Motorsåg och handhållet

Hjälp, ang lätt andra såg!

16 inlägg 23359 visningar 1 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna

Hjälp, ang lätt andra såg!

Little_Andersson  
#57925Hej alla.

Är nybliven skogsägare och kan inte ett... skit egentligen. Bara det min skogsägande polare lärt mig.
Jag har rejält med gallring att göra, modell småträd typ 7-30cm diameter.

Jag köpte en HusQ motorsåg modell 4445x e-series ny, och den går som smör genom det mesta.
MEN oftast är det fler än jag i skogen när vi fäller, och en andrasåg för mindre gallring och främst kvistning är något jag behöver.

Och eftersom jag är totalt borta på alla märken/modeller, så är begagnade ganska svårt för mig att se om dom passar mig eller ej.
Frågade en försäljare av Stihl om en MS 170 klarar lätt gallring och kvistning, fick ett skratt som svar och att jag lär lägga mig på ca 4000-6000 för att få en sån såg jag behöver. Då jag helst lägger 2000 på en Beg.

Så nu hoppas jag ni som har koll kan tipsa mig om antigen en billig ny såg, eller vilka märken/modeller jag ska hålla utkik efter på tradera/blocket för billiga pengar.

Ställ frågor om det är nått jag missat som info.
Tacksam för svar =D
/Nybliven skogsägare.

ps. ca 10-20ha skog som ska gallaras under åren som kommer, ska ta ner runt 90kubik om året för eldning hemma. :ds

TS
Husqvarna motorsågar

Re: Hjälp, ang lätt andra såg!

Nonkan  
#57929Stihl MS170 håller, det behöver du inte vara orolig för. Lite märkligt av den säljaren att bara skratta åt det, men det är klart, man tjänar ganska mycket mer på en MS200 :) Däremot är 170 ganska långsam att jobba med, den accelererar inte riktigt som en såg för 6000, och kedjan Stihl använder på sina minsta sågar har inte riktigt samma avverkningskapacitet som på de dyrare, men den skonar motorn. Vi säljer (eller sålde, modellen ersätts av MS171 just nu) faktiskt rätt många till lantbrukare som vill ha en lätt andrasåg just för kvistning eller gallring och hittills har vi inte fått tillbaka någon som har rasat totalt p.g.a överbelastning. Vår Stihl-representant sa också att den har sålts väldigt mycket som slit&släng-såg till proffshuggare i Ryssland, men märkesrepresentanterna snackar rätt mycket så det kanske man får ta med en nypa salt.

Nu när modellen håller på att ersättas så är MS192 C-E ett bra alternativ. Lite dyrare, men lätt och med lägre vibrationer om du ska gå heldagar.

Letar du begagnat så kolla efter Stihl MS200, ev 020 som är samma fast äldre. Husqvarna har en som heter 339XP som också är helt ok, men den har inte funnits på marknaden så länge så det kan vara scvårt att få tag på.

Hitachi (f.d Tanaka) har några lätta modeller som är bra, men de har inte så många ÅF och de senaste åren har reservdelsdistron inte dungerat riktigt.

Köp absolut inte en såg med topphandtag (det bakre handtaget sitter uppe på sågen). De är förvisso lätta, men komplett livsfarliga (större risk för kast) om du inte har utbildning för att använda just en sådan såg.

peter399  
#57932Bra skrivet av föregående talare. Jag har själv en MS170 ihop med
mina andra HVA/JRED proffssågar. Fick den av en bekant som hade
köpt för liten.

MS170 är bra på ganska mycket. Jag använder den främst till
röjning vid stängslingsarbete, som byggsåg, för släkt och vänner
som vill testa på motorsågning, reservsåg vid fastklämning etc.
Skulle väl inte kalla det en såg gjord för skogsarbete även om det
naturligtvis går att ha den till det. Tar man nya 346an efteråt så
förstår man varför den är 4-5 ggr dyrare.

Min lista:

Fördelar:
Lätt
Lättstartad
Bra tanklock (lätta att skruva av/på)
Bra kedjespänning
Skaplig kaphastighet om man är lätt på handen.
Lätt/snabbfilad kedja

Nackdelar:
Väldigt plastig men vad får man för det priset ?
Verkar hålla bra ändå!
DYR! kedja. Den lilla den korta smala uslingen kostar minst som en std. 13" 0,325" .. Horribelt pris!
Väldigt enkel avvibrering.

Elfving  
#57944Gjorde en liten jämförelse mellan nämnda sågar med avseende på specifikationer. Jag har själv en Tanaka och när man ser siffrorna på Stihlen så förstår jag varför jag är så nöjd med den :) Använder den precis så som du tänker göra, lättare gallringar.

