Motorsåg och handhållet

GPS!!

29 inlägg 10375 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

GPS!!

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3927 Vet inte om detta är rätt "rubrik" för gps! men min gps är ju ialla fall en "handhållen maskin" :) jag har en magellan explorist xl, med topo sweden och lantmäteriets fastighetskarta(map on demand) som funkar kanon! jag får numer dom flesta av mina uppdrag via endast x & y koordinater(rt90) och fastighetsnumret, som jag får hitta till med hjälp av gps´n! funkar mycket bra! fastighetskartan är perfekt o positionen blir mycket exakt! men för min del behöver det inte vara 100% exakt,för jag behöver bara veta att jag är på rätt skifte,sen kan jag leta rågångar på traditionellt sätt! det jag däremot skulle vilja komlettera med är en sk "bilgps" med pil & röstvisning för att hitta bästa eller närmaste vägen "fram till skogen" för att sen ta handgps´n fram till skiftet! jag undrar om någon här vet om det finns någon "bilgps" som man kan skriva in x & y koordinater som adress och sedan få guidning dit? eller om man kan redigera koordinaterna på en befintlig POI? på min XL kan jag gå "bakvägen och redigera koordinaterna på en POI,och på så sätt få fram positionen på på skiftet,mm som jag vill åka till! men det är ingen vägvisning på XL,man ser bara var på kartan man är! det har ju funkat bra det med,men med vägvisning skulle det bli lite enklare! hur mycket "skogsbilsvägar" finns med på bilgpsarna? jag har ställt frågan till magellan! och väntar på svar! dom kommer med en modell i början på december som heter roadmate 2200t,som verkar mycket intressant! och på den borde det ju gå att åtminstone ta samma "bakväg" som på min XL tycker man!! dessutom kan jag använda mina topo & fastighetskartan även i den! dom ligger på sd minneskort! någon som har en bilgps som vet något om detta? eller om ni kan kolla på eran gps om det går att redigera koordinaterna på en POI!!?

mycket intressant det här med gps! :D min XL+fastighetskartan har besparat min mycket svett å tårar!! :D dessutom tycket mina uppdragsgivare att det är mycket enkelt att ge mig uppdrag! å de e ju bra!!

Tack så länge!



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3928 Hmmm! det funkar även med en bilgps som det går att skriva in lat/long, med ex vgs84 som adress också!! för nu har jag suttit å fingrat på min XL ett tag! och ser till min stora glädje att jag kan konvertera mellan olika koordinatsystem i gps´n!! :lol: det var inte illa!! jag tror att man på exempelvis garmins nya nuvi 660 kan skriva in lat/long &vgs84 som adress!!? eftersom jag får mina "jobb order" i x & y,så kan jag ju skriva in dom i min XL och konvertera dom til lat/long,sedan skriva in lat/long i ex nuvi 660! :) nuvin ska ju visst vara en jäkla bra bilgps dessutom har jag förstått!! med bla 4.3" widescreen skärm,tmc mm! jag tror att garmin precis som magellan använder navteqs kartmaterial i sina bilgpser! har hört att navteq ska vara bättre kartmaterial än tex teleatlas,som ex mio använder!!?? men alla tester som görs är väl i städer oftast,så frågan är vilket som är bäst här på "vischan" :D när det gäller skogsvägar mm!!? nån som vet? tja,vi får se vad det blir!! ska invänta svar från magellan! för en roadmate 2200t skulle ju faktiskt vara smidigare eftersom jag redan har en magellan! dessutom kan jag ju som sagt använda topo & fastighetskartan i den också!!

Gonatt på er!!

