Motorsåg och handhållet

Sko ett klyvyxskaft

78 inlägg 34685 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sko ett klyvyxskaft

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60129 Nu har jag även skott träskaftet på "nya" mellanyxa med 1,0 mm järntråd, som virades ca 1 lager tjockt, samt skaftet på min nya 5 kilograms tunga stenslägga med flera lager tjock 1,0 mm järntråd. Längden på det skodda området är ca 12 cm.

Anledningen till att skaftet på stensläggan fick flera lager järntråd var dels den höga vikten på slägghuvudet (5 kg) i kombination med att vid en felträff så träffas en klyvkil i metall istället för ett vedträ.

Prövade storyxan igår, som redan var skodd (se mitt förra inlägg i denna tråd) och den skoningen verkar funka efter några oavsiktliga missar, där skaftet tog i vedträ :grin:. Däremot behöver nog mina smalben skos innan nästa huggning, då jag fläkte upp ett ca 2*8 cm stort sår som vätskar sig 😡. Några förslag på lämplig material för att sko benen? Funkar hockey-benskydd?
/Niklas

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Sko ett klyvyxskaft

totte  
#60135 Du måtte stå lite fel om du fläker upp sår på benen. Isär med fötterna och backa en bit så du får sträcka ut ordentligt. Då går yxan mot backen om du missar i hugget. Ett par huggarbyxor borde väl dock skydda rätt bra mot uppfläkning vid träff på sidan, däremot inte om du får in en fullträff mitt på då är det närmast riddarrustning som gäller. Klart, ett par hockeyskydd borde göra nytta också.

Tillagt: Såg just att du frågat om det i arbetskläder.

Användarvisningsbild

Re: Sko ett klyvyxskaft

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60139 Fel nr 1 var att jag borde använt kil + slägga nu när jag har detta. Vedklumpen var klart vresigare än vad jag trodde och då är inte en 1 kg yxa optimalt när kil + slägga finns att tillgå.

Fel nr 2 är att jag tog i för kung fosterland med sämre precision som följd. Jag ämnade träffa vedbiten ca 1 dm in från den högra ytterkanten, men yxan tog i själva kanten och tog en liten bit av benet...

Förövrigt var det den sista vedbiten som jag skulle ta för kvällen...
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sko ett klyvyxskaft

totte  
#60143 Det är väldigt typiskt! Vet inte hur många gånger jag varit ute för att "skall bara göra den här sista" och så har det gått åt fanders på nåt sätt oavsett vad det handlar om. Nå du hade ju tur i oturen, som bara fick ett ytsår, kunde lika väl huggit av dig halva benet :shock: .

Användarvisningsbild

Re: Sko ett klyvyxskaft

Torparn79  
#60144 så är det väl alltid, man ska aldrig göra det första och det sista.
jag personligen åker aldrig sista åket i slalombacken.
och jag kör aldrig det sista hölasset för dagen på sommaren utan lever i tron att ajg ska göra ett till innan jag ger mig för att sedan ge fan i det...

Användarvisningsbild

Re: Sko ett klyvyxskaft

totte  
#60149 En mycket sund filosofi! Och om man av nödtvång måste fixa även den sista vad det nu är så är det lika bra att ta den redan när man hunnit halvvägs :lol:

Avatar Fallback

Re: Sko ett klyvyxskaft

Filip_björndahl  
#61263 jag tror du behöver ett par riktiga gummistövlar dom skyddar smalben och fot väldigt bra. min kompis fick in en fullträff mitt på benet med en stor klyvyxa och han fick bara ett blåmärke och benet i behåll. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Sko ett klyvyxskaft

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61291
Filip_björndahl skrev:jag tror du behöver ett par riktiga gummistövlar dom skyddar smalben och fot väldigt bra. min kompis fick in en fullträff mitt på benet med en stor klyvyxa och han fick bara ett blåmärke och benet i behåll. :lol:


I mitt fall hade det dessvärre inte hjälpt, då såret slutar i stövelkanten.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Sko ett klyvyxskaft

Filip_björndahl  
#61326 då får du helt enkelt sikta längre ner nästa gång :grin:

Användarvisningsbild

Re: Sko ett klyvyxskaft

totte  
#61346 Heltäckande skyddskläder :D

Användarvisningsbild

Re: Sko ett klyvyxskaft

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61433 Filip: ska ha det i åtanke nästa gång... :wink:

Totte: Hur pass bra andas dräkten? Vedhuggning är ju en svettig (och i bland blodig) sysselsättning, så jag undrar om inte en stålbrynja vore bättre än en heltäckande sparkdräkt... [emoji38]
Senast redigerad av Niking ons 03 jan 2018, 17:42, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sko ett klyvyxskaft

totte  
#61435 Kanske du har rätt i Niklas, tänkte inte på det där med ventilationen :oops: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Sko ett klyvyxskaft

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61495
Filip_björndahl skrev:då får du helt enkelt sikta längre ner nästa gång :grin:


Fast idag siktade jag på veden när jag högg säsongens sista bitar med yxa. Det funkade bra och benen klarade sig utan problem.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sko ett klyvyxskaft

totte  
#61501 Jamen tusan, du har kommit på knepet! Att sikta på veden! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Sko ett klyvyxskaft

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61509 O om du träffar... Dra då till ordentligt!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).