Motorsåg och handhållet

Husqvarna 353, fråga angående oljepump

3 inlägg 352 visningar 3 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

Husqvarna 353, fråga angående oljepump

de_sync  
#908102Tjena.
Jag har en husqvarna 353 som stått kanske 1 eller 2 år utan att blivit startad då jag inte haft behov.
Köpte nytt svärd och kedja då de tidigare var riktigt gammla.
Då jag nyligen blivit lite mer mogen så har jag börjat tänka mycket mer på att sköta mina verktyg och maskiner bättre och i samband med det "forskat lite"
Läste att man borde bryta in kedjan och såklart att det är väldigt viktigt att det kommer olja fram så det inte överhettas.

Nu till det viktiga.
Sett att man kan testa oljetillförslen genom att göra sågen med nosen riktad mot typ kartong, man borde se ett litet spår av oljestänk.
När jag testade fick jag inget stänk alls vad jag kunde se.
Hällde ut gammal olja, slog i ny, kollat drevet vilket jag tyckte såg okej ut samt testat att snurra på pumpen för hand, tycker det verkar komma fram olja.
Så det jag undrar är ifall pumpen/drevet kan se ut att fungera medans jag snurrar för hand men inte funkar som det ska när motorn körs?
Utöver det, när jag tog loss oljepumpen och i samband drog "ut" oljeslangen såg jag att det kommer mycket olja från bakom slangen, är det normalt eller felet?
Det kanske kommer tillräckligt med olja även om jag inte ser ett stänk? (inställd på mittenläget)
Gasade kanske 10-15sec, nosen blev varm men inte så att det var obehagligt.
Lite bilder ifall det hjälper.
1774484131_20260326_004139.jpg

TS
Husqvarna motorsågar

Re: Husqvarna 353, fråga angående oljepump

Blommas  
#908153Om du inte kan se stänk så kommer det inte tillräckligt med olja.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 353, fråga angående oljepump

Williamm  
#908192Drevet ser bra ut, och det ska komma olja bakom slangen.
Kör sågen utan kedja på halvgas någon minut (den kan behöva lite tid att prima systemet), då ska det komma olja ur oljekanalen, gör det inte det då kan du tanka oljetanken med diesel och testa om den börjar pumpa det. Det rinner lättare och löser upp intorkad olja.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).