   TS
Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3933 Ingen som har en(pna) bilgps??? :roll: magellan,garmin,navman,mio,tomtom mm!!?? :(

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#3934 nej men det vore fint med en handhållen rackare :)

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3935 Ja det är helt suveränt! :D min explorist XL med fastighetskartan är guld värd! jag har också "topo sweden"(hela dalarna & värmland) som ju är en "terrängkarta" eller "gröna kartan" om man så vill! mycket bra även den! med skogsvägar(hittils har alla vägar jag åkt på varit med!) stigar å vandringsleder,höjdkurvor,småbyar & fäbodar mm mm! har nu kommit en ny:topo sweden+ som jag tänkte att jag skulle köpa! så om någon har en explorist 500,600 eller xl så är min till salu för 1000:- eller lämpligt bud! den "gamla" säljs fortfarande för ca 1400:-! "nya"topo kostar ca 1800.2000:-!
Så om du funderar på att skaffa en gps,så ska du nog kolla noga på en magellan roadmate 2200t(kommer i början av dec) det är en sk "crossover" gps! i grunden en "bilgps" men är portabel med batteri för upp till 8tim,vattentät(ipx4) dessutom kommer den att kunna användas med bla topo & fastighetskartan,som båda ligger på sd minneskort! enkelt! :) inget tjafs om att man måste ladda in kartor från pc! bara att plugga i! :D med andra ord perfekt för både bilen å skogen!

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3938 Jag köpte nåt billigt liknand TomTom sa de fast lite bättre. Jag är nöjd med den den hittar såg bättre än jag i alla fall...

:wink:

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3939
Mange skrev:Jag köpte nåt billigt liknand TomTom sa de fast lite bättre. Jag är nöjd med den den hittar såg bättre än jag i alla fall...

:wink:



Hehe! du har helt!! jag brukar också använd gps´n för att hitta tillbaka till sågen mm! ibland tror man att gps´n fått fnatt! "åt det här hållet la jag väl ändå inte sågen!!".........jodå..mycket riktigt så ligger den plötsligt där!! :D brukar också markera nån "saftig" tjärstubbe eller "tjärtopp" ibland! för att senare kunna ta hand om "guldet" hehe!

   TS
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3942 Funderar själv på att skaffa kart-GPS för att kunna ladda över skifteskartor från PC-skog och kunna ha t.ex friluftskartan eller ortofoto som bakgrund.
Någon som provat detta.
En på jobbet har skaffat Navigon till sin Loox560 PDA, vilket han är mkt nöjd med.

/Nisse

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10609 Nån som skaffat en Roadmate Crossover? Jag ska titta på en 2500t imorrn. Tips o ideer välkomna.

Magnus M

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10611 jag har en palm tungsten t5 med tomtom :) som just nu inte funkar
har inte fått programmet att funka när jag böt verision

så smidigast är nog endå en renodlad gps..

Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10634 Jag har en Dell axim av något slag med tom tom av senaste modell, helt perfekt när man är ute och åker bil, tänkte även skicka in något med lite lämpligare kartor när man är ute i skogen, men det har liksom inte blivit av ännu.

Men jag gillar handdator med gps, för då kan man göra lite allt möjligt. Små anteckningar, eller surfa och läsa email om man vill det om det finns någon wifi anslutning där man är (ja om man besöker en stad!) eller så går det ju att surfa om man kopplar upp sig med mobilen, men det gör jag väldigt sällan, men som sagt möjligheten finns och det gillar jag.

Nä skulle nästan inte klara mig utan den, men nu är batteriet väldigt dåligt och jag borde väl köpa ett nytt, men den sitter mest bilmonterad så det har liksom mycket annat blivit nerprioriterat, så länge saker och ting funkar hjälpligt orkar man liksom aldrig ta tag i det :)

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10640 Det blev en Magellan Roadmate Crossover. Butiken jag var i idag hade verkligen kompetent personal som kunde det mesta om GPS. Det var tom extrapris på just den oxå. 3995 gav jag men då är inte toposweden med. Kommer nog skaffa den längre fram. Just nu är det bilnavigering som gäller då vi ska ut o åka lite.

Magnus M

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11844 Denna är den allra senaste:

Bild
Senast redigerad av Mange tor 27 sep 2007, 20:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11858
Mange skrev:Denna är den allra senaste:

Bild


Hur fungerar den Mange?:P ändrar den inte riktigt beroende på hur man kör? :P

Avatar Fallback
lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11876 Huggarn (eller någon annan med erfarenhet)... :D

Hur exakt är din Explorist XL med fastighetskartan?

Hur väl stämmer det med rösena och gränser?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).