Motorsåg och handhållet

hva 242 xp tac

52 inlägg 19962 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6620
Mange skrev:Jag tror inte riktigt på dessa cat dämparna. Är de de få med keramisk så ger jag dem ett halft öga annars missar de heöt min uppmärksamhet...

Denna såg bör inte kallas tac. Den saknar det systemet.

Högerhands bromsen som sitter på denna funkar men funkar annorlunda.


Hur ser man att det är keramiskt? Det finns en klump inne i dämparen, kan det vara keramisk?

Högerhandsbromsen fungerar precis som vänsterhandens på denna.

Vad skiljer denna med högerhandsbroms mot TAC?
bra om du utvecklade det lite...

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6623
Mange skrev:Detta är de första som kom. Inte tillverkade av Husqvarna.
Det var en doktor i arbets teknik som gjorde dessa i samarbete med nåt institut.
Jag kommer inte ihåg detaljerna riktigt, men eftersom det fanns blev HVA tvugna att få till det på nåt vis.

Jag kommer inte ihåg detaljerna men kan ta reda på det om ni önskar mer.

Jag har samma på en 238.


Skulle vara evigt taksam om du tog reda på lite mer om vem & detaljerna runt denna modifiering/förbättring?....

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6634 Ja vi ska se här... Jag grävde lite i pärmarna o hittade lite från ett samtal jag haft med Olle Karlsson.

Konstruktören av högerhandsskyddet hette Vallmerk. Han jobbade som företagsläkare vid Domän verket, blev senare Sveaskog. Detta var runt 1980-81.
Olle Karlsson och en annan instruktör provade denna och gav lite synpunkter.
Efteråt tryckte Vallmerk på HVA att köpa den och hänvisade till arbetarskyddslagen.
HVA tog sig då an detta och det kallades V-skydd.

Olle Karlsson har den första prototypen av dessa.

Detta är inget som blivit nån hit direct o inte särskilt populärt.

De nyare fungerar inte på samma sätt och sitter med länkage i stället för vajer.
Den äldre sitter med vajer till kast broms inne i kåpan, de nyare har ju kastbroms integrerat på sågen helt eller delvis.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6635 Eftersom arbetarskyddslagen säger att tillverkarna ska sälja alla säkerhets anordningar som finns tillhanda, blev detta lite på tvingat....

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6637 De Keramiska dämparna är lätt att dela och bör nog kollas nån gång....

Arbets temp på dessa såg är högre och de har smälts ett antal toppkåpor på dessa.

Tvåtaktare, rena avgaser....
Ingen bra kombination, snugg på omöjlig att få till i propertioner så att det funkar.

Användarvisningsbild
Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6641
Mange skrev:De Keramiska dämparna är lätt att dela och bör nog kollas nån gång....

Arbets temp på dessa såg är högre och de har smälts ett antal toppkåpor på dessa.

Tvåtaktare, rena avgaser....
Ingen bra kombination, snugg på omöjlig att få till i propertioner så att det funkar.


Den ljuddämpare jag har på denna 242 är lätt att dela sen man skruvat loss skruvarna. Sedan sitter det en typ fyrkant klump därinne på en plåt. antar att det är keramisk.
Ovan på topp kåpan så har plasten mjuknat/smält lite längst fram.
Jag oroar mig inte för ev överhetning kommer att köra min vintertid mest och får väl se till att hålla ljuddämpare & kylflänsar rena, samt att inte överbelasta för hårt utan låta kyla ner på lättare varv.
.
Måste säga att det är rena avgaser ur den ingen vanlig tvåtaktsosande, går fint också.

Vänsterhandsskydet funkar med kastbromsen via vajer,
Fungerar gör den, inget som stör heller.
Är allt guld värt i världen om den skulle lösa ut en dag.......
Senast redigerad av Sweden-viking sön 25 feb 2007, 21:37, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6643 Jag har inte skruvat på dem men så vitt jag förstår är det nog inte mycket.
Säljtrick?!?

Användarvisningsbild
Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6646 Vem monterade dessa första var det HVA eller var det nåon annan
(Vallmerk eller domän) som monterade dessa i efterhand?

Plåten med ev keramik är väl bara att plocka bort om man inte vill ha den?

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6647 vet inte men på min tycker ja det verkar logiskt att de funkar eftersom att vid kast så skjuter svärdet uppåt å då borde ju bakre handtaget åka lite bort från användaren och då borde handleden tryckas mot det bakre kastskyddet där?

ivarjefall ja tycker inte de känns som de är i vägen
om de funkar eller inte kan ja säga för i skolan lär vi oss jobba för att motverka kast.. och de verkar inte va nått trevligt så de är nog inget ja själv skulle våga framkalla bara för att prova..

men om det nu funkar vilket de borde.. så som viking sa tycker ja det e guldvärt den gången man får kast, visst blåmärken/"hugg"sår kanske man får av kedjan som trycks emot en då, men man slipper iallafall att bli söndersågad om det funkar..

har hittils inte fått något kast men ja har inte sågat så mycket heller

   TS
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6660
Mange skrev:Jag tror inte riktigt på dessa cat dämparna. Är de de få med keramisk så ger jag dem ett halft öga annars missar de heöt min uppmärksamhet...

.


Har läst en test av cat och miljöbränsle och de släpper ut betydligt mindre av allehanda otrevliga ämnen.
Om det sedan gör att man lever till 100år får man nog spekulera fritt om.

/Nisse

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6662 Det är nog antingen en bimetall plåt eller keramik. Jag har aldrig sett båda i samma..

Användarvisningsbild
sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6668 så här ser den ut i allafall om någon är nyfiken....
Bild

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#6675 Så såg den ut som jag plockade ut ,,,,
har det funnits olika i 242cat ??

Användarvisningsbild

[color=red][size=24]Re: HVA 242XPG CAT TAC[/size][/color]

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6676 Lägger in bild på min dämpare insats tyder den av ovan som keramisk.?
Av resonemanget tidigare tyder jag som att denna är bättre än den andra eller? och kan behållas?
Kan man bara slänga denna dämpare och sätta dit en standard, inget annat som skiljer cat-motorn mot icke cat?

Bild


samt bild invändigt:

Bild


Skulle vara intressant om mange elller någon vet vilket artnummer den bättre tändmodulen har eller hur man skiljer den från de sämre, samt ca pris?
Passar den rakt av på alla 242:or?

Användarvisningsbild
sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6678 Jag skulle tro att insatserna är likadana!! Fanns det verkligen olika tändmonduler på 242:an är det inte 501 81 27-01 heter väl även dom till föregångaren (238) :?:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).