Motorsåg och handhållet

GPS!!

29 inlägg 10419 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

10-20 meter i de flesta fall

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11883
lm skrev:Huggarn (eller någon annan med erfarenhet)... :D

Hur exakt är din Explorist XL med fastighetskartan?

Hur väl stämmer det med rösena och gränser?


Min erfarenhet säger att noggrannheten hos Explorist XL i skog oftast ligger på 10-20 meter, men kan ibland vara betydligt större (speciellt i gammal skog). Dessutom tillkommer onogrannheten i själva fastighetskartan (Map on Demand), som ibland kan vara avsevärd.

Personligen skulle jag vara mycket restriktiv med att ta ut rågångar medelst Explorist XL, då det lätt kan bli många kubikmeter fel... Däremot kan den vara klart användbar för att leta efter halvt överväxta gränsmarkeringar typ diken och stenmurar. Den kan också vara användbar om man tittar på ett välmarkerat skogsskifte som är till salu.

F.ö. så släpper Magellan i dagarna en ny serie "leksaker" vid namn Triton. Värstingen (Triton 2000) har t.ex. inbyggd "mobilkamera" och "talminne", liksom kompass och SiRF III. Skärmen blir dock mer normalstor. Återstår dock att se när de svenska Magellan-kartorna blir kompatibla med Tritonserien.

/Niklas

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11890 Jag har med hjälp av GPS försökt leta upp mina gränser. Förutsättningarna är itne det bästa, på min karta från 20-talet står det vissa gränsmarkeringar, men många tycks vara bort. På grannens karta står det andra gränsmarkeringar (från 40-talet) som tycls stämma bättre. Lyckligtvis var de koordinatsatta av lantmäteriet, så det var bara att fundera ut vad det blev i RT90.

Så, jag hittar en sten eller hål i berg ungeför varannan gång jag är ute och letar. Svårt som attan. Turligt nog har jag mycket ungskog, där mottagningen är hyfsad.

Att köra avverkning direkt från GPS? Never in my life.

Avatar Fallback
lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11891 Okej, då vet jag... :D
...även om det inte var så positivt. :(

Något kommer väl dock mottagaren SirfStar III att göra på nya serien Triton, med tanke på precisionen?

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11892 Skall säga att jag har en Garmin GPSmap76 och ibland får jag in EGNOS, men jag tror inte SirfIII ger någon radikal förbättring.

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25542 Nån som köpt/provat nya Magellan triton 1500 eller 2000?

Mangan: hurvida sirfIII är en förbättring eller ej är svårt att säga! min crossover med sirfIII har varit mycket bättre än ex vis XL när det gäller både exakthet och snabbhet både i storskog och ungskog men detta kanske inte beror helt på antennen förvisso, crossovern har ju en mycket snabbare processor än XL,det är nog där största skillnaden ligger!? :roll: men när det gäller robusthet så är crossovern bara skräp i mina ögon!!

Med tanke på att triton har samma snabba processor som i "bilgpserna" och sirfIII antenn i kombination med XLs robusthet så borde den ju vara minst sagt intressant!! :D pratade för ett tag sedan med en kille på magellan som sa att fastighetskartan kräver mycket processorkraft och att det var därför som den var "seg" i XL! detta problem finns inte med triton som är som han sa:"blixtsnabb" på att uppdatera även med fastighetskartan!! Tja...utvecklingen går ju framåt!!

Är bra sugen på en triton jag!!! :lol: 😈

   TS
Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25682 Tja.....har nu hur som helst beställt en triton 2000! :lol: så det kommer väl en rapport så fort jag testat den lite!!

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#25704 Ska det bli intressant att höra vad du tycker om Tri 2000, Huggarn, och vad säger föressten Niking om det hela, sett till prestandan mellan XL och Tri 2000?.

Har du hunnit med att klämma lite på apparaterna?,,,

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25777 Hehe....ja,man sitter här som ett barn dagen före dopparedagen!!.......ja...ni vet!! :lol: den kommer nog på torsdag! magellan hade ju lite strul med buggar på triton vid lanseringen,och jag snackade med magellan idag igen och han sa att dom fått till det mesta men helt buggfri är dom ännu inte riktigt,men att en uppdatering är på gång inom kort! och så sa han att magellan hade mycket annat "skoj" på gång till Triton, exakt vad han menade med det vet jag inte! lite nya kartor kanske? :roll: , vore skoj med en topokarta i 3d,som dom har i usa!! :D han lät lite hemlig...så vi får väl se vad det blir! hur som helst en jäkligt trevlig & hjälpsam kille! nåt som vore skoj,är ju om dom kunnat skruva i en snabbare processor och en sirfIII antenn på XL!! :D för skärmen på XL tycker jag är suverän! bra ljus & skärpa och bra översikt på bla fastighetskartan! vem vet....det kanske kommer!?

Tjenixen!

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#25801 Huggarn kolla dina medelanden är du snäll :)

Användarvisningsbild

Vad Niking säger...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25829
Skogshuggarn skrev:Ska det bli intressant att höra vad du tycker om Tri 2000, Huggarn, och vad säger föressten Niking om det hela, sett till prestandan mellan XL och Tri 2000?.


Niking säger att en snabbare processor än den som sitter i Magellan Explorist XL behövs verkligen, ty den modellen är seg som sirap likt en gammal virusinfekterad PC med modern mjukvara. Å andra sidan är segheten hos Magellan Explorist XL en synnerligen nyttig avslappningsövning för hyperstressade människor...

