Motorsåg och handhållet

Iggesund sågsvärd NOS, erfarenheter? Andrasortering?

1 inlägg 261 visningar Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

Iggesund sågsvärd NOS, erfarenheter? Andrasortering?

UlfF  
#912947Är det någon som köpt sågsvärd R2 och R1 av märket Iggesund under de senaste åren från en viss skogs- och verktygsrelaterad butik på nätet? Funderar på om det är gammal andrasortering som reats ut som restparti.

De solida svärden med fast noshjul R2 i svart med vit text på verkar ha en mjukare metall jämfört med vad jag är van med från oregon power match/power cut, två svärd har fått grader bakom noshjulet efter några timmars bruk. Vänder dem mellan varje gång och har varken tokspänd kedja eller väldigt hängig.
Ett annat R2 svärd hade ett milimeterdjupt jack tvärs över ena kanten ungefär mitt på så där hakar kedjan i hela tiden. Gick inte att se förrän lacken skavts bort. Går också extremt varmt trots fungerande oljepump.

Var väl 15-20 år sedan Iggesundsvärd för motorsågar såldes i butiker. Hur var kvaliteten på den tiden? Finns något gammalt inlägg här på forumet om problem med bristfälligt härdade svärd.
De laminerade R1 svärden i grå-vitt med blå text har jag inte hunnit med att testa.

TS
Husqvarna motorsågar
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).