Motorsåg och handhållet

Problem med Stihl ms200

17 inlägg 13808 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Problem med Stihl ms200

Skogsluffarn  
#4271 Hejsan, Hoppas ni kan hjälpa mig.
Jag har en Stihl 200 som jag har ett påmonterat carvingsvärd som jag använder till motorsågs skulptering.

Problemet:
När jag står och sågar figurer och kommer till den sista putsen med sågen det är då jag får problem. För när jag sågar ex. pälsytan till en björn så blir det att man använder bara svärdsspetsen och ganska bra med varv, + att det är en väldigt lätt körning för sågen.
Då vill gärna sågen börja att bludra och gå dåligt efter en stunds körning :cry:.
Kan tilllägas att sågen blir ganska varm, och har en misstanke om att det är där som problemet ligger (tror jag). Men allting på sågen är rent såsom luftfilter, kylflänsar mm...

Har ni några idér om vad det är och vad jag skall göra?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#4274 kan den vara lite snålt ställd för sin uppgift ?
om den går på höga varv med liten belastning tänker jag ,,,,,

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4277 Kolla så att den får bränsle och att den andas ordentligt, både ut o in.

Det blir lätt mycket damm vid skulptering.

Att den blir varm vid sådan körning vid denna årstid är inte riktigt bra. Tyder på att den kyler dåligt. Kan helt enkelt få för lite luft att kyla med.

Jag misstänker att kolven kanske inte ser så fager ut. Lossa ljud dämparen o kolla genom avgasporten om de ser fint ut.

Användarvisningsbild
Skogsluffarn  
#4282 Vad allt skulle bli krånglit nu då... visst jag skall kolla i avgasporten men det får bli först nästa helg då jag é hemma.

Men ni tror inte att det har å göra med att den blir så varm som den börjar å bludra, "Men varför". (för det vet jag av erfarenmhet att Stihl röjsågar gör när det blir möe barr vid cylindern så går dom lite taskigt) kanske blir samma med motorsågarna...

Det kan inte ha å göra med att jag har vintertillssatsen fel, hur är det det skall vara med det. På sommaren så skall det var stäng ifrån cylindern till förgasren va?

Men att den skulle få för lite luft att kyla med... allt är ju rent så luftflödet skulle det inte vara något fel med tror jag.

Jag åtekommer på fredag kväll med en redogörelse om hur det ser ut innanför avgasporten.

F#a va kasst nä grejorna inte funkar trots att man behandlar dom med ömhet :cry:
Tur att detta forum finns

   TS
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4283 på min husqvarna 353 ska det vara stängt under sommaren och öppet på vintern för att den ska få nån form av förvärmd luft

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4284 Bluddrar är ett lite luddigt begrepp.

Jag misstänker att det inte är som sen taktar övertydligt utan att den blir orkeslös, svår o varva etc..

Fron det att den blivit ljummen o kommit upp i drift temp ska den inte ändra sig om allt är OK.

Nåt är lurt....


Accellererar den o går som den ska fast ändå inte kommer upp i varv kan det vara en inställnings sak eller Tänd modul. Har dock inte haft nån modul som gåttpå en Stihl, men nyare HVA är det vanligt.

Avatar Fallback
Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4286 Jag köpte en ny MS 200 i våras och den sågen bluddrade och tjyvstannade
om man inte höll gas på den när den blev varm.
Handlaren misstänkte att det blev vacum i tanken, men det som av-
hjälpte felet var byte av förgasare.
Sågen blev mycket piggare efter förgasarbytet.
Är sågen ny så gå till handlaren med den!

Användarvisningsbild
Skogsluffarn  
#4291
Röjkvist skrev:Jag köpte en ny MS 200 i våras och den sågen bluddrade och tjyvstannade
om man inte höll gas på den när den blev varm.
Handlaren misstänkte att det blev vacum i tanken, men det som av-
hjälpte felet var byte av förgasare.
Sågen blev mycket piggare efter förgasarbytet.
Är sågen ny så gå till handlaren med den!


Röjkvist hade en bra beskrivning, det är något liknande. Men vid lite tyngre belastning så går ju sågen fint, det är just vid den lätta körningen som detta uppstår. Men kan det vara så illa att man måsta byta förgasare??

   TS
Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4334 Har hört någonstans att en förgasare kan bli så varm att det blir bubblor i bränslet och då bluddrar sågen.

Var med om detta på en ny hva 242 då de var riktigt nya. Jag lämnade tillbaks såget och fick med mig en 254 hem. Visserligen lite tyngre, men på gym lägger de också på vikter.....javascript:emoticon(':?')
Confused

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4337 Jag vet fortfarande inte hur bluddrar ter sig?

Kan du mena orkeslös???
Svarar inte på gas???

Att det "Kokar" betyder i regel inget som har med värme o göra. Oftare tryck...

Användarvisningsbild
Skogsluffarn  
#4350 Bludderandet är som Mange beskriver den blir orkeslös och svarar inte på gas kortare stunder. Har för övrigt kollat in genom avgas porten och tyckte att jag såg en mycket fin syn, inte något att klaga på :D.

Pratade me en handlare i veckan och han trodde att det berode på att förgasaren inte ver helt hundra för min typ av arbetstjänst,

Jag återkommer efter helgen med en rapport om detta.

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4365 Kan ligga nåt i det.
Bränsle problem är mycket troligt.
Luftläcka lika så!

Har du garanti, så lämna in den.

Har du inte så prova först att ge den mer bränsle på H o L.
1/4 varv ut på båda!
Jag misstänker luftläcka, men går den bättre eller bra av detta så är det inställning.

Användarvisningsbild
Skogsluffarn  
#4440 Har nu stått och fipplat me´ sågen hela dagen och lyckades äntligen att få den att gå som en motorsåg skall göra. Jag var på och ändrade lite inställnigar på förgasaren och gav "henne" lite mera bränsle, och fick en perfek inställnig (det var även det som handlarna trodde va felet).

Nja att lämna in den på garantin går nog inte när jag har fått sågen gratis av Sthil som en liten sponsor såg.

Men nu så går hon underbart igen, :D

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4448 Lite skumt är det nog....
Om du ger den mer bränsle o det funkar borde det ju hänt nåt....

Om den ryket lite vitt senast efter ett par tankar, har du en liten läcka nånstans.
Ändrar den sig över huvudtaget, likaså.

Jag vet inte hur mycket den gått eller ålder.
Luftläckor kan förekomma på vilken såg som helst oavsett..

Nåt annat kan ju vara att nålarna flyttat sig.

Användarvisningsbild
Skogsluffarn  
#4545 Jag pratade med en bekant som är kunnig efter som problemet återkom efter ca 1 dags körning. Han sa då att om det är en tidig årgång av 200:an så byt förgasaren. För stihl hade gjort så att de satsade på en billig model från nåt "kina land" typ, och det var oftast bara problem med dem. Så nu har jag bytt förgasare och jä#lar vilken skillnad på såg.
Dessa förgasare försvan sedan ifrån de nyare sågarna då problemen blev uppenbara.

God Jul

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).