Motorsåg och handhållet

Fällbåge ???

21 inlägg 8749 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4408 Jag fann denna bild i en sökning.
Detta var ett reportage, men där finns nog i Jula eller nåt...
Google.....Google

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Fällbåge ???

granqvist  
#107854
Mange skrev:Nån som sett eller testat dessa?


Bild


Gammal tråd, men här kommer ett referat från Metsälehti 20/2010 dato 21.10.2010. Metsälehti är en finsk "facktidning för skogsbruk". Dom hade låtit utföra en lätt undersökning om avverkning av helträd. Arbetsmetoden var kastfällning och verktyget motorsåg utrustat med fällhandtag. På de bilder som tidningen har så är staget som ovan ligger mot låret nerflyttat så att det ligger mot smalbenet..

Preferenserna var följande:

Försökspersonerna(2 st) var skogs-studerande män som håller på med sina slutarbeten i skolan. De hade ingen erfarenhet av kastfällning. Däremot hade bägge tidigare huggit brännved motormanuellt i hobbysyfte. De blev undervisade i arbetsmetod och -teknik i en dag och därefter påbörjades tidsstudien.

Beståndet hade inte mätts i diameterklasser men medelstammen i kastfällning var 10 liter och då togs stammar mellan 2 och 12 cm vid brösthöjd tillvara.

Enligt artikeln så kom försökspersonerna upp till följande lineära produktionskurva mätt i m3/dag. Dagen består då av 6 g15 timmar. Det som inte blev klart är vad huggna stamantalet per hektar var, men det fanns en gissning om uttag mellan 50 och 100 m3 / ha, som i huvudsak var glasbjörk.
Kod: Markera alltmedelstam, dm3   m3/dag
8                      6
13                     7
18                     9
20                     10

Proffshuggare ska enligt artikeln komma upp till 35 - 10 % högre prestation.

Vad gjorde man då med stammar < 2 cm i brösthöjd? Det visade sig vara effektivast att förhandsröja dem med röjsåg. Man testade också med att röja med motorsåg samtidigt med kastfällningen, men totalt sett blev det långsammare.

Ännu några ord om det praktiska utförandet.

Under själva fällningen greppar man med vänster hand tag i stammen och samtidigt som man gasar med höger hand så trycker man svärdets skjutande del genom stammen genom att trycka på ett stag i handtaget med smalbenet. Sen håller man stammen upprätt och placerar rotändan i linje med högen och fäller stammen ner i högen. Vid behov förstärks fällningen genom ett vältajmat kast. Stammen kan t o m kastas 2 - 3 meter, påstår man.

Vidare säger artikeln att man börjat mitt emellan körstråken, alltså 10m från körstråkets mitt. Man arbetar i kvadrater med sidan 5 meter. Först väljer man det tyngsta/jobbigaste trädet, det får bli och ligga där det faller. Sen gallrar man kvadraten roterandes motsols och lägger högarna med rotändan mot körstråket. Följande ruta angränsar till körstråket, dess högar får delvis bli och ligga på de tidigare högarna. Till sist hugger man upp körstråket. Skotarn jobbar naturligvis i motsatt ordning. Den tar högarna som ligger överst och närmast körstråket först. Enligt tidningen är det för nybörjare viktigt att snitsla körståken på förhand.

Referens:
Metsälehti 20/2010 21.10.2010, sidorna 11-13.
Senast redigerad av granqvist tis 23 nov 2010, 10:23, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Fällbåge ???

ulfgustav  
#107855 Jag tycker mig känna igen denna konstruktion från slutet 70 talet eller början av 80, det var om jag inte minns fel ett företag som sysslade med flisframställning som tog fram denna eller en liknande lösning. Det blev ingen succe
Kan inte från bilden avgöra om det är helt den samma. Avsikten med denna var att kunna fälla övergrov röjningsved

Användarvisningsbild

Re: Fällbåge ???

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107894 Jag har för mig att jag såg en sådan på Elmia-Wood senast. Men jag har ingen erfarenhet av den.

Håller med om att allt ska testas. Blir så förbannad på barn som inte vill smaka på maten och gamla som dömer ut sågar bara för att de har en viss färg!!!! :grin:

Avatar Fallback

Re: Fällbåge ???

granqvist  
#107939 Må det ännu tilläggas, att materialet i artikeln var en del av ett större projekt. Rubriken för artikeln lyder såhär: "Huggarn klår maskinen". Man hade i samma bestånd haft in en energidrivare med giljotinkap. Enligt finsk kostnads-struktur låg man på 24,6 euro/m3 för drivningen då avverkningen utfördes som kastfällning, medan drivaren kostade 42,6 euro/m3.

Rotnettot är kanske onödigt att gå in på. Vi har så många statliga stöd kopplade till ingrepp/uttag i ungskogar i Finland, att uträkningen blir alltför komplicerad.

Men han som gjorde tids- och kostnadsundersökningen hävdar att huggarns försprång kostnadsmässigt är så stort, att man får vänta åtminstone 10 år innan maskinarbete kommer ikapp. Och då syftar han på effektivare maskiner som följd av teknisk utveckling.

Avatar Fallback

Re: Fällbåge ???

wigge  
#135980 Någon som vet vars man får tag i en sådan fällbåge?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).