Motorsåg och handhållet

Kommentarer om Husqvarnas TAC "Trippel Action Chainbrak

8 inlägg 4141 visningar Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna
Användarvisningsbild

Kommentarer om Husqvarnas TAC "Trippel Action Chainbrak

Skogsluffarn  
#4125Har nu kört ett antal dagar med en Hva 346 som är utrustad med kedjebroms vid det bakre handtaget.
Och jag kan säga att jag är inte nöjd, nackdelarna väger faktiskrt över fördelarna.

Jag tycker att man löserut det mer vid onödiga situationer och när man råkar röra sågen vid kroppen,
än när den faktisk löser ut av att man fått ett sk "klättrande" kast.
När man väl står inne i nån snårskog och ska greppa om det bakre handtaget så är det ivägen igen.

Har ni provat detta? Och har ni några kommentarer? Erfarenheter?

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#4127Har inte provat den, men kan tänka mig att den kan vara i vägen ibland !
Men du kommer nog att vara glad den dag det räddar dig :)
Jag skulle ha valt det på min 346:a om jag hade tänkt på det, men det glömdes av :)
Tror du inte att du kommer att vänja dig vid att ha det, att ditt rörelsemönster kommer att anpassa sig till det ??

Användarvisningsbild
Skogsluffarn  
#4128Har kört kanske 3 veckor i antal dagar med vad jag vet/tro eller inbillar mig så har det inte löst ut för att jag fått ett sånt farligt kast av den typen, men visst så kommer jag säkert att få sådant kast och då kommer jag att älska det.
Jovisst så har jag lärt mig att använda det nu, ibland så använder jag det bara för att lösa ut kedjebromsen som en säkerhet när man skall gå på några hala stockar.

Men vad jag har hört så tycker en del att det är underbart och en del hatar det.

Stihl hade något liknande men det satt i gasspärren och det kunde va ännu värre säger de som kört me stihlen.

TS
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4132jag har en 353g e-tech med tac, jag älskar det!, vi kör me det i skolan, visst löser man kanske ut den ibland när man inte tänker på hur man vinklar/håller handen.. men jag tycker det e värt att ha det på sågen

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4162Jag har bara kört enstaka tankar o aldrig i skogen, men tycker nog att det är en bra grej för de mindre erfarna.

Finns en anledning att det inte är standard på alla såg...

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4187Det såldes visst hemskt lite TAC försedda sågar hos "min" HVA återförsäljaren av just den anledningen som skogsluffarn nämner.
Vet inte om jag tagit det på sista införskaffade sågen även om den kostat detsamma?.
Det kanske är/blir en vanesak att köra med TAC efter ett tag?, vad vet jag???. :roll:

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4189Det går ju faktiskt o mecka bort om man nu blir lite alergisk av nån anledning...

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Mange skrev:Det går ju faktiskt o mecka bort om man nu blir lite alergisk av nån anledning...

Yes!, det är ju ett alternativ.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).