Motorsåg och handhållet

Teorier om snedsågning?

69 inlägg 27547 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Teorier om snedsågning?

totte  
#58876
Eller varför inte fråga Totte som har köpt en ny/fin svets om det kan anses lämpligt att köra OK 48/3.25 x 150 Amp i tunnplåt?, och vad gör man när det misslyckas?.
Sänker man "det förbannade svetsskrället" i närmasta sjö, istället för att leta andra utvägar?


Haha, nä skulle nog ta en hammare och slå mig själv i skallen i stället! Har väl hunnit elda hål i en och annan bit men har inte skyllt det på Clas O-svetsen, är nästan säker på att det inte blivit bättre med en tiotusen kronors svets :lol: .

Håller med här, och det är nåt som har sagts ett antal gånger i olika trådar som handlat om kedjeskärpning, en bra slipmaskin kan göra ett mycket bra jobb, men det kräver kunskap och erfarenhet för att ställa den rätt och god kunskap om hur en kedja skall se ut för att vara bra. Och en bra slipmaskin är dyr. Sen finns det olika billigare lösningar som Dremel med jigg och slipstift, för vissa funkar det bra, men just för att de lärt sig hur man skall hantera och använda grejorna. Går t o m att åstadkomma hyggliga resultat med diverse billiga Clas O-slipar om man vet hur man skall mixtra med dom och "överlista" konstruktionen. Det går helt enkelt inte att göra ett bra jobb utan kunskap.

Avslutningsvis vidhåller jag att det blir lite vassare med handfil, men bara om man kan fila 8)

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Teorier om snedsågning?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58880 Det ligger mycket i detta.
Spelar ingen roll hur fina grejer man har om man inte vet hur de hanteras och hur resultatet ska vara.

Maskiner måste köras, filar måste hanteras.

Allt kräver träning och kunskap för att bli bra.

Avatar Fallback

Re: Teorier om snedsågning?

Nolltax AB  
#59008 Fingertoppskänsla. Hugger gör grader. Glider gör rakknivsvass kedja... Vilken maskin reagerar på det..?
Av ren slöhet hyvlade jag av hakan med maskin idag. Så ont, å så ofullbordat....
Sitter här några timmar senare å smeker skäggstubb. Hade jag filat med rakhyveln hade tvenne dagar passerat innan samma skräp växt åter på hakan min...

Användarvisningsbild

Re: Teorier om snedsågning?

Skogshuggarn  
#59153 Nu halkade vi ut i ytterkanten runt debatten om snedsågning (sorry!), men det finns helt klar mycket att lära runt
maskinslipning - dvs för den som vill uppnå ett perfekt resultat.
Vad som däremot förvånar mig enormt mycket, är att ingen har lyft några frågor runt detta med slipskivor - exvis:

*Periferihastigheter.
*Slipmaterial.
*Kornstorlek.
*Bindemedel.
*Struktur/täthet
*Hårdhet.

Och sist men inte minst! - skärpning/avsvarvning och profiler.

Jag kan direkt säga, att 90% av de problem som ni räknat upp ligger i en kombination av problem med skivan eller felaktig hanteringen därav.
Maskinen är tyvärr inte hela lösningen på gåtan om man ser till den "heliga treenigheten",,,,,, dyr eller billig.

Avslutningsvis, bör alla ni som klagar på "råegg" slå upp vad ordet "utgnistning" innebär på maskinspråk.

Avatar Fallback

Re: Teorier om snedsågning?

Nolltax AB  
#59179 Bränn en korvbit, putsa kedjan med rundfil, tanka å kör....

Användarvisningsbild

Re: Teorier om snedsågning?

Skogshuggarn  
#59180
Nolltax AB skrev:Bränn en korvbit, putsa kedjan med rundfil, tanka å kör....


En "väntad" kommentar, och därför ser jag ingen anledning i att förkovra "församlingen" vidare i ämnet maskinslipning.

Avatar Fallback

Re: Teorier om snedsågning?

Nolltax AB  
#59183 Visst, skyll på jag.....

Användarvisningsbild

Re: Teorier om snedsågning?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59194 Det kräver sin man o köra maskin slip. Massor att lära sig om resultatet ska bli bra.
Samma med filning...

Jag skulle hemskt gärna läsa mer om detta, men tror nog att det är bättre i separat tråd, fokuserad på enbart det ämnet.
Då kan de som är sugna för djupa sig mer o de som inte är det, hoppa över den tråden.

Jag har massor med frågor o mycket att lära i detta ämnet o skulle tycka det var toppen!

Användarvisningsbild

Re: Teorier om snedsågning?

Skogshuggarn  
#59239
Mange skrev:Det kräver sin man o köra maskin slip. Massor att lära sig om resultatet ska bli bra.
Samma med filning...

Jag skulle hemskt gärna läsa mer om detta, men tror nog att det är bättre i separat tråd, fokuserad på enbart det ämnet.
Då kan de som är sugna för djupa sig mer o de som inte är det, hoppa över den tråden.

Jag har massor med frågor o mycket att lära i detta ämnet o skulle tycka det var toppen!


Du har rätt, Mange.

Förhoppningsvis så får vi tillfälle att lyfta frågan i ett bättre och mera fokuserat sammanhang, där man har ambitionen att lära sig något/lära av varandra.
Jag lovar iaf att ställa upp! - dock ej med några enskilda föredrag, och/eller för de som enbart vänder "dövörat till".

Dessutom vore det skoj om vi fick med någon fler som yrkesmässigt håller på med tex verktygsslipning, och du har väl bra grepp om olika kedjemtrl, Mange.
Detta för att bolla lite ideér runt skivsammansättningar/handhavande och mtrl/härdning/HRC värden, osv.

Nåja!, nu har jag "tuggat nog" om detta i denna tråden - tillbaka till snedsågningsproblematiken!.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).