Motorsåg och handhållet

Slöa knivar

4 inlägg 2675 visningar 1 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna

Slöa knivar

M_M  
#55757Hur slipar ni era knivar?
Jag behöver skärpa samtliga mina köksknivar, men vet inte hur jag ska göra för att få ett bra resultat.
Finns ju brynen, skärpstål och sånna där elektriska små apparater....

Som sagt, hur gör ni?

TS
Husqvarna motorsågar

Re: Slöa knivar

Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55759Slipsten är det som gäller om man vill ha vassa knivar. Om man nu kan slipa på en sådan, annars är risken att knivarna blir slöare än vad de var från början :wink:

Men ett skärpstål måste man naturligtvis också ha för att underhålla sina knivar mellan slipningarna.

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55774Har en liggande vattenkyld slipsten som jag slipar på. Dessa användes till ventilslipmaskiner fram till 90'talets börgan och såldes till Slakt o chark företag.
Läderbryntrissa eller svinborsttrissa med ett kanonbra rosa poler medel för råegg och yta.
Ett gäng olika skärpstål efter Kniv o humör, oftast helblankt Fisher, men Dick's bå chrom stål ger bra resultat med.
Har ett favorit ståhl med fyra sidor var två är så gott som blanka. Minns jag rätt var även det Dick o handtag i mässing...

Bäst kniv i varmt kött är i mitt tycke Zwilling, kallt får det nog bli Raaward...

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55787Det finns en hel del sliptips på Youtube, som har redovisats i denna tråd viewtopic.php?f=26&t=4112
/Niklas

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).