Motorsåg och handhållet

Teorier om snedsågning?

69 inlägg 27732 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Teorier om snedsågning?

Nolltax AB  
#56726 Jag snubblar kring stock å sten med såg i hand.
Maskinslipa kedjan..? Visst, gärna.
Frågan är dock, vem ställer upp å släpar ut en kilometer elkabel till min fina maskinslip...?
För att återgå till svennefrågan....
Kedjan behöver slipas, fram med mall å fil.
Jag är högerhänt, fil gärna i höger hand.
Sågmotor inklämd mellan benen å filning från höger sida. Precist, kraftfullt å korrekt.
Åsså vänder vi på steken... Fil alltjämt i höger hand. Ergo sågmotor 6 decimeter nånting från kroppen, krampaktigt tag om svärdtoppen å allt vinglar omkring... Allt annat än precist, kraftfullt å korrekt.

Det är väldigt lätt att manuellt fila bättre skärpa på en sida, vilket i sin tur försvårar raka skär.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Teorier om snedsågning?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56730
Nolltax AB skrev:Kedjan behöver slipas, fram med mall å fil.
Jag är högerhänt, fil gärna i höger hand.
Sågmotor inklämd mellan benen å filning från höger sida. Precist, kraftfullt å korrekt.
Åsså vänder vi på steken... Fil alltjämt i höger hand. Ergo sågmotor 6 decimeter nånting från kroppen, krampaktigt tag om svärdtoppen å allt vinglar omkring... Allt annat än precist, kraftfullt å korrekt.


Gör en "Filstubbe!!

Avatar Fallback

Re: Teorier om snedsågning?

Nolltax AB  
#56731 Och för Er som ej vet vad filstubbe är.
Ut i gallringsskogen å välj ut ett träd som gallras ska. Gör just inte det för tillfället utan såga ett lodrätt snitt i lämplig höjd rakt igenom stammen, stoppa sågen å kör svärdet igenom snittet. Sen kan Ni stå å finslipa tills filen ger upp...
Bra resultat...? Absolut.

Avatar Fallback

Re: Teorier om snedsågning?

Nolltax AB  
#56732 Och, givetvis. Allt över det lodräta snittet kapas kan. Speciellt om det i vägen är....

Avatar Fallback

Re: Teorier om snedsågning?

Nolltax AB  
#56733 Jaha, vem vill vad? Jag backar gärna vid rätt resomenang...

Användarvisningsbild

Re: Teorier om snedsågning?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56736 Jag tycker nog filning ska göras i lugn o ro, bekväm avslappnad arbetsställning, stående med kedja väl upplyst i brösthöjd.

Då har man en chans o göra bra resultat.

Filar jag ute så är det med sågen lodrät framför mig. En finger före o en finger på tand.

Användarvisningsbild

Re: Teorier om snedsågning?

Torparn79  
#56739
Mange skrev:Jag tycker nog filning ska göras i lugn o ro, bekväm avslappnad arbetsställning, stående med kedja väl upplyst i brösthöjd.

Då har man en chans o göra bra resultat.

Filar jag ute så är det med sågen lodrät framför mig. En finger före o en finger på tand.

såg hos HVA-handlarn att det finns ett litet "skruvstycke" som man bankar ner i en stubbe.
är det någon som har provat den, fick känslan av att det måste funka bra för att man ska köpa den, den var dyr som satan.

Användarvisningsbild

Re: Teorier om snedsågning?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56741 Har ett litet skruvstycke som kostar max en hundralapp monterat i ändan på en hylla. Fick detta av en granne...
Har det i bröst höjd så man kan stå bra o bekvämt. Fick tag i en lampa med förstoringslas i så man kan se/undersöka ordentligt och skapligt snabbt....

Några gamla svärd kapades på mitteln monteras i skruvstädet efter behov och önskemål.
Kedjan löper fritt men hålls stilla under filning med en finger på ryttaren och en längst bak på tanden.
Ryttaren filas på samma sätt fast hålls med finger på tanden enbart. Höjden kontrolleras med en plan fil uppepå tänderna.
Vilken såg/önskemål/förare/träslag vägs in i beslutet om höjd.

Har olika svärd till de olika kedjetyperna.

Användarvisningsbild

Re: Teorier om snedsågning?

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56752 Är det ingen här som använder sig av en filjonte?
Har diskutterats tidigare, men verkar inte vara så populär här.
Jag har Oregons, den gamla helt i metall.
Filar alltid av kedjan med denna efter dagens slut.
Rättar då till ev klanthandfilning.
Tycker den är helt suverän, blir som skogshuggarn skrev bättre än en del out of the box.
Funkar även i filstubbe, beroende på svärdslängd och tjocklek på stubben.

Annars tycker jag filmallen är bra, även om jag sällan använder den. :)

Användarvisningsbild

Re: Teorier om snedsågning?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56801 Har kört Julas filjonte till sågverkskedjor (med 5 - 10 graders vinkel) i ett antal år. Blir OK och bättre än att "frihanda" men tar sin tid med en 72DL-kedja. Stösta nackdelen tycker jag att det är knöligt att hålla fast den länken man filar på, det skruvlåset som finns är svårt att centrera på länknitarna. Kör nu en Maxx-slip som låser fast drivlänken istället, mycket bättre metod. Eftersom länken inte hålls fast ordentligt får man ju lätt höknäbb på tanden om man inte ser upp.

Avatar Fallback

Re: Teorier om snedsågning?

BjornL  
#56820 Nu blir väl folk galna här; men jag brukar köra med den billiga tillsatsen till en dremel som man kan köpa på både Jula och Clas Ohlson. Går väldigt fort. Sedan en vanlig fil med ut i skogen för att underhålla. Filjonten samlar damm numera...

Avatar Fallback

Re: Teorier om snedsågning?

Nolltax AB  
#56830 Filjonte å skruvstycken i all ära....
Har Ni någon åsikt i sakfrågan...?

Användarvisningsbild

Re: Teorier om snedsågning?

swe#kipp  
#56836
Torparn79 skrev:
Mange skrev:Jag tycker nog filning ska göras i lugn o ro, bekväm avslappnad arbetsställning, stående med kedja väl upplyst i brösthöjd.

Då har man en chans o göra bra resultat.

Filar jag ute så är det med sågen lodrät framför mig. En finger före o en finger på tand.

såg hos HVA-handlarn att det finns ett litet "skruvstycke" som man bankar ner i en stubbe.
är det någon som har provat den, fick känslan av att det måste funka bra för att man ska köpa den, den var dyr som satan.


Köp ett på jula, samma sak men billigare och rött så det syns bra, vädligt bra att ha när man filar i skogen sågen sitter stadigt och fint och du kan fokusera på att fila och inte hålla sågen still :)

Avatar Fallback

Re: Teorier om snedsågning?

Nolltax AB  
#56837 Ånyo en bagatell....
Brösthöjd.... Vem står å filar i brösthöjd frivilligt...?
Maghöjd, visst. Där återfinns ju tyngdpunkten...

Avatar Fallback

Re: Teorier om snedsågning?

Nolltax AB  
#56838 Och vem lär läsa den åsikten öht....
Sidan två i en nonsensfråga.... Fortsätter peta navelludd...,.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).