Motorsåg och handhållet

20mm klinga på Husqvarna 555 rxt

2 inlägg 248 visningar 1 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

20mm klinga på Husqvarna 555 rxt

Elias Andersson  
#912967Hej, jag har precis köpt en Husqvarna 555 RXT för att röja sly med på företaget. Det råkade bli en RXT istället för en FXT, men skit samma.

Det jag undrar är ifall någon vet om det går att köpa en medbringare som gör att 20mm klingor går att använda istället för 1 tums. Detta då jag har mängder av 20mm klingor liggandes till andra maskiner.

Sedan undrar jag också ifall någon har några tips till att få sågen att vibrera mindre? Jag har tänkt att sätta något extra material på handtagen, men kom gärna med fler förslag.

Tack på förhand!
Elias 🌲

TS
Husqvarna motorsågar

Re: 20mm klinga på Husqvarna 555 rxt

jannee  
#912968HVAs återförsäljare har adapter för 20 mm.
Normalt vibrerar röjsågen inte speciellt mycket, sitter verkligen klingan helt rätt ?
Men är det något fel med klingan uppstår vibrationer, ex en spräckt klinga och sågfan skakar utav helvete. 🤬 😀
Annars kan defekta - felaktigt filade klingor eller skeva skapa en obelans och vibrationer.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).