Motorsåg och handhållet

Identifiera gammal Husqvarna såg utan kedjebroms?

5 inlägg 488 visningar 2 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

Identifiera gammal Husqvarna såg utan kedjebroms?

Retro2  
#912466Hej. Mitt första inlägg på ett som det verkar mycket trevligt forum. Hittade hit när jag sökte på Husqvarna 444 SG, men kanske mer om den senare.

Jag har också en äldre såg (arvegods sedan tidigt 80-tal) som jag nu börjat fundera över vad det är, stark och pålitlig och TUNG.
ID-skylt Husqvarna Sweden 178323 gjutet 787 på cylinderfoten, all annan identifikation saknas/är utsliten.

Finns det någon vänlig själ här som har tid och lust att hjälpa till att identifiera vilken modell det är/har varit?

1781746588_img_2015.jpg
1781746588_img_2015.jpg
1781746588_img_2019.jpg

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Identifiera gammal Husqvarna såg utan kedjebroms?

Lars G  
#912467Husqvarna 160. Från början av 70-talet. Hade en när jag gick på skogsbruksskolan. En tung klump för en tonåring på 16 år. Armarna hängde i backen efter en dag i skogen.
Lars

Användarvisningsbild

Retro2  
#912478Tack Lars.

Ja den är verkligen tung. 😀 Men bortser man från vikten så är den också väldigt stark och jobbar bra på halvgas, vilket jag uppskattar då det ger bra kontroll och väsnas mindre. Vikten bidrar så klart också till att den uppträder lugnt och stabilt.

Ska väl tillägga att jag absolut inte är någon skogshuggare även om jag fällt en del med den genom åren, mest har den fått jobba med timring och en del ved.

Undrar om det finns delar så den går att hålla vid liv så länge jag kan hantera en motorsåg. Men jag får väl återkomma här om den börjar svika mig.

TS
Användarvisningsbild

skogsBG  
#912505Dom efterföljande modellerna 260/263 hade kopplingskåpa med kedjebroms. Den bör passa på din såg så den blir säkrare att använda. / Bertil

Användarvisningsbild

Retro2  
#912517Tack Bertil, då kan jag hålla utkik efter det. 😉
Trevlig midsommar.

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).