fre 08 maj 2026, 17:41#910414Hej.
Har pillat med en Husqvarna 346xp som stått länge och ej startar.
Har bytt kolven. Rengjort cylindern. Ny packning mot vevhuset.
Nya packningar och membran i förgasaren. Även rengjort den noggrant. Bytt nålen.
Bytt bränslefilter.
Även kollat impulsen, bälgen vid insugen och bränsleslangen. Inga sprickor eller läckage.
Nytt tändstift.
Återställt L och H skruv. Dragit ut dem 1 1/2 varv. Lite mer på L skruven. Öppnat tomgångsskruven ganska mycket.
Det som händer nu är att den startar direkt. Och varvar upp fint i några sekunder. Sen dör den ut. Går jag på med gas så varvar den upp ett par sekunder sedan dör den ut och tillslut dör sågen.
Jag har haft isär grejerna flera gånger och dubbelkollat allt. Även gjort rent förgasaren ytterligare några gånger. Testat så att allt flödar som det ska. Även höjt nålen lite för att se om den inte skickar på för dåligt med bränsle.
Även kollat stiftet efteråt och det är torrt.
Varje gång jag öppnar förgasaren är det rikligt med bränsle där.
Vad är mitt nästa steg?
Tack och Bock. 🤠
Motorsåg och handhållet
Husqvarna 346 xp, orkar inte gasa upp.
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in
fre 08 maj 2026, 18:26#910417Tomgångsskruven ska stängas(medurs) för att öka tomgången. Så du kan ha för låg tomgång enligt din beskrivning.
Sen så är ett vanligt problem med tjuvluft vid insuget mellan gummi och cylinder. Det är en extra strut i insugsgummit som överför impulsen från slangnippeln på hållaren in i cylindern. Den är väldigt lätt skada och kan vara skadad från fabrik.
Sen så är ett vanligt problem med tjuvluft vid insuget mellan gummi och cylinder. Det är en extra strut i insugsgummit som överför impulsen från slangnippeln på hållaren in i cylindern. Den är väldigt lätt skada och kan vara skadad från fabrik.
Midnattsmekaniker.
fre 08 maj 2026, 20:23#910427Ah ser att jag skrivit lite tokigt. Den är nästan "stängd" dvs nästan fullt öppnad för att släppa in bränsle.
Tror inte den varit skadad från fabrik då tidigare ägare kört sågen rätt mycket då han jobbar i skogen.
Men däremot att den kan ha skadats. Jag hade isär hela insuget med bälg å hela fadderullan men såg inga skador eller sprickor i något där. Kollade väldigt noga. Men det kan ju givetvis vara så.
Bör man använda lite packningslim för att täppa till bättre mot cylindern?
Tror inte den varit skadad från fabrik då tidigare ägare kört sågen rätt mycket då han jobbar i skogen.
Men däremot att den kan ha skadats. Jag hade isär hela insuget med bälg å hela fadderullan men såg inga skador eller sprickor i något där. Kollade väldigt noga. Men det kan ju givetvis vara så.
Bör man använda lite packningslim för att täppa till bättre mot cylindern?
TS
lör 09 maj 2026, 06:06#910433Har Du satt i ett nytt bränslefilter och provat ett annat tändstift? Bara för att stiftet är nytt är det ingen garanti för att det är felfritt. Och använd märkesstift - inga Kinastift eller plagierade märkesstift. Det finns plagierade NGK och Champion ute på marknaden om man inte är uppmärksam varifrån man handlar.
Vad har Du för förgasare?
För att justera höjden på nålen i en Walbro‑förgasare behöver man en "Walbro metering lever gauge: – ett litet platt mätdon som ställer in hävarmens höjd exakt enligt Walbros specifikation.
Vektyget gör följande:
- Mäter och ställer in hävarmens höjd i meterdelen av förgasaren.
- Säkerställer korrekt bränslenivå i membrankammaren.
- Förhindrar att sågen går för fett (dränker sig) eller för magert (risk för skärning).
Varför det behövs:
Walbro anger en exakt höjd för varje förgasarmodell, t.ex.:
- 0,7 mm
- 1,0 mm
- 1,5 mm
Utan mätverktyget är det nästan omöjligt att få rätt höjd på nålen.
Om Du letar upp någon video av Anders Förråd så ser Du hur man gör.
