Klyvkilar för klyvning av vresig ved

Svara  51 inlägg  23615 visn.  8 följer

Re: Klyvkilar för klyvning av vresig ved

peter399 skrev:Vilken kedja kör du då ? Jag har praktiserat detta lite på en gran som är uppåt metern vid roten men smörjningen blir inte tillräcklig tycker jag då man kör mycket i fibernas längdriktning.. I alla fall inte med 73LP.

Problemet blir väl annars mest att spånen blir så jäkla långa, som träull. Prova att rakfila kedjan (10 grader istället för 25-30 eller vad det nu är på 73LP). Annars kan du ju köpa en klyvkedja, men jag är osäker på beteckningarna för 1,5 mm spårvidd 3/8"...

Avesta ATV
Användarvisningsbild

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Nonkan skrev:
peter399 skrev:Vilken kedja kör du då ? Jag har praktiserat detta lite på en gran som är uppåt metern vid roten men smörjningen blir inte tillräcklig tycker jag då man kör mycket i fibernas längdriktning.. I alla fall inte med 73LP.

Problemet blir väl annars mest att spånen blir så jäkla långa, som träull. Prova att rakfila kedjan (10 grader istället för 25-30 eller vad det nu är på 73LP). Annars kan du ju köpa en klyvkedja, men jag är osäker på beteckningarna för 1,5 mm spårvidd 3/8"...

Alternativt kan man sätta på samma 3/8-svärd som man kör till sågverken, oftast med 1,3 mm spår. Oregons kedja jag använder f.n. heter 91R och klyver ganska bra med en 5,5 kW elmotor :D

#57980 Jo, jag har ju en solosåg och en drös PMX kedjor. Får väl testa det till 2171:an då.
Då ska jag bara ha tag i ett svärd 1,3mm 3/8 som inte har Stihlinfästning. Jag har 5,5kW elmotor
så visst är det väl stihlinfästning på dem om jag inte minns fel ? Har både Stihl och Oregonsvärd till solosågen.

Användarvisningsbild

#58009 Aj då, då får du nog skaffa ett svärd med stora HVA-fästet. Jag kör nu med ett Oregon ProLite 3/8 1,3 mm till Jonseredssågverket, kostade ca 250:- har jag för mig.

#58122 Absolut klyvkedja.
Kruxet äro tvenne dock
Sinnet rinner, vem har en klyvkedja liggandes..?
-Nä nu...... Igång å full gas å långa fibrer täpper till käften på sågen å det luktar inte ens smörjolja. Enbart bränt...
-Jämrans vedträ, du bara ska klyvas....

Användarvisningsbild

#58127 En utomordentlig skildring av hur det brukar gå till i verkligheten! :grin:

Användarvisningsbild

#58168 Min Jonseredshandlare ville ha 460 kr för en Bahco-kil från Jofrab, men då jag påpekade att Harald Nyborg i Malmötrakten säljer dem för 312 kr, lyckades jag få ner priset till 400 kr ink moms. Förhoppningsvis kommer kilen på fredag.

Angående storsläggor så finns det släggor med och utan s.k. pen. När är pen användbar?

Då vikten på en storslägga och en stängesklubba är ungefär det samma, undrar jag om en stängselklubba skulle fungera tillsammans med en klyvkil?
/Niklas

TS

#58172 Om han med stängselklubba syftar på löjligt stor gummiklubba så funkar det ej.
Du slår sönder klubban med tiden...
Storslägga behövs dessutom ej. Sätt kilen i en spricka å klappa till med en handslägga.....

Niking skrev:Min Jonseredshandlare ville ha 460 kr för en Bahco-kil från Jofrab, men då jag påpekade att Harald Nyborg i Malmötrakten säljer dem för 312 kr, lyckades jag få ner priset till 400 kr ink moms. Förhoppningsvis kommer kilen på fredag.

Jag sålde vår sista Bahco-kil idag för 298:- inkl moms, men den hade iofs legat ett tag :). Bahco är skitsvåra att ha som leverantör, priserna ändras varje leverans, oftast uppåt tyvärr så nästa gång lär den kosta mer... 460:- låter lite väl häftigt.

