Motorsåg och handhållet

Svärd till Stihl 039 - Rollomatic eller nya Light 04?

2 inlägg 281 visningar 2 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

Svärd till Stihl 039 - Rollomatic eller nya Light 04?

Uffe1gbg  
#910850Har fått en Stihl 039 av min pappa som jag renoverat upp men svärdet är i dåligt skick och tänkte köpa nytt. (Använder den endast för mindre nöjessågning men gillar bra grejor)

Frågor.
1) Sågen har nu 0,325" drivhjul 8 invändigt, gissar att det fungerar bra upp till 40cm svärd? (7 behövs vid längre svärd)
2) Nya Hexa-kedjan verkar bra, den finns än så länge bara 3/8" med 1,6mm drivlänksbredd men kommer nu med 0,325" 1,3mm också.
3) Har tänkt köpa 37cm eller 40cm svärd med hexa-kedja, antingen Stihl Rollomatic 3/8 1,6mm eller nya Stihl Light 04 1,3mm.
4) Eftersom att sågen så stark så blir det kanske ingen större skillnad? (Prismässigt ungefär samma också)
5) Vid byte till 3/8 så behövs ju nytt drivhjul, är "pirat" tillräckligt bra eller köper man alltid original? (Antar att alla drivhjul passar till alla länkbredder så länge som kedjedelningen är rätt dvs 0,325" eller 3,8"

Tacksam för för lite vägledning från er som kan detta på riktigt. 😀

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Svärd till Stihl 039 - Rollomatic eller nya Light 04?

Järnoxen  
#910852Du bör byta även drevet när du byter svärd och kedjor. Kedja svärd och drev är en enhet som slits tillsammans. Normalt kan man köra cirka tre kedjor på ett svärd och drev, se till att rotera mellan kedjorna så att de håller sig någorlunda jämt slitna och vända svärdet varje gång du byter kedja.

När du byter drevet behöver du inte hålla dig till Stihls egna. Jag skulle dock rekommendera att du håller dig till de större kända tillverkarna (Stihl, Oregon, Husqvarna), i sammanhanget är det en så liten kostnad så jag skulle köpa från Stihl om du ändå tänker köpa deras svärd.

För ett så kort svärd behöver du inte köpa ett dyrt lättvikssvärd, i synnerhet inte för hobbyanvändning.

Resterande frågor överlåter jag till någon som har bättre koll på Stihl.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).