Även Gräsklipparmannen i Fjärås har bra videos om olika motorsågsproblem.
https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=113&t=48347
Både Anders och Nicke har gjort mååååånga pedagogiska videos på Youtube, så Du behöver botanisera lite för att hitta den video/de videos som faller Dig i smaken.
Vad har Du för förgasare?
För att justera höjden på nålen i en Walbro‑förgasare behöver man en "Walbro metering lever gauge: – ett litet platt mätdon som ställer in hävarmens höjd exakt enligt Walbros specifikation.
Vektyget gör följande:
- Mäter och ställer in hävarmens höjd i meterdelen av förgasaren.
- Säkerställer korrekt bränslenivå i membrankammaren.
- Förhindrar att sågen går för fett (dränker sig) eller för magert (risk för skärning).
Varför det behövs:
Walbro anger en exakt höjd för varje förgasarmodell, t.ex.:
- 0,7 mm
- 1,0 mm
- 1,5 mm
Utan mätverktyget är det nästan omöjligt att få rätt höjd på nålen.
Om Du letar upp någon video av Anders Förråd så ser Du hur man gör.
Även Gräsklipparmannen i Fjärås har bra videos om olika motorsågsproblem.
https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=113&t=48347
Både Anders och Nicke har gjort mååååånga pedagogiska videos på Youtube, så Du behöver botanisera lite för att hitta den video/de videos som faller Dig i smaken.
Usus magister est optimus
lör 09 maj 2026, 08:18#910436Tack!
Jag bytte bränslefilter i samband med att jag började kika på den. Köpte ett original från Husqvarna.
Stiftet köpte jag från reservdelaronline. Ett champion men har dålig koll på stift. Kan absolut prova ett annat.
Har tagit loss stiftet dirket efter att den slutar gå och testat och gnista finns.
Har en Walbro-förgasare men exakt version har jag inte i huvudet. Har sett det där redskapet men tänkt att det kanske går att finlira sig till det för hand med lite pill. Men ska se om jag kan beställa hem ett sånt verktyg.
Hela känslan är att den inte får tillräckligt med bränsle in i cylindern eller att den drar in luft i cylindern och förstör blandningen.
Jag bytte bränslefilter i samband med att jag började kika på den. Köpte ett original från Husqvarna.
Stiftet köpte jag från reservdelaronline. Ett champion men har dålig koll på stift. Kan absolut prova ett annat.
Har tagit loss stiftet dirket efter att den slutar gå och testat och gnista finns.
Har en Walbro-förgasare men exakt version har jag inte i huvudet. Har sett det där redskapet men tänkt att det kanske går att finlira sig till det för hand med lite pill. Men ska se om jag kan beställa hem ett sånt verktyg.
Hela känslan är att den inte får tillräckligt med bränsle in i cylindern eller att den drar in luft i cylindern och förstör blandningen.
TS
lör 09 maj 2026, 08:44#910438Nya stift kan sluta fungera när det blivit varma trots att det ger gnista när man provar det som kallt.
Är Du säkert på att tändmodulen inklusive tändkabeln är helt felfri och att Du har rätt avstånd till magneten (ett dubbelvikt A4 ger bra avstånd).
Sedan har Du övriga kablar - är de felfria och oklämda?
Det kan ju fortfarande vara något litet skräp i förgassren, att nålen är felinställd eller att H/L/T skruvarna står felaktigt.
Har Du monterat packningarna/membranet rätt i förgasaren?
Anders Förråd visar hur de skall monteras på en Walbro.
Är Du säkert på att tändmodulen inklusive tändkabeln är helt felfri och att Du har rätt avstånd till magneten (ett dubbelvikt A4 ger bra avstånd).
Sedan har Du övriga kablar - är de felfria och oklämda?
Det kan ju fortfarande vara något litet skräp i förgassren, att nålen är felinställd eller att H/L/T skruvarna står felaktigt.
Har Du monterat packningarna/membranet rätt i förgasaren?
Anders Förråd visar hur de skall monteras på en Walbro.
lör 09 maj 2026, 09:27#910441Jag får helt enkelt gå igenom allt i förgasaren igen.
Jag har kollat flertalet videos på ordningen där så den är jag rätt säker på att de sitter som de ska. Jag har också dokumenterat hur allt satt innan jag första gången demonterat något. Och där stämmer även det med andra videos.