Själv har jag dock inte testat någon från Tritonserien, men en snabbare processor är dock inte fel. Dessutom finns ju dessutom barometer och kompass i de mer påkostade modellerna av Tritonserien, vilket jag saknar på min Explorist XL (men har i min Silva Multinavigator). Dock har Explorist XL (som modellnamnet antyder) en betydligt större skärm, vilket har sina fördelar.

Vad noggrannhetsskillnaderna i skog beträffar, så får man nog särskilja på den direkta noggrannheten och den indirekta noggrannheten. Den direkta noggrannheten (d.v.s. när de tar in lika många satelliter samtidigt) torde vara likvärdig i bägge modellerna. Däremot borde SIRF III medge att mottagaren känner av fler GPS-satelliter i en tät skog och kan därmed ge en mer pålitlig position när GPS-mottagare med sämre antenner fallerar p.g.a. för få satelliter. Detta är ett välkänt fenomen hos Garmin, när man jämför den indirekta noggrannheten i skog (eller inomhus) hos äldre modeller, t.ex. Vista CX och 60 C(S) med deras moderna motsvarigheter (Vista HCX och 60 C(S)X. Det är ju lagom skojigt när mottagningen försvinner i skogen när den behövs som bäst...

Magellans senaste Topo+-kartor har 3D-format, men detta syns bara i programmet Vantage Point. Programmet Vantage point har dock i mitt tycke så många brister att jag brukar kalla det för Disadvantage Point...

Om du vill ha flera kartor till din Magellan GPS, t.ex. både fastighetskartan och en eller flera delar av Topo+, så rekommenderar jag verkligen att du ser till att de hamnar på SAMMA minneskort. Ty det är garanterat inte skoj att få med sig fel karta till sin GPS, speciellt inte om man är på några dagars/veckors semester.... Tyvärr är det så dumt ordnat att man måste skicka in alla sina köpta magellankartor till generalagenten (gps@work) för att få detta åtgärdat, vilket kostar ca 800 kr + moms inklussive ett nytt minneskort. Å andra sidan får man sina kartor uppdaterade till den senaste versionen. Dessitom kan man då spara waypoints, rutter och spår på ett minneskort, vilket underlättar utelivet.

Topo+-kartorna och den senaste versionen av fastighetskartan är dock bra, sånär som att vägklassningen lämnar mycket övrigt att önska. Det är nämligen samma markering vare sig det är en sämre skogsbilväg eller en mindre asfalterad allmän väg...

/Niking

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#25998 Tack för god "input" i ämne, Niking.

Användarvisningsbild
Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26043 Hur funkar det här med GPS, jag har ju lyckats missa hela grejen :oops:
Kan man knappa in longitud/latitud på alla bil-GPSer?
Om jag knappar in kordinaten för en stickväg som inte finns på kartan på GPSen, kommer den då att visa när jag är på den punkten?

Har inte tyckt att jag behöver GPS, karta funkar fint men ibland är det lite svårt att veta om man är på rätt skifte...

Användarvisningsbild
Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26075
Palms skrev:Hur funkar det här med GPS, jag har ju lyckats missa hela grejen :oops:
Kan man knappa in longitud/latitud på alla bil-GPSer?
Om jag knappar in kordinaten för en stickväg som inte finns på kartan på GPSen, kommer den då att visa när jag är på den punkten?


På min Magellan Maestro 4040 får jag knappa in lat/long i ett särskilt PC-program som ingick i köpet. Sedan är det bara att föra över inknappade via USB-kabel. Hur det är med andra modeller av bil-GPS vet jag ej!

För friluftsanpassade GPS-modeller går det dock att knappa in koordinaterna i det vala koordinatsystemet.

Sedan får man aktivera den aktuella punkten i sin mottagare. En frilufts-GPS anger då kontinuerligt avstånd och riktning (fågelvägen) till den valda punkten. Ibland finns även möjlighet till ett s.k. närhetslarm som låter när man kommer tillräckligt nära punkten.

Med de flesta bil-GPSer får du röstnavigering med tydliga svänginstruktioner ända fram till den valda punkten. Detta gäller dock bara så länge du befinner dig på en väg som finns i mottagarens kartdatabas. Kartornas kvalitet, aktualitet och täckning lämnar ibland en del övrigt att önska...

Palms skrev:Har inte tyckt att jag behöver GPS, karta funkar fint men ibland är det lite svårt att veta om man är på rätt skifte...


Då är en Magellan Triton 2000 med inlagd fastighetskarta superb. Finns givetvis också varianter med en (ruggad) pocket pc och fastighetskartan i georefererad tiff (Ozi explorer CE alternativt Fugawi CE) eller kartex-format (Pocket-kartex).
/Niking

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#29543
Huggarn skrev:Tja.....har nu hur som helst beställt en triton 2000! :lol: så det kommer väl en rapport så fort jag testat den lite!!


Låt höra!,,,,, 8)

Har själv varit och kollat på en Tri 2000, men det var lite hårt att gå hem med 1 under armen för runt 6000:- + kartan 1800:- = 7800: pix inte ha någon bredare "användarfeedback".
Ev skulle åf ha någon "GPS kväll", men den verkar fn fjärran.
Det är väl främst nogrannheten vid fastighetsgränser som intresserar mig, så vad säger du, Huggarn?,,,,,

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).