Motorsåg och handhållet

Ny Batterisåg från Husqvarna 440i

13 inlägg 1139 visningar 4 följer Svara, dela mm...  
Diskussionen handlar om en ny batterisåg från Husqvarna, modellen 440i, som lanseras den 28 september. Inlägg fokuserar på att det ännu saknas detaljer om sågarnas specifikationer, men priset anges till 6990 kronor utan batteri och laddare. Användarna jämför 440i med befintliga modeller som 540i XP och 542i XP, och diskuterar dess tänkbara användningsområden, särskilt som ett komplement till 550i. Några menar att 540i XP är en utmärkt såg, medan andra rekommenderar 542i för att slippa olika kedjor och tillbehör.

Vidare tas den mekaniska kopplingen och svärdsmuttrarnas design upp, där 440i har fördelen med två svärdsmuttrar, vilket anses ge bättre stabilitet jämfört med 540i och 542i. Det finns också diskussion om vilka kedjor som används, där SP33G nämns som något oväntat. En användare ifrågasätter om Husqvarna verkligen tar tillvara på användarnas erfarenheter i sin design.

Ingen tydlig konsensus nås, men flera visar intresse för att prova 440i, medan andra förespråkar att vänta på eventuella uppdaterade versioner av 542i. Diskussionen präglas av erfarenhetsutbyte och jämförelser av tekniska detaljer utan större konflikter eller starka meningsskiljaktigheter.

Sammanfattningsvis är detta en teknisk diskussion om en kommande batterisåg, där deltagarna delar sina tankar om modellens egenskaper, möjliga fördelar och jämför med befintliga produkter.
AI-betyg:
💬 Debattintensitet: 🔥🔥 2/5
⚖️ Åsiktskonflikt: 🟨 2/5
🎭 Tonalitet: Saklig och vänlig med inslag av humor
📌 Diskussionstyp: Teknikdiskussion

Detta är en AI-tjänst från Skogsforum som nu testas. Tjänsten sammanfattar trådar för de som önskar att bilda en snabb övergripande bild. Build: 0.4 Beta (2026-09-06 18:21 | data: 1)
Husqvarna

Ny Batterisåg från Husqvarna 440i

Sune77  
#915185Husqvarna verkar ha en ny batterisåg på gång som kommer att lanseras den 28 sept.

Står inga specifikationer vad den har för effekt, kedjehastighet m.m utan finns bara reklamfilm , bilder och ett pris på 6990 utan batteri och laddare.
https://www.husqvarna.com/se/motorsagar/440i/

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ny Batterisåg från Husqvarna 440i

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#915186Verkar vara en mer farmarvariant av 540i XP.
/Niklas

Sune77  
Niking skrev:Verkar vara en mer farmarvariant av 540i XP.
/Niklas

Man börjar fundera på om det kan vara en bra kandidat för att vara ett komplement till 550i sågen.
Om inte annat lättare att försvara inför frugan än en 540i 😁

TS
Användarvisningsbild

Sune77 skrev:
/Niklas

Man börjar fundera på om det kan vara en bra kandidat för att vara ett komplement till 550i sågen.

Men 540i XP är en fantastisk fin såg, må jag säga. Har 14" och SP21G-kedja på mina två ex.
/Niklas

Hema  
Sune77 skrev:
/Niklas

Välj en 542:a ist, så slipper du ha olika uppsättning kedjor, fil o filmall.👍

Användarvisningsbild

Hema skrev:
Sune77 skrev:
/Niklas

Men då får jag ju skaffa nya filar och mallar, alternativt sätta på en H25-kedja.
/Niklas

Hema  
Niking skrev:
Hema skrev:
Sune77 skrev:
/Niklas

Men då får jag ju skaffa nya filar och mallar, alternativt sätta på en H25-kedja.
/Niklas

Det var inte riktat mot dig.
540i och 542i är väl samma såg, bara med den skillnade som jag skrev? Det var ingen diss mot din såg o när du köpte fanns inte 542:an gissar jag.

Sune77  
Hema skrev:Välj en 542:a ist, så slipper du ha olika uppsättning kedjor, fil o filmall.👍

Ska kolla in 542:an tack för tipset 👍

TS
Användarvisningsbild

Skog10  
Sune77 skrev:
Hema skrev:Välj en 542:a ist, så slipper du ha olika uppsättning kedjor, fil o filmall.👍

Ska kolla in 542:an tack för tipset 👍

Jag skulle vänta tlll nästa version av 542:an. Den här farmarsågen 440i har en stor fördel och det är att den är utrustad med två svärdsmuttrar till skillnad från 540i XP och 542i XP. Den nya 550i XP har också två svärdsmuttrar så HVA har nog även de insett begränsningarna i nuvarande infästning. 542:an är en riktigt bra kvistningssåg, men med den patenterade mekaniska kopplingen som den har så skulle den vara betydligt mer kapabel med en annan infästning. Ibland undrar man om de på HVA använder maskinerna själva? Just det här patentet som de har är något som de verkligen borde marknadsföra istället för det som de pumpar ut i sociala medier.

Hema  
#915437Finns det några uppgifter på att det kommer eller är det din o andras önskan?

Användarvisningsbild

#915439Lanseringsdag den 28 september https://www.husqvarna.com/se/motorsagar/440i/
/Niklas

Användarvisningsbild

Skog10  
Hema skrev:Finns det några uppgifter på att det kommer eller är det din o andras önskan?

HVA eller Stihl lännar i prinicp aldrig ut info om vad som komma skall förrän kort innan lanseringsdatum. Om du menar en uppdaterad version av 540i XP/542i XP så lär de väl inte ha något val för vem kommer att köpa dem om 440i har lägre pris och en stabilare svärdsinfästning?

Hema  
#915551Även den kommer med SP33G-kedja, lite oväntat.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).