Håller dock med om att Stihlen ligger helt rätt i pris som andrasåg.
-------
Stihl MS 170

Cylindervolym 30,1cc
Effekt 1,3 kW/1,8 hk
Vikt 3,9 kg
-------
Tanaka 4501

Cylindervolym 43cc
Effekt 2,1 kW/ 2,9hk
Vikt 4,0 kg

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57958Ska du ha den som andrasåg och inte kör så otroligt mkt så köp en Stihl 170 kör skiten ur den och köp en ny
när den är slut.
Du säger att du inte kan så mkt om sågar, hur ska du annars lära dig om inte genom att prova?
Köper du proffsmaskin tex Stihl MS200 så blir det en dyr såg per timme sas, bättre med billigt i början.

peter399  
#57976Fast frågan är om jag inte hade lagt 2000 på en begagnad ändå för att kunna använda
samma kedjor som till din andra såg. Du får ofta en HVA 340/345/350 eller en 026:a eller liknande
för 2000 begagnad.

Användarvisningsbild

#58006Så kan man ju tänka, men ska man köra med minimalt med reservdelar så måste han ju
köpa en exakt likadan såg för att det ska vara nån vits imho.

mrlynx  
#58008Om du ska ha den till andrasåg och låna ut den så kan du lika gärna köpa en kinasåg på Jula.
Den kräver dock en mindre ombyggnad av avvibreringen och är tyngre än motsvarande husqvarna.
För 795 kr kan man inte förvänta sig samma kvalitet som på en husqvarna.

peter399  
#58011Ja den Kinasågen har jag sett också.. Tror den har uppåt 2,3 hk vilket är en halv HK mer än MS170.
Sen har den 0.325 svärd och kedja. För 795 spänn.... Skulle vara intressant att höra från någon som köpt den hur den går.

Användarvisningsbild

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58017Grannen kom släpandes på en sån i Lördags, kan inte säga att jag blev imponerad.
Riktigt smäck, plastig, dålig passform på typ allt, kontakter mm är undermåliga, ingen gasspärr för start (iaf ingen fungerande på den han kom med).
Kan tyvärr inte svara på hur den går för den var stört omöjlig att få igång, tände till en gång det var allt.
Den sågen är nu tillbaks på Jula, och där lär den få stanna.
Man får vad man betalar för... :lol:

Nonkan  
mrlynx skrev:Om du ska ha den till andrasåg och låna ut den så kan du lika gärna köpa en kinasåg på Jula.
Den kräver dock en mindre ombyggnad av avvibreringen och är tyngre än motsvarande husqvarna.
För 795 kr kan man inte förvänta sig samma kvalitet som på en husqvarna.

Grejen med hela tråden var ju att den skulle vara lätt, så den går ju bort per automatik.

Däremot tänkte jag köpa en själv och se vad det är för något, konsumentköplagen ger ju 3 års reklamationsrätt så då kan man ju testa, men jag tror inte det är någon höjdarsåg faktiskt.

JoRu  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58210Echo har har några mindre modeller.
Billigare än HVA o stihl men inte fullt lika hållbara och servicevänliga.

Användarvisningsbild

Fiat 4WD  
#59078Dagens!

Mer allmänt än modell-specifka råd.
Det har redan nämnts att det viktigt att ha delar å service inom närhåll. Helt rätt. Sågen behlöver ju inte vara dålig för att du tappar den i nån sten eller traktorskopa o behöver lite reparation.

Du får oxå till stor del va du betalar för. Lågt pris --> låg kvalite. Se'n är det merellermindre upp till var å en å sätta prisnivån.
Kör du många timmar bör du dock ha lite bättre grejor eftersom du annars lätt blir stående å får tillbringa massa tid fram å tillbax till handlaren/verkstaden. Å blir förbannad.

Själv kör jag med
HVa 346NE XPG-09 --> Kanonsåg!
Stihl 180 --> hetl ok 2:asåg, lätt lättstartad men lite liten.
Hva 254 XPG 15' 3:e sågen, tar jag till när det är stort eller kärvt, tex vältor m jord å bås vid kapställena.

hoppas det klarna nåt
Anderrs

Användarvisningsbild

Skogstomte  
#59098Hej!

Eftersom Stihl MS 200 nämns några gånger ovan tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter:
Den är lätt och riktigt fin när det är klent, använder den även till sena röjningar istället för röjsågen.

Två saker som stör mig lite:

1. Kedjan hoppar lätt av, måste vara väl spänd men kan hoppa av ändå, speciellt i ris och sly. Antar att det är lika på alla sågar med små klena kedjor.

2. Under -5 grader så håller de på och stannar, har haft tre stycken och alla tre har varit likadana. Hjälper inte att justera eller lämna in för översyn heller. Har provat både alkylatbensin och vanlig mackbensin men det verkar inte påverka nämnvärt.

Användarvisningsbild

Skogstomte skrev:2. Under -5 grader så håller de på och stannar, har haft tre stycken och alla tre har varit likadana. Hjälper inte att justera eller lämna in för översyn heller. Har provat både alkylatbensin och vanlig mackbensin men det verkar inte påverka nämnvärt.

Har du nån sorts vinterluftfilter med varmluftomledning?

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).