Motorsåg och handhållet

Jonsered 2149w Turbo?

23 inlägg 19853 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Jonsered 2149w Turbo?

Lollo  
#4201 Blir den här bra till mig?

Håller på att köpa en begagnad Jonsered 2149w Turbo. Ska ha den till att kapa min årsförbrukning ved och fälla ett och annat träd om året. Vettigt val? Säljaren säger att han bara använt den i tre månader under stormröjningen, säljer den med nytt svärd och ny kedja för 2000. I och för sig lite skumt att han köpte den ny 2005, eftersom de bara tillverkades 2002 och 2002, men han säger att det varen gammal modell affären hade liggande.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#4203 Det är inte ovanligt att det ligger kvar gamla modeller hos handlarna, 2149 tror jag är samma som husqavarna 351 eller 353 nån av dom är det :)
be att få kolla in i cylindern, ta bort ljuddämparen och titta in där !
3 mån i stormskog kan gå hårt åt på en såg i den storleken ,,,,,,,

lycka till !!

Avatar Fallback

cylinder?

Lollo  
#4207 ojoj, jag som knappt sett en motorsåg, var är cylindern, vilken funktion har den och hur ser jag om den är ok? å ljuddämparn..?

   TS
Användarvisningsbild
jonsabonnen  
#4208 vi har en 2149 från 99 å det har varit kanon har alltid startat å inte krånglat så vi behöl den när vi köpte 357an har även 2152 den är bra den med

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#4209 om du tar av ljuddämparen så kan du titta på kolv och cylinder lite, då har du en chans att se om den är repig ,,,
om sågen är i fint skick i övrigt så är den nog okej, har du provat att starta sågen ???

Avatar Fallback
Lollo  
#4211 jag har inte sett sågen ännu. Vad är det jag ska titta på när jag tittar på cylindern? Jag har ingen aning om hur den ska se ut om den här i bra skick. och var sitter ljuddämparn?

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#4214 du skall titta om cylindern eller kolven är repig, alltså om sågen har skurit nån gång.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4220 Du gör klokast i att köpa en ny, Lollo.

Med garanti o lite råd kan du ha den i många år!

Råd kan nog forumet bistå med, men det blir ingen garanti på beg. grejer.
Du har massor att lära först innan du rycker i snöret.

Säkerhet först! Detta är grejer som är farliga....

På Husqvarnas hemsida finns mycket att börga med.

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4221
Mange skrev:Du gör klokast i att köpa en ny, Lollo.

Tre av mina sågar har jag köpt begagnade och de har gått utmärkt i många år efteråt. Två är köpta av handlare och en privat. Om man köper en beg såg i proffsklassen känns det som att risken är mindre för problem än med en hårt körd hobbysåg.

Avatar Fallback
Lollo  
#4222 ojoj.. jo, säkerhet läser jag om. Men en ny såg och ett motorsågskörkort går på 10000 sammanlagt! Det måste bli begagnat och bekanta som visar säkerhet.

   TS
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4227 jag personligen skulle tycka att dom 10 000 är det värt,

för jag själv har aldrig varit med om någon större olycka oavsett vad jag gjort.. men i skolan har vi sett en film "jag skulle bara"..

som en gubbe"jag höll på och fällde tallen, fick slut på bensin så ja går och tankar, sen fick ja syn på den fällda björken JAG SKULLE BARA kvista och kapa den.." sen hörde han ett knak det var tallen som fall över ryggen och varenda kota i hela ryggen knäcktes.. sen vakna han drygt en timme senare och fick upp mobilen för å ringa...

visserligen får vi möjlighet att ta motorsågskökort a+b i skolan gratis, men av det jag lärt mig så är inga skyddskläder ersättning för rätt hantering av motorsågen.. och om man då tittar på min morbror som alltid gjort si och så i 40år, utan något skydd förutom en hjälm..

nu säger jag inte att alla bonn gubbar å villaägare är skräckexempel, men det förekommer väldigt mycket att man gör massor med fel

så om jag var i tankarna på motorsåg skulle jag gå kursen.

kanske finns nån här på forumet som tagit motorsågskörkort?

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4229 Man klarar sig ganska långt med lite lagom instruktioner av någon erfaren huggare, ett bra studium av instruktionsböcker och filmer i kombination med praktiska övningar i skogen och en rejäl portion sunt förnuft. I avsaknad av detta är naturligtvis ett körkort en bra start, men inget går upp mot att jobba i skogen med riktiga träd!

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4230 vi jobbar med riktiga träd, just nu håller vi på med riktskär,brytmån och fällskär

jovisst, böcker, filmer och praktiska övningar är det man lär sig av,
men jag personligen kommer göra allt för att klara motorsågskorten

Användarvisningsbild
Skogsluffarn  
#4231 Jag har tagit motorsågs körkort A,B och tyckte att det var enkelt. Väntar nu bara på att få ta C-kortet.

Avatar Fallback
Lollo  
#4232 Visst är det värt pengarna om man har dem. Men för mig är det som att säga att det är värt att köpa ett hus med sjötomt även om det kostar en halv miljon. I mitt fall handlar det inte om prioriteringar, pengarna existerar inte.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).