Finns det något bra sätt att testa tändmodulen?
Jag ska pilla lite idag med grejerna så kan återkomma hur det gått.
Jag har kollat flertalet videos på ordningen där så den är jag rätt säker på att de sitter som de ska. Jag har också dokumenterat hur allt satt innan jag första gången demonterat något. Och där stämmer även det med andra videos.
Finns det något bra sätt att testa tändmodulen?
Jag ska pilla lite idag med grejerna så kan återkomma hur det gått.
TS
lör 09 maj 2026, 09:45#910442Anders Förråd och Gräsklipparmannen har en speciell gnistprovare - men det är nog överkurs att köpa en sådan. Får Du gnista till stiftet får man utgå ifrån att tändmodulen fungerar. Alla kablar på sågen kan Du enkelt kolla samt att det inte är glapp i stoppnappen.
Jag antar att choken fungerar som den skall när Du skjuter in chokereglaget när sågen tänt?
Jag antar att choken fungerar som den skall när Du skjuter in chokereglaget när sågen tänt?
lör 09 maj 2026, 10:25#910446Jag får gnista. Det har jag kollat genom att ta ut stiftet å hålla gängorna mot cylindern och dra i startsnöret. Ser tydlig gnista där. Så modulen ger iaf ström då. Sen om den dör efter att den kört en mycket kort stund blir ju svårare för mig att kolla.
Ska kika närmare på den platsbiten. Tack
Ska kika närmare på den platsbiten. Tack
TS
lör 09 maj 2026, 11:25#910451Nålventilen på din Walbro justeras med något platt, ett knivblad eller liknande. Armen ska nudda bladet, d.v.s. vara platt mot förgasarhuset.
Om din Walbro är en HDA 159 eller HDA 182, och väldigt sliten, kan det vara accelerationspumpen inuti som är slut, då får du nästan alltid en konstig motorsåg.
Om din Walbro är en HDA 159 eller HDA 182, och väldigt sliten, kan det vara accelerationspumpen inuti som är slut, då får du nästan alltid en konstig motorsåg.
Ignorerade medlemmar: Alvarsson
lör 09 maj 2026, 11:30#910453Har kört med rakblad på huset. Först va den precis så den inte tog i rakbladet. Sen höjde jag den lite så den precis tog i. Och sist provade jag så att den precis va över rakbladet. Alla tre lägen gav samma symptom på sågen.
Jag ska kolla exakt modell på den sedan. Men vet att den gått rätt hårt innan så det är inte omöjligt att den är slut.
Jag ska kolla exakt modell på den sedan. Men vet att den gått rätt hårt innan så det är inte omöjligt att den är slut.
TS
lör 09 maj 2026, 11:32#910454Om du tog dig tid att berätta vilka delar din 346 har, från förgasare, insugsrör typ M järnklämma eller plastklämma, vilken kolv du satte i, orginal eller u-original, etc etc. Vilken typ av coil du har etc etc
Då blir det lite lättare för oss att föreslå vad du bör gå igenom.
Då blir det lite lättare för oss att föreslå vad du bör gå igenom.
Ignorerade medlemmar: Alvarsson
lör 09 maj 2026, 11:53#910455Coil är lite svårt att se. Vet inte om ni kan se eller läsa er till.
Lägger lite bilder på lite delar.
Insugsdelen har plastkkämma.
Jag har kört original på allt utom kolven. Vet ej exakt vilken kolv det är men tror det är en från reservdelar online om jag inte minns fel.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Lägger lite bilder på lite delar.
Insugsdelen har plastkkämma.
Jag har kört original på allt utom kolven. Vet ej exakt vilken kolv det är men tror det är en från reservdelar online om jag inte minns fel.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
TS
lör 09 maj 2026, 12:06#910457Sista bilden.
Är det nya delar mellan insuget till cylinderhuset och förgasaren så det inte kommer in tjuvluft som @William skriver?
Det ser lite småskitigt ut på bilden.
Har Du blåst rent hela sågen?
Är det nya delar mellan insuget till cylinderhuset och förgasaren så det inte kommer in tjuvluft som @William skriver?
Det ser lite småskitigt ut på bilden.
Har Du blåst rent hela sågen?

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).