Motorsåg och handhållet

Byta till större klinga?

7 inlägg 604 visningar 2 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna

Byta till större klinga?

Axl  
#905423Köpte en stihl 460 idag. Är det värt att köpa större klingskydd så att man kan köra 225 klinga?

TS
Husqvarna motorsågar

Re: Byta till större klinga?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#905424Den blir nog trött.

Tralsmo  
#905425Ja har kört Stihl 460 me både 225 å 200, inga problem me nått av de.
Profsröjarna här kör gärna me 460 å 225.

Användarvisningsbild

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#905426Fick min levererad ny med 225 i fjol.. går fint!

Användarvisningsbild

Lindveden  
Axl skrev:Köpte en stihl 460 idag. Är det värt att köpa större klingskydd så att man kan köra 225 klinga?

Håller me @Skogsola i detta fallet,kör på 200 klingan.

Användarvisningsbild

Järnoxen  
#905432Det går bra att köra med 225mm klinga, förutsatt att man håller det vasst. Om det är värt det beror på vad du har för röjning.

Användarvisningsbild

Hodal  
#905439Kör 460 med 225 mm och tycker att det funkar bra, och det är ofta den extra centimetern i kapsnittet gör nytta. Kanske skulle komma upp i varv en tiondels sekund snabbare med 200 mm, men det är bara börja gasa en tiondel tidigare så är det problemet löst.

Effektiviteten i röjning kommer av god planering så att klingan går från stam till stam utan att stanna i onödan och med lämpligt gaspådrag på vägen mellan dem, och då märker man inte någon tröghet alls.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).