Är nybliven skogsägare och kan inte ett... skit egentligen. Bara det min skogsägande polare lärt mig.
Jag har rejält med gallring att göra, modell småträd typ 7-30cm diameter.
Jag köpte en HusQ motorsåg modell 4445x e-series ny, och den går som smör genom det mesta.
MEN oftast är det fler än jag i skogen när vi fäller, och en andrasåg för mindre gallring och främst kvistning är något jag behöver.
Och eftersom jag är totalt borta på alla märken/modeller, så är begagnade ganska svårt för mig att se om dom passar mig eller ej.
Frågade en försäljare av Stihl om en MS 170 klarar lätt gallring och kvistning, fick ett skratt som svar och att jag lär lägga mig på ca 4000-6000 för att få en sån såg jag behöver. Då jag helst lägger 2000 på en Beg.
Så nu hoppas jag ni som har koll kan tipsa mig om antigen en billig ny såg, eller vilka märken/modeller jag ska hålla utkik efter på tradera/blocket för billiga pengar.
Ställ frågor om det är nått jag missat som info.
Tacksam för svar =D
/Nybliven skogsägare.
ps. ca 10-20ha skog som ska gallaras under åren som kommer, ska ta ner runt 90kubik om året för eldning hemma.
s 
Däremot är 170 ganska långsam att jobba med, den accelererar inte riktigt som en såg för 6000, och kedjan Stihl använder på sina minsta sågar har inte riktigt samma avverkningskapacitet som på de dyrare, men den skonar motorn. Vi säljer (eller sålde, modellen ersätts av MS171 just nu) faktiskt rätt många till lantbrukare som vill ha en lätt andrasåg just för kvistning eller gallring och hittills har vi inte fått tillbaka någon som har rasat totalt p.g.a överbelastning. Vår Stihl-representant sa också att den har sålts väldigt mycket som slit&släng-såg till proffshuggare i Ryssland, men märkesrepresentanterna snackar rätt mycket så det kanske man får ta med en nypa salt.