Motorsåg och handhållet

Teorier om snedsågning?

69 inlägg 27798 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Teorier om snedsågning?

Nolltax AB  
#57516 Apropå ingenting....
Morsan min skänkte mig ett stek/wokpanneaktigt ting, halvmetern i diameter.
Bra å ha i skog tyckte hon. Rätt i sak... Men.
Gasoldriven historia, gasoltub, gasolbrännare, lite slang å en halvmeters parabol...
Jag brukar släpa ut en halv falukorv å tälja till en grillpinne....
Ergo... släpar hellre på en fil än en kedja. Ty vad händer vid snedsågning två...?
Släpa på två kedja...? Fem kedja....?
Däremot visst. En kedja i reserv vid katastrof, absolut. Shit happends.
Räcker inte det bör man dock byta yrke....

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Teorier om snedsågning?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57523 Har funderat lite på detta med vinklar o dyligt hur det ska kunna förklaras lätt begripligt o det är inte helt lätt visade sig...

Jag försöker igen o förklara hur det går till här...
Jag har anpassat mig efter kedja o vinklar.
Låst handled och kedja rätt placerad i brösthöjd, blir av vikelser mycket små... Väldigt små!

Eftersom jag har en armbåge som inte ändrar sig o låse handleden så kan man förutsatt att (kedjan o kroppen har samma placering) upprepade gånger få exact samma vinkel.

Eftersom jag filar manuellt med fil kan jag få det exact som jag önskar. Form på skär, höjdläge, vinkel etc.
Allt kan anpassas efter önskemål.

Samma kedja beter sig olika på olika såg, slits o skär olika. Jag har mäjlighet att anpassa mig gränslöst o ändra på saker o ting allt eftersom jag lär.

Avatar Fallback

Re: Teorier om snedsågning?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57726
Mange skrev:Har funderat lite på detta med vinklar o dyligt hur det ska kunna förklaras lätt begripligt o det är inte helt lätt visade sig...

Jag försöker igen o förklara hur det går till här...
Jag har anpassat mig efter kedja o vinklar.
Låst handled och kedja rätt placerad i brösthöjd, blir av vikelser mycket små... Väldigt små!

Eftersom jag har en armbåge som inte ändrar sig o låse handleden så kan man förutsatt att (kedjan o kroppen har samma placering) upprepade gånger få exact samma vinkel.

Eftersom jag filar manuellt med fil kan jag få det exact som jag önskar. Form på skär, höjdläge, vinkel etc.
Allt kan anpassas efter önskemål.

Samma kedja beter sig olika på olika såg, slits o skär olika. Jag har mäjlighet att anpassa mig gränslöst o ändra på saker o ting allt eftersom jag lär.

och jag kan använda både vänster och höger med exact samma vinklar sen är det bra att vara splittad man behöver inte fundera på vad den andra hjärnhalvan gör

Användarvisningsbild

Re: Teorier om snedsågning?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57730 Jag filar med båda, skruvar o allt annat förekommande med både höger och vänster.

Avatar Fallback

Re: Teorier om snedsågning?

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57910 Sågade på min Logosol och det började "ränna iväg". Snål som man är, så tog jag en enkelgradig flatfil och gav mig på svärdet. Efter något drag syntes det tydligt att svärdet var mer slitet på ena sidan och dessutom var det ruggligt slitet.

När jag var nöjd med filningen testade jag, och sågsnittet blev både rakt och slätt igen. I det fallet bedrog inte snålheten visheten.

Avatar Fallback

Re: Teorier om snedsågning?

peter399  
#57933
Skogshuggarn skrev:Härav ligger en stor behållning med att maskinslipa vid bla stensågat.
Ryttare/tänder blir exakt likadana, och sågen drar jämnare (rakare), i virket,,,,,,


Nackdelen är bara att det inte blir lika vasst ;)

Användarvisningsbild

Re: Teorier om snedsågning?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58025
Ernst skrev:Sågade på min Logosol och det började "ränna iväg". Snål som man är, så tog jag en enkelgradig flatfil och gav mig på svärdet. Efter något drag syntes det tydligt att svärdet var mer slitet på ena sidan och dessutom var det ruggligt slitet.

När jag var nöjd med filningen testade jag, och sågsnittet blev både rakt och slätt igen. I det fallet bedrog inte snålheten visheten.


Detta är nog mer regel än undantag just på svärd som går i sågverk. Matningstrycket är ju max hela tiden på i stort sett samma ställe. Finns en instruktion för detta utgiven av Logosol, typ "handbok för skärutrustning" eller nåt sånt.
Jag satte en slipskiva i fräsen o la svärdet på bordet för att va säker på att det blev rakt. Funkade kanon.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Teorier om snedsågning?

Skogshuggarn  
#58048
peter399 skrev:
Nackdelen är bara att det inte blir lika vasst ;)


Varför?.

OT/fel tråd - men jag ser gärna att du vidareutvecklar ditt påstående,,,,,,

Avatar Fallback

Re: Teorier om snedsågning?

Nolltax AB  
#58578 Maskinslipar gör man hemma. Ju slöare kedja desto hårdare slipning desto sämre skärpa.
Idealet är att putsa på kedjan vid varje tankning med lätt hand. Jämfört strigling av rakkniv mot läder....

