Motorsåg och handhållet

hva 242 xp tac

52 inlägg 19967 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6683 Snacka om "bromsklossar"!! :D

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6686 fråga.. blir inte sågen tok varm me dom dära "vinter" tillsatserna?

   TS
Användarvisningsbild
sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6688 jag tror att dom ligger runt 800 grader men jag kan ha fel

Användarvisningsbild
Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6689 Ser en skillnad när jag tittar lite mer, tror jag?
På sågmeks bild ser man i bakre hålet eventuellt samma material sticka fram som i det stora.
Eller är det tomt där också?
På min är det tomt i lilla hålet.
Lägger upp bilder strax efter hockeyn...


Bild


Bild


Bild
Senast redigerad av Sweden-viking mån 26 feb 2007, 22:58, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6690 okej hur varm ska sågen va då?

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6701 Jag har skrotat ett par 242or och det finns minst tre olika set med generator o modul. Olika nuffror, men om HVA har samma beställnings nummer o vad som skiljer har jag ingen aning om.
Hat sett med svarta i stället för blå oxå, men det var nog en 234 nu när jag tänker efter...

Så vitt jag förstår så kan de vara vilken som, dessa har jag inte sett tidigare, de keramiska jag sett såg inte ut så här...
Det finns en till med bara en plåt i där avgaserna slår emot.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6702
Mange skrev:Jag har skrotat ett par 242or och det finns minst tre olika set med generator o modul. Olika nuffror, men om HVA har samma beställnings nummer o vad som skiljer har jag ingen aning om.

Så vitt jag förstår så kan de vara vilken som, dessa har jag inte sett tidigare, de keramiska jag sett såg inte ut så här...
Det finns en till med bara en plåt i där avgaserna slår emot.

Användarvisningsbild

Glöm inte rengöra förfiltret

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6727 Farsan har en 242 XPG, som jag numera har förbarmat mig över! Det enda som var rent vid tidpunkten för förbarmandet var manualen :lol:

I alla fall var huvudfiltret relativt rent, men (det normalt sett så vita) förfiltret var då svartare än synden. 😈 Enligt min lokala motersågshandlare, så brukar många glömma av att rengöra sina förfilter och de brukar se ut där efter :!: Förfiltret sitter alltså bakom det lilla locket brevid kåpan till startsnöret!
/Niklas

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6728 Pratade med yrkes huggare som haft 424 i flera år ett par på raken så att säga....

Jag undrade hur ofta han kollade just förfiltret.

Svaret lämnade mig stum!

"Förfilter??? Finns det förfilter?"

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6789
sågmek skrev:Jag skulle tro att insatserna är likadana!! Fanns det verkligen olika tändmonduler på 242:an är det inte 501 81 27-01 heter väl även dom till föregångaren (238) :?:

det finns olika moduler på dom har på bägge sågarna en 242 en 238 med rätt siffror på då det är tyristor tändning så går dom att ändra så att man får mera varv ur motorn 238 varvar ca 18000 då den är maxad 242 varvar 17600 maxad men då håller dom inte men för 15000 varv då håller dom
och det är med tändmoduler som inte är spärrade till ett visst varv
det finns en firma ryktes vägen som har saker att ändra modulerna på 346 så det går att få lite mera drag ur dom.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6793 snor tråden lite, finns det förfilter på 353an??

   TS
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6797
pgo_jim skrev:snor tråden lite, finns det förfilter på 353an??


Det borde inte inte finnas eftersom 300-seriens sågar har det Husqvarna kallar "Air injection" (kallas "Turbo" på de rödmålade sågarna), dvs att skräpet kastas bort från filterinsuget.
Senast redigerad av th lör 03 mar 2007, 22:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6798 Inga för filter på 353 !!
Har du kollat med varvräknare att den klarar 18000? eller är det hört på "nätet" om en grannnes kusins släkting som hade en brorson som hade sågen...det låter VÄLDIGT högt varv

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6799
Mange skrev:Pratade med yrkes huggare som haft 424 i flera år ett par på raken så att säga....

Jag undrade hur ofta han kollade just förfiltret.

Svaret lämnade mig stum!

"Förfilter??? Finns det förfilter?"


Man kan kanske förstå det. Om man kollar i 242:ans manual som finns att ladda hem från HVA står det inget om förfilter, varken i underhållsanvisningarna eller på de bilder som visar vad som finns på sågen. Min 242:a från 91 har ett sådant, men kan det vara så att alla årsmodeller inte har ett?

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6800 Jag har hittills inte sett nån utan.
I vintersatsen finns ett blått lock oxå.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).