Motorsåg och handhållet

Motorsåg, vilken ska jag välja?

34 inlägg 26194 visningar 1 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna
Användarvisningsbild

Motorsåg, vilken ska jag välja?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55130Har en gammal Husqvarna motorsåg med nu är det dags för en ny, den går dåligt på tomgången.

Vill inte ha en alltför tung såg. Är öppen för alla fabrikat. Vad ska man välja?

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg, vilken ska jag välja?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55135Lättast: Stihl MS200
Lätt och med htvärme mm: Stihl MS260

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55139Det är väldig skillnad mellan dessa såg du nämner...

Vilken storlek bhöver du eller önskar du?

Användarvisningsbild

#55140Idag har jag en Husqvarna 345. Vet inte om den finns kvar idag. Den har varit tillräcklig åt mina smågallringar och huggning av frötall.

TS

skyttekungen  
#55149nån av modellerna i husqvarnas 4 serie små och smidiga med hög prestanda

Nonkan  
#55153I den klassen så borde HVA 445e, Jonsered CS2245 eller Stihl 250 passa bra. HVA och Jonsereds är ju nya modeller, men de verkar hålla väldigt bra. De känns lite plastiga i början men man vänjer sig. Stihlen har hängt med ett tag och ska väl ersättas snart, det kommer ju nya miljökrav hela tiden.

Stihl är vanlig tvåtaktare medan de andra är HVA:s X-torq-motor så de är bra mycket renare och starkare på lägre varv, men accelererar inte lika snabbt som de vanliga tvåtaktarna.

Gillade du hur 345 kändes så får du gå upp till HVA 353, den har ju samma konstruktion, men med vevhus i magnesium, större cylinder, lite komfortprylar och ett högre pris.

Huggis  
#55158Min åsikt är att husqvarnas x-torq är rena skämtet, tunga sågar i förhållande till sin vikt.

Kollade runt lite på nätet, stihls ms 260 verkar ju hur vettig som helst, lätt och urstark, bra mkt starkare än husqvarna och bra mkt billigare.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=244956

Användarvisningsbild

Torparn79  
Huggis skrev:Min åsikt är att husqvarnas x-torq är rena skämtet, tunga sågar i förhållande till sin vikt.

Kollade runt lite på nätet, stihls ms 260 verkar ju hur vettig som helst, lätt och urstark, bra mkt starkare än husqvarna och bra mkt billigare.

men då är det utan värme och verktygslös kedjespänning...
visst klarar man sig bra utan den spänningen men inte värmen tycker jag i alla fall.
det beror på hur mycket man räknar med att använda sågen 15 h/år eller 150 h/år.
farsan köpte en MS 260, den lite lyxigare med värme och verktygslös spännare och jag tyckte att den vibrerade bra mycket mer än min 2 år gamla HVA 346'a.
jag lägger en röst på 346'an XPG, alltiallo-såg.

Nonkan  
#55198346 känns som lite overkill för smågallring och lite frötall faktiskt :) Gäller ju även 260 med värme och grejer. De jag nämnde tidigare klarar ju behovet mer än väl, man behöver inte köpa det häftigaste/dyraste som privatperson, även om det är roligare med de bästa prylarna.

Användarvisningsbild

Torparn79  
#55201->nonkan:
det är väl som jag skrev beroende på hur mycket man använder sågen per år som bör styra...
jag håller med om att det är en "värsting" om man hugger 3 helger på en vinter men ska man gå kanske 5-10 dagar (5-8 timmar) per månad hela vintern så är det dumt att vara småsnål.
det ska vara kul att vara i skogen, då blir gallringar m m gjorda ordentligt, våndas man så fuskar man för att bli färdig innan man börjat...

Huggis  
Torparn79 skrev:
Huggis skrev:Min åsikt är att husqvarnas x-torq är rena skämtet, tunga sågar i förhållande till sin vikt.

men då är det utan värme och verktygslös kedjespänning...
visst klarar man sig bra utan den spänningen men inte värmen tycker jag i alla fall.
det beror på hur mycket man räknar med att använda sågen 15 h/år eller 150 h/år.
farsan köpte en MS 260, den lite lyxigare med värme och verktygslös spännare och jag tyckte att den vibrerade bra mycket mer än min 2 år gamla HVA 346'a.
jag lägger en röst på 346'an XPG, alltiallo-såg.

346 är en mkt bra alltiallo såg, inget snack om saken. Men den kostar oxå därefter. Stihlen går att få från 5600 kronor och är dessutom 4 hekto lättare, vikt i förhållande till prestanda går före nästan allt, förutom vibrationer då såklart, men enligt spec så har inte stihlen några större vibrationer. Men det var bara en kvalificerad gissning från min sida. Det finns förhoppningsvis folk här på forumet som kan rekommendera 260:ian.

Jag kör bara husqvarna för att minska på verktygskrånglet, dom har den bästa lätta sågen och den bästa starka sågen. Skulle jag blanda in stihl i mixen så skulle jag behöva andra svärd, kedjor, verktyg och det känns verkligen inte lockande. Man har så jävla mkt reservdelar verktyg och skit att det räcker och blir över.

Men jag hade nog valt 260 istället för en 346:a idag faktiskt bara på grund av vikten. 346:an är onödigt stark, den hade mått av att bli lättare istället för starkare. Och med värme blir stihlen 5 kilo mot husqvarnas 5,3 kilo och då vinner husqvarna bara hästkraftsloppet med ynka 0.1 hästkraft och kostar runt 2000 kronor mer.

260 slår ut all konkurrans när man kollar på pris prestanda eller bara pris, den slår även husqvarnas budgetsågar, både rent prismässigt som kraftmässigt som viktmässigt.

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55229I mitt tycke är där bättre däng i 260'n. Jämfört med gamla 45cc 346 är den bra mycket starkare.
Rent mekaniskt är de fullt jämförbara, med lite fördel mot 260 som har mindre krångel.
Vivrationer är det nog inte mycket i en 260. De känns annorlunda mot Husqvarna, men om det är vibrationer tror jag inte.
Det hade synts i specarna som Huggis påpekade.

260 har mer botten vrid, håller varvet bättre i stock.

Priserna på dem kan jag inte, men 260 är bra mycket lägre än 346 med liknande utförande.

Användarvisningsbild

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55244Håller på Husky:n 346xp New Ed. är en alldelens utmärkt såg , bäst i klassen.

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Huggis skrev:Stihlen går att få från 5600 kronor och är dessutom 4 hekto lättare
.......
Och med värme blir stihlen 5 kilo mot husqvarnas 5,3 kilo

Var hittar du dessa siffror? Enligt websidorna:
MS260: 4,8 kg 346XP: 5 kg
MS260 VW: 5 kg 346XPG: 5,1 kg

Användarvisningsbild

#55252Tack för alla synpunkter!

Skall åka o kolla på HVA:s 353 och 450, STIHL:s 260 verkar ju också intressant.

TS
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).