Användarvisningsbild

#58268 Håller med ovanstående.
En gummiklubba går bort direkt känns det som.
Jag var i affären idag och kikade lite på släggor. Fick ju en spricka i skaftet senast när jag kämpade med kubbarna. :surp:
Såg då hur stor en 6 kg slägga var och förstod att min är nog bara på ca 3 kg och det känns som det räcker gott. Den orkar man stå och drämma i med många ggr med utan att vara byggd som Karl-Alfred. Träffar man på en stor gren eller har mkt vresig ved så behöver man klappa till många gånger även med en bra kil.
Bra att du lyckades pruta ned kilen lite Niking! :smile: Ockrare ska man försöka klämma åt lite, även om de är den trevliga handlaren på orten som man vill stödja.
När penen är användbar vet jag inte. Min är lite spetsig i andra änden.
Bild

Här har jag släggan och den billiga "skitkilen" som den såg ut innan jag slitit svett & tårar med den...
Ska nog ta och fota kilarna i helgen... :ugeek: lite före och efter bilder...

Användarvisningsbild

#58282 Crille! Penen kallas den avsmalning som finns i ena änden på vissa släggor.

Ok, då skippar vi stor gummiklubba som jag misstänkte, men bättre fråga en gång för mycket än en gång för lite, anser jag. :idea:

Jo, det är kanske bättre ändå att slå några fler gånger med en lättare och mer lättstyrd slägga än att slita med 5-6 kg tunga släggor som kan vara mer svårkontrollerade.
/Niklas
Senast redigerad av Niking ons 03 jun 2009, 15:59, redigerad totalt 1 gång.

TS

#58576 Dock.... Står Ni å vevar med storslägga med pen, avsmalning i ena änden så utnyttja det.
Stor kubbe, damma i kilen tills den knappt syns. Kubben spricker men ej helt.
Vinkla till kubben så Ni har fritt sikte på "bortre ändan" av sprickan.
Ta i från fotknölen å vräk in penen i sprickan.
Alternativet är givetvis en till kil iofs... Våld eller teknik....

Användarvisningsbild

#58861 Nu har min Bahco klyvkil kommit, men släggorna var slut hus min verktygshandlare, så det fick bli en smyginvigning med en 1200 grams handslägga. Många slag blev det.... Dock tyckte jag att det var dålig skärpa på klyvkilen, så jag fick fila till den något innan själva invigningen.

Angående penutrustade slägghuvuden så har de ju tyngdpunkten nedanför skafthålet och borde få en naturlig vridning i luften med släggdelen neråt och penen uppåt, medan dubbelsidiga slägghuvuden är symmetriska med tyngdpunkten mitt i skafthålet och kan vridas lite hur som helst i luften. Sålunda borde då penutrustade släggor träffa lättare rakt på objektet än dubbelsidiga släggor.
Niklas

TS
Användarvisningsbild

#60130 Nu har jag äntligen fått min 5 kg stenslägga av märket Hultafors. Testet gick bra så när som några tillfällen då skaftet träffade min Bahco klyvkil. Sedan skodde jag skaftet genom att vira flera lager 1,0 mm järntråd runt skaftet.

Dock kan jag konstatera att det nog är säkrare att använda slägga + klyvkil än att behöva ta i för kung och fosterland med en ca 1,2 kg tung yxa. Hade jag gjort det så hade jag nog sluppit få ett ca 2*8 cm stort sår uppfläkt vid det högra smalbenet... :evil: :evil:
/Niklas

TS
Användarvisningsbild

#60311 Nyss hemkommen från Elmia såg jag att NIMA säljer den vridna Bahcokilen för 295 kr ink moms.
/Niklas

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Klyvning, delning, arvskifte. av Hjalmar1 - tis 07 feb 2012, 01:00
i Skogsfastigheter

12
15 svar
19235 läst
av Niking     
tor 14 feb 2013, 02:54
Vem betalar klyvning? av storån - tor 22 mar 2012, 20:12
i Skogsfastigheter
7 svar