagna,så jag köpte en egen! :D en rottne rapid tvågrppare -89!! och allt som jag inte kom åt med fällhuvudet skulle jag kapa själv! så jag behövde en lite kraftigare "kapsåg"! och efter mycket skicklig övertalningsförmåga av säljaren,som för övrigt även säljer hva & jonsered!så köpte jag en ny ms360!! sen dess har jag varit helsåld på stihl!! därför är jag inte rädd att göra samma sak igen!! dolmar är ju dessutom även dom tyska grejjor!! :D dessutom är ju inte dolmar ett särskilt litet märke! dessutom utvecklade väl dom ibland dom första motorsågarna! kanske till och med den första!!? så dom har ju varit med ett tag! jag vet att stihl var med mycket tidigt också!! men hur det där ligger till kan nog mange med största sannolikhet tala om!! :lol: det är nog mycket en hård marknadsföring som ligger bakom hva & stihls framgångar(förutom att det är bra sågar) hur ofta ser man dolmar reklam överhuvudtaget!!?? nästan aldrig!! jag kan faktiskt inte minnas att jag sett dolmarreklam alls!! :roll: stihl & hva är ju med överallt! dessutom är ju dolmars återförsäljarnät =0 jämfört med stihl & hva! om det gör dom till en sämre såg vet jag inte!!(än)

Det är bara att prova sig fram!! det har jag aldrig ångrat! 8)

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#4373 Huggarn verkar som champs of logging gänget har börjat köra Stihl nu ,,, deras har i alla fall en Stihl logga nu ,,,,,, :shock:

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4374
swe#kipp skrev:Huggarn verkar som champs of logging gänget har börjat köra Stihl nu ,,, deras har i alla fall en Stihl logga nu ,,,,,, :shock:


Japp! det stämmer att dom kör stihl!! men var inte chockad över det!! :D att dom kör stihl säger i mitt tycke ingenting egentligen!! det är helt enkelt så att stihl sponsrar bättre än hva! dom får mer sågar mm av stihl! dessutom skulle jag tro att dom även får en skaplig slant också för "besväret"!! så numer har dom betalt för att säga att stihl är bäst!! själv har jag betalat en jäkla massa för att säga & tycka det!! :lol: sen tror jag ju förvisso att dom verkligen tycker att stihl är bra grejjor också!! vore ju konstigt annars!! :) men som sagt! i det här fallet så handlar det om pengar!! inget annat!! om "hajjabahonka" från norra tibet betalade bäst,skulle dom trolitvis köra "hajjabahonka"!! :lol: (om det nu hade funnits!!) tycka vad man vill , men nog är det en bra reklamplats för stihl!! den saken är klar!

huj!

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#4375 Passar på att flika in en fråga till dig Huggarn mitt i Dolmardebatten,,,,,,

Har du kollat om Stihl har börjat kränga det däringa "punktisolerade" huggarunderstället än, till bla "Forest Wear" kläderna?.

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4376 Du menar dom med "rövisolering"?hehe!! jag tror inte att dom kommit än! om dom inte kommit den senaste veckan!? jag ska kolla upp det i veckan! dom kan behövas snart! för tro det eller ej,idag så har jag faktiskt minusgrader utanför!! det har ju snudd på varit sommar tills nu!! :?

   TS
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4377 jag skulle också behöva underställ me isolering för baken

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#4378 Ja, kolla gärna upp det Huggarn!.

Du har säkert bättre förankringar hos Stihl än vad jag har.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4380 Att Dolmar är taskigt marknadsförda här är nog Tanakas förtjäst eftersom de har agenturen.
Innan när Jonsered hade Stihl agenturen kom det inte hit en såg knappt!
Det är klart de ser till sitt eget.

Jag har ingen klar favorit idagens utbud.
Enstaka modeller i de flesta storlekar o märke kallar jag bra såg. De får förtjäna detta utryck av mig genom snack med återförsäljare, användare o inte minst mig själv!
Dolmar har haft många bra modeller o skiftar inte så ofta modell. Nu händer inte några revulutioner på marknaden så de håller sig länge.
Elux säljer samma såg i tre färger minst två o mest 5!
Dolmar säljs som Dolmar o Makita.

Enda anledningen jag ser att hålla sig till ett märke är service!
Möjligt vis om man har flera anställda o servar själv, kan oxå löna sig...
Bra service ger sågen långt liv o färre servicar!
Hittar man ett bra ställe med kunnig intresserad o hjälpsam personal kan det nästan kvitta vilket märke de har.

Dolmar 5000 är i mitt tycke en kanonsåg o den for 346 o blekna lite...

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).