Motorsåg och handhållet

Jonsered 2149w Turbo?

23 inlägg 19735 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#4234 om du har möjlihet att känna lite på sågen innan du köper så är det ju bra, kolla om den startar lätt, att den inte stannar på tomgången samt att den svarar bra på gasen (att den inte dröjer med att varva upp) och så kan du testa att ha sågen i gång och vrida vända på den då skall den inte vandra varvtal för då kan det finns nån läcka vid vevhus packningarna :)

vi kan nog vara lite köpglada här på sidan när det gäller sågar, men dom är ju faktiskt dyra nya så är det.

lycka till !!!

/Kristoffer

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4235 Jag tänkte mer rent tekniskt.
Det blir dyrare att underhålla en äldre såg. Mer kan krångla.
Efter 1 år yrkesmässig körning kand det vara slut på sågen ovissa modeller håller bättre än andra etc..

Finns massor man kan fixa själv med små medel om intresset finns att mecka lite, så är en beg såg idealisk.

För att kapa ved krävs lite pulver för att få det att hålla om man är oerfaren. Innan man lärt sig o fila, skära o underhålla såg kan det underlätta med en ny.

Såg under 50cc hör inte hemma på ved backen i mitt tycke.

Hoppas jag inte trampar allt för hårt på tårna nu,,,

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#4243 jag känner mig kränkt mange :P
tror du att en 372:a räcker på vedbacken 😈

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#4244
swe#kipp skrev:tror du att en 372:a räcker på vedbacken 😈


Blir inte det "i magraste laget", Kipp :wink: :lol:

Här är en som garanterat räcker till,,,,,,

http://www.blocket.se/vi/10011788.htm?ca=1_11_s

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4247 Förlåt mig...
:oops:

Jag menar naturligvis att Husqvarnor under 60cc inte håller på vedbacken

😈

:lol:

Njae, så är det inte riktigt.

Kan man fila, lite tvåtakt basic, såga o vet lite om hur motorn ska gå så kan man anpassa vad som helst hur som helst.
Kraft/tid/erfarenhet
Dessa kan man bolla med mindre erfarenhet, mer kraft o tid exempelvis.
Hade en 38cc McCulloch varuhus skrot som tuggade igenom nästan 150 kubik Alm, såldes till grannen o tuggar fortfarande 25 kubik/år.
Rätt filad, servad/underhållen, använd håller såg länge.

Kruxet är att det kräver enormt intresse och/eller mycket erfarenet.
Att lära sig allt på en gång under en säsong är omöjligt.

Avatar Fallback

2149 turbp

krichi  
#21665
swe#kipp skrev:Det är inte ovanligt att det ligger kvar gamla modeller hos handlarna, 2149 tror jag är samma som husqavarna 351 eller 353 nån av dom är det :)
be att få kolla in i cylindern, ta bort ljuddämparen och titta in där !
3 mån i stormskog kan gå hårt åt på en såg i den storleken ,,,,,,,

lycka till !!


Jag använde min 2149 till att arbeta upp över 2000 kubikmeter timmer i både gudrun och per. Kompressionen är fortfarande perfekt. Detta är en proffesionell såg som håller mer än 3 månaders daglig intensiv användning med rätt underhåll givetvis. Skaffa dig kunskap innan du hävdar att "en såg i denna storlek" ej skulle palla för mer än ett 3 månaders pass eller så vet du helt enkelt inte hur man håller efter sin såg.

Användarvisningsbild

Re: 2149 turbp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21670
krichi skrev:
swe#kipp skrev:Det är inte ovanligt att det ligger kvar gamla modeller hos handlarna, 2149 tror jag är samma som husqavarna 351 eller 353 nån av dom är det :)
be att få kolla in i cylindern, ta bort ljuddämparen och titta in där !
3 mån i stormskog kan gå hårt åt på en såg i den storleken ,,,,,,,

lycka till !!


Jag använde min 2149 till att arbeta upp över 2000 kubikmeter timmer i både gudrun och per. Kompressionen är fortfarande perfekt. Detta är en proffesionell såg som håller mer än 3 månaders daglig intensiv användning med rätt underhåll givetvis. Skaffa dig kunskap innan du hävdar att "en såg i denna storlek" ej skulle palla för mer än ett 3 månaders pass eller så vet du helt enkelt inte hur man håller efter sin såg.

Välkommen till forumet!

Kipp har helt rätt här!

Att köpa en såg som gått i sådana förhållande eller överhuvudtaget utan att kolla den är rent av korkat o godtroget vilket ofta leder till inte så lyckade köp. Säskilt om den har gått med ovana förare.
De finns de som knäcker 372 i stormskog på ett par veckor, hur tror du de hade gått för en 2149 då?
En duktig kunnig förare kan gå i stormskog med en Partner 352 om så behövs o få den o hålla ett bra tag, men det gör man inte för det kräver för mycket tid o försiktighet

Detta inlägg i denna tråd var mer upplysning om köp att kolla sågen än klanka på modellen.

Framgår tydligt om du läser tråden att den handlar om att råda inför ett köp. Inte om individuella sågars prestationer i stormskog med vana förare!
Lös först innan du hackar ner.
Du ger ju inte Lollo nåt bra råd alls!

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#21674 Vad jag menar är att "liten" såg som inte sköts om och körs i stormskog, lätt tar stryk av, och servar inte sina sågar så som man kanske borde göra.
många servar sina sågar bra men vissa gör det även mindre bra och har du då en liten såg såg så tar den ofta mer stryk än en stor ,,,,,

Ha det gott/kipp

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).