Motorsåg och handhållet

Stångsåg för stamkvistning, röjning och katning.

6 inlägg 905 visningar 4 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

Stångsåg för stamkvistning, röjning och katning.

Aspholmen  
#905658Hej.
Jag har kört fast i träsket med batteridrivna stångkedjesågar.
Är det någon mer än jag som har behov av att ta bort grenar utmed vägar, kata och stamkvista tall och röja i midjehöjd (för mindre rotskott)?
Jag har kikat på Milwaukees stångsåg som har hög kedjehastighet. Husqvarnas stångsågar och en del av Stihls.
Har ni erfarenhet av liknande maskiner är jag tacksam för tips, rekommendationer och avrådan.

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stångsåg för stamkvistning, röjning och katning.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#905667Jag har Husqvarnas tre batteristångsågar i den första (536 Li..)-versionen, men jag tror att skillnaden mot dagens motsvarande 530i-versioner är ytterst marginell (utöver själva modellbeteckningen då).

536 LiPX är mest tänkt som en batteridriven kedjeröjsåg, även om den går att kvista med. Fungerar bra för att röja ner "övergrovt", vargar och till förröjning. Har bytt original H37-kedja + ovalt svärd (och drev) till H00-kedja och vanlig svärdsform, för att minimera antalet kedjeuppsättningar.

536 LiP4 är en trevlig bekantskap, som fungerar bra för stamkvistning upp till ca 4 meters höjd. Den är främst avsedd för stamkvistning och blir alltför lång för vanlig röjning.

536 LiPT5 är tyvärr en tung och klumpig teleskop-modell, som inte används mer än absolut nödvändigt. Således änvänder jag bara min 536 LiPT5 till de grenar, som jag inte når med min 536 LiP4.

På alla tre modeller kör jag Husqvarnas H00-kedja (1,3 mm, 1/4"), som jag tycker skär bra. Filas med 4,0 mm rundfil. Å Husqvarna säljer här ett komplett filpaket (med kombimall) till denna kedja. Svärdsfästet är A318 på alla tre modeller.

Att se upp med:
1. Kedjespänning justeras från framsidan med en platt mejsel. Å själva skruven sitter dessutom nedsänkt, varför det lätt samlas extra mycket spån just där, vilket ofta kräver justerskruven måste "grävas fram" innan justering. Här vore det ju önskvärt med sidospänning.

2A. Svärdsmuttern är av traditionell typ, som lätt tappas bort vid fältservice o.dyl. Ta därför med dig några extra svärdsmuttrar i reserv. Här hade det ju varit önskvärt med s.k. borttappningsfria svärdsmuttar (som dock inte är helt borttappningsfria...).

2B. Vanliga svärdsmuttrar (13 mm fast nyckel och M8-gänga) passar ej, då hanen har M6-gänga. Istället sitter det en speciell svärdsmutter med M6-gänga (men fortfarande 13 mm fast nyckel). Å dessa svärdsmuttrar kostar nu 80 kr/styck! 😡 Alternativt får du köra med en vanlig M6-mutter + bricka, samt då medtaga en 10 mm fast nyckel (ty jag känner inte till någon kombinyckel med både 10 mm och platt mejsel).

3. Då motorkroppen + svärd sitter rakt i förhållande till stången, så kan det ibland nypa. Speciellt vid nedtagning av högre och grövre grenar, där du står nästan under grenen. Lösningen blir då att kapa grenen (utefrån och in mot stammen) i flera delar. Då minskas också risken för fläkning av barken. Idealt borde 536 LiP4 och 536 LiPT5 ha ett vinklat huvud som Husqvarnas 120iTK4-P, (men den modellen är ju bara avsedd för villaträdgårdsbruk).

Sammanfattningsvis tycker jag ändå att dessa stångsågar fungerar bra för grovkvistning längs vägar, siktröjning längs gränser och dylikt. Men för kvalitetshöjande stamkvistning av t.ex. tall, skulle jag nog ändå fundera mer på en fin manuell (och japantandad) stångsåg, som t.ex. Silky Hayaushi.
/Niklas
Senast redigerad av Niking tis 24 feb 2026, 10:31, redigerad totalt 10 gånger.

Användarvisningsbild

Aspholmen  
#905688Tack för uttömmande och bra svar.
Hqv 536LiP4 verkar ju närmast motsvara det jag söker.
Jag får kolla närmare på den.
👍

TS
Användarvisningsbild

Badger  
#905767Efter att ha lyft på ett par olika elektriska stamkvistare kom jag fram till att de skulle bli för tunga att bära till träden så jag köpte en manuell från wolfgarten. Och det blir bra för att stamkvista dussinet ekar per säsong.

Användarvisningsbild

Nils_Nilsson  
#906858Jag har en Stihl HT131 bensinstångsåg och den är väldigt bra med orginal 1,1 mm kedjan/svärdet utbytt mot 1,3 mm. Den heter kanske HT135 mumer men lär knappast ha blivit sänre för det ... .

Användarvisningsbild

Aspholmen  
#906867Det är gott när man kommit på förbättringar så utrustningen fungerar ännu bättre. Bra där!
Jag provade min nya Hqv 536 Lpi4 igår med bra resultat. Den funkade utmärkt till både grovt och tunt. Relativt snabb avverkning men framför allt lätt vikt. Den är batteridriven och batteriet verkar vara rätt länge, uppskattningsvis två timmar med minsta batteriet. Ska man jobba längre tider krävs fler eller större batterier.
En nackdel var att kedjan hoppade av två gånger.
Men det är ju alltid så att nya kedjor töjer sig.
Det ska bli kul att testa den för att ta bort grenar utmed vägar och stamkvista då den är såpass lätt.

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).