Niking- Mellan åsen och sjön- ons 21 jan 2026, 23:51
ons 21 jan 2026, 23:51#904943Husqvarna släpper snart en ny batteridriven motorsåg, 242i. https://www.husqvarna.com/se/motorsagar/242i/ Denna modell verkar dock vara mer avsedd för "krävande trädgårdsjobb" än proffensionell skogsavverkning, som ju kännetäcknade den klassiska bensindrivna 242 XP(G) från 1987-98! /Niklas
Tor R skrev:1,4 kW och kedjehastighet på 14 m/s, jag behåller alla mina 242XPG den här gången också!!
Du borde ha ändrat trådens namn till...... Husqvarna förstör 242:ans namn och rykte - en ny svag elsåg!
Man skall nog inte gå så mycket på vad äldre modeller hade för beteckningar då de verkar renodla sina serier och beteckningar. Första siffran i modellbeteckningen anger tänkt användare. 5 är "proffssågar" och 4 är semiprofessionella eller farmarsågar eller vad man skall kalla dem. 2 är trädgårdserien och 1 är integsmodeller. Det är nog ingen här som kommer att ta i den där batterisågen. Det ser för övrigt ut som att 535i XP kan vara på väg ut ur modellprogrammet.
Niking- Mellan åsen och sjön- tor 22 jan 2026, 08:07
tor 22 jan 2026, 08:07#904958Tor R! Jag ser ingen anledning till att ändra trådens rubrik, då den redan beskriver vad som sker. Nämligen att Husqvarna släpper en helt ny såg med modellbeteckningen 242. Å det var ju just det jag ville uppmärksamma er på!
Skog 10! Synd om Husqvarna 535i XP är på väg bort, då det är en mycket trevlig småsåg (till rätt objekt). /Niklas
. Passar sällananvändaren med den lite större trädgården där en nätdriven elsåg blir opraktisk pga lång kabellängd. Jämfört med våra övriga batteri och elmodeller är prestandan högst begränsad vilket återspeglas av det i sammanhanget relativt låga priset. 😛
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).