Motorsåg och handhållet

Vård och servicefunderingar kring motorsågar och röjsågar..?

21 inlägg 25440 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vård och servicefunderingar kring motorsågar och röjsågar..?

Torparn79  
#58079 jag har lite funderingar kring service på era sågar..

vad gör ni själva?

hur ofta?

har gått i röjskogen ett par veckor nu och fäktat med träden..
nu dök en fundering upp, luftfiltret, hur gör ni rent det..?
tryckluft?
tvätta, isf, med vad?

ös på med era bästa och för den delen sämsta tips för skötsel och service av både motorsågar och röjsågar..



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vård och servicefunderingar kring motorsågar och röjsågar..?

masterchief  
#58080 Jag kör mina luftfilter i tvättmaskinen tillsammans med övriga arbetskläder...
Fungerar bra men de bör ligga i en tvättpåse....
Diskmaskinen fungerar det med men är inte politiskt korrekt här hemma :lol:

Avatar Fallback

Re: Vård och servicefunderingar kring motorsågar och röjsågar..?

Nonkan  
#58140 Tvättmaskinen var ju smart faktiskt. Annars är en balja ljummet vatten och Yes bra. Yes är faktiskt underskattat för såna här grejer, men andra diskmedelsmärken ger jag inte mycket för...

Användarvisningsbild

Re: Vård och servicefunderingar kring motorsågar och röjsågar..?

totte  
#58159 Såpa!

Användarvisningsbild

Re: Vård och servicefunderingar kring motorsågar och röjsågar..?

swe#kipp  
#58165 wd-40 utvändigt på motorsågen och iband lite t-röd om nått sitter väldigt fast, filtret brukar jag ta lite brakleen/bromsrengörings spray och blåsa igenom från insidan av filtret, röjsågsfiltret brukar det bli lite bensin som får göra jobbet för att få bort smutsen men jag skall prova tvättmaskinen nästa gång :)

Användarvisningsbild

Re: Vård och servicefunderingar kring motorsågar och röjsågar..?

Torparn79  
#58604
masterchief skrev:Jag kör mina luftfilter i tvättmaskinen tillsammans med övriga arbetskläder...
Fungerar bra men de bör ligga i en tvättpåse....
Diskmaskinen fungerar det med men är inte politiskt korrekt här hemma :lol:

jag tog upp det här till diskussion vid matbordet igår kväll...
nu behöver jag bra tips på övertalningsfraser, frun köpte inte konceptet med att köra "mina delar" i tvättmaskinen.
möjligen om jag köpte en egen tvättpåse.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vård och servicefunderingar kring motorsågar och röjsågar..?

Torparn79  
#58605 ny fundering:

om man stenkör en klinga riktigt duktigt, vad gör man då?

jag brukar "rätfila" med en ryttarfil så att jag får en rak kant att bygga tand på igen, finns det andra alternativ om man är snål och vill rädda klingan?

tittade på en ny klinga idag som jag hade liggandes och dom är ju rakfilade, alltså ingen rundad tand, bra / dåligt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vård och servicefunderingar kring motorsågar och röjsågar..?

masterchief  
#58606 Hoppas matbordsklimatet inte blev alldeles för kyligt :lol:
Kanske får köpslå lite och säga att du tvättar dina egna arbetskläder om du inte redan gör det iofs...
Då kan hon inte klaga, framförallt så märker hon inget om du gör det diskret med filtren :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vård och servicefunderingar kring motorsågar och röjsågar..?

Torparn79  
#58608 nä då, det var väl så att man har lärt sig att knipa käft när kinderna ser ut som stoppljus. :ymblushing:

tvätta arbetskläderna var länge sedan hon slutade med, hon har inte samma uppfattning om vad man har spikfickorna till, jag har ett uttryck som lyder, "stoppa-i-fickan-bra-å´-ha"... :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vård och servicefunderingar kring motorsågar och röjsågar..?

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58617 Jag testade litet försiktigt idén med att tvätta luftfilter tillsammans med huggarbyxorna. Till min förvåning så verkar det vara alldeles OK! :surp: Jag får t.o.m. låna en tvättpåse. Hon är förstås litet logiskt lagd, så hon anar att det inte är mer olja i luftfiltret än vad det är i huggarbyxorna! :grin:

Avatar Fallback

Re: Vård och servicefunderingar kring motorsågar och röjsågar..?

mrlynx  
#58625 Tips:
Glöm inte en förpackning korta buntband i någon ficka. ^#(^
Jag har fått demontera pumpen ett flertal gånger sen dess och plocka ut inlindade buntband för att tvättmaskinen slutar tömma sig på vatten.
Så jag vågar inte fråga om tvätt av luftfilter på ett tag. :roll:
Jag tog reda på en fungerade diskmaskin en gång som jag har stående i pannrummet för att tvätta motordelar i.
Dock har den inte blivit inkopplad än men snart. ⏱

Avatar Fallback

Re: Vård och servicefunderingar kring motorsågar och röjsågar..?

Prorider  
#58819 Luftfiltret brukar jag först blåsa med trycklyften. Sedan använder jag vanlig tvål och ljummet vatten. Blir ganska bra. Tändstift har jag för mig att man ska byta efter 50h.

Användarvisningsbild

Re: Vård och servicefunderingar kring motorsågar och röjsågar..?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59049 Luftfilter blåser jag rent med tryckluft om det bara är damm och pollen, annars slänger jag ner det i dieselbaljan ett tag.
Har flera filter, smidigt att bara byta till ett rent när sågen är i skogen.

Stensågad klinga byts direkt, oavsett om det bara är nån enstaka tand som är skadad, inte lönt att ställa sig och fila när en ny klinga kostar 100-150kr. Jag har en del stensågade klingor som jag tänkt fila till under lågsäsong men det blir aldrig av!

Användarvisningsbild

Re: Vård och servicefunderingar kring motorsågar och röjsågar..?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59062
Palms skrev:Stensågad klinga byts direkt, oavsett om det bara är nån enstaka tand som är skadad, inte lönt att ställa sig och fila när en ny klinga kostar 100-150kr. Jag har en del stensågade klingor som jag tänkt fila till under lågsäsong men det blir aldrig av!

Man kan grovrikta dem med enhandsvinkelslipen med slipskiva, snabbt iaf.

Avatar Fallback

Re: Vård och servicefunderingar kring motorsågar och röjsågar..?

gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62447 såg och svärd får diesel behandling och evtuellt en snabb avtork med t-röd och renblåsning med tryckluft.

Filter åker först i balja med vamt vatten och textil rengörning, sedan i ultraljudstvätten därefter brukar det bli avlåsning med tryckluft. Har en tre fyra fileter som jag brukar byta mellan.
Brukar även slita isär sågen en gång på året och rengöra den, då brukar jag en bänkdiskmaskinen som jag har i garaget.
då passar jag även på att byta olje filter och luftfilter, samt att rengöra vevhuset och axeln. Lagrena brukar hålla dessto längre om man gör detta.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).