Avatar Fallback

Re: Teorier om snedsågning?

Nolltax AB  
#58579 Snedsågning för övrigt. Om detta stämmer i praktiken vet jag ej, men när vi likväl spånar...
Dåligt spänd kedja ger grader på svärdet. Dessa grader torde styra sågen.
Dock, jag har ej testat om det av någon anledning byggs upp mer grad på en sida av svärdet.
Omöjligt är det dock ej, drivningen sker ju sidledes....

Användarvisningsbild

Re: Teorier om snedsågning?

Torparn79  
#58603
Nolltax AB skrev:Maskinslipar gör man hemma. Ju slöare kedja desto hårdare slipning desto sämre skärpa.
Idealet är att putsa på kedjan vid varje tankning med lätt hand. Jämfört strigling av rakkniv mot läder....

jag gör på liknande vis när jag går och röjer.

slaktar´n gnor ju sina knivar på brynstålet med jämna mellanrum så varför inte på klingan oxå.

jag filar ordentligt i skruvstycke när jag kommer hem för dagen och sen brukar jag dra ett drag med filen när jag tankar.

Avatar Fallback

Re: Teorier om snedsågning?

peter399  
#58718
Skogshuggarn skrev:
peter399 skrev:
Nackdelen är bara att det inte blir lika vasst ;)


Varför?.

OT/fel tråd - men jag ser gärna att du vidareutvecklar ditt påstående,,,,,,


Blir väl svårt för mig att lägga fram något vetenskapligt bevis för det ..

Men efter egen erfarenhet så blir det aldrig lika vasst med maskinslipen
som med filen. I alla fall inte om man tillämpar lite mer specialfilning
som Atop eller square ground. Men även mot rundfil både på 0,325 och 3/8, semi- och fullchisel,
till motorsågarna eller på PMX till sågbänken har jag fått det lika vasst med maskin.

Sen tror jag att du alltid får en vassare egg om
du använder skärande verktyg än om du slipar bort material.
Mer värme får du också och jag tänker mig att värme kan aldrig vara
bra för eggens ytskikt plus att materialet härdas -> Blir ännu varmare nästa slipning
-> Mindre vasst.

Nu får du väl såga mina teorier ;)

Avatar Fallback

Re: Teorier om snedsågning?

flisshejk  
#58719 Inte lika vasst med maskin! Jag köpte för några år sedan en billigare kedjeslipmaskin nog ät det så att det bliv inte lika vasst som med fil men däremot ett enkelt sätt att få tänderna på sågen lika långa vilket också är viktigt för att få ett bra resultat, jag gjorde så att jag efter slipning med maskin satte sågen i skruvstycket och satte på filjonten och drog tre fyra drag med filen och det blev som en ny kedja, jag stensågade en ny kedja igår och när jag skulle slipa den kollade jag hur vinkeln på tändarna stämmde med maskinens vinkel för 35 grader det visade sig att det stämmde inta alls jag ställde om maskinen och hamnade på 25 grader på maskinen,jag slipade kedjan och tänkte att jag provar såga med den utan att efterfila och den skar lika bra som när den var ny. Har man kedjeslipar för 10-12 tusen kronor förväntas det ju att det skall bli perfekt men dessa billiga får man ta till lite egna knep.

Användarvisningsbild

Re: Teorier om snedsågning?

totte  
#58724 Vid slipning blir den yttersta tunna kanten på eggen alltid övervärmd. Är det en fin slipskiva och lagom tryck blir det ytterst obetydligt men ändå något. Och den delen som blir för varm viker sig och går eventuellt av. Slipar man med grövre skiva och hårdare tryck så blir det oacceptabelt. Kolla själva hur det ser ut om man kör en stålbit på en smärgelskiva.

Men som flera sagt, en slipmaskin är bra för att rikta upp kedjan ordentligt, det går att göra för hand men kräver tid och träning för att få det bra. En mycket vass kedja är ju hel oduglig om tänderna är olika långa och i fel vinklar, medan en måttligt vass kedja som är korrekt fungerar ganska bra. Så jag skulle säga att om man har tillgång till slipmaskin så bör man använda den med jämna mellanrum för att få ställ, men skärpfila för hand däremellan.

Användarvisningsbild

Re: Teorier om snedsågning?

Skogshuggarn  
#58870 Tänk efter lite gubbar,,,,

Resonemanget ni för just nu är likvärdigt med att ena dagen köpa en ny och välutrustad Mercedes för 1 milj sekr, för att nästa vakna upp på sjukhuset där läkaren frågar,,,, "hur gick det här till då?"
"Jo!,,, Det fanns en spak i min nya fina bil där det stod "Cruise Controll", så jag mekade in denna i 120 knyck - släppte ratten och läste Aftonbladet istället".

End of story!

Eller varför inte fråga Totte som har köpt en ny/fin svets om det kan anses lämpligt att köra OK 48/3.25 x 150 Amp i tunnplåt?, och vad gör man när det misslyckas?.
Sänker man "det förbannade svetsskrället" i närmasta sjö, istället för att leta andra utvägar?

Vad jag försöker påpeka med ovanst, är att ni kanske har "verktyget", men utan intresse/kunskap samt korrekt handhavande så lär resultatet bli därefter.

Tid för eftertanke alltså,